[Your shopping cart is empty

News

آخوندی: آقای همتی چرا پای سران سه قوه را وسط می‌کشید

پایگاه خبری فولاد ایران - در هفته‌های تازه سپری‌شده چند اتفاق روی سیاسی صحنه داخلی نهاد دولت رخ داد که پیامدهای آن ادامه دارد و در آینده می‌تواند خبرساز شود. یک رخداد این بود که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با رضایت اعلام‌نشده رئیس دولت دوازدهم و درحالی‌که هیچ رفتاری متنی بر حفظ او دیده نشد از دولت کناره‌گیری کرد.

از سوی دیگر رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در رفتاری به‌شدت سیاسی برای هر مصوبه خود به مقام‌های عالی‌رتبه استناد کرده و پای آن‌ها را به میان کشیده است. عباس آخوندی درباره این رفتار سیاسی عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی واکنش نشان داده است و می‌گوید چرا درحالی‌که بانک مرکزی قانون دارد و می‌تواند با استناد به این قانون آنچه لازم است را تصویب کند چرا پای مقام‌های کشور را به وسط ماجراهای می‌کشاند. وی به داستان تازه رخ‌داده پشت‌نویسی چک اشاره کرد و گفت : اگر بانک مرکزی احساس می‌کند برای اینکه تصمیم تازه محدودکننده بگیرد اختیارات کافی ندارد و قانونی دراین‌باره وجود ندارد باید مطابق باقاعده و قانون و عرف جامعه به مجلس قانون‌گذاری مراجعه کند و از این نهاد درخواست کند که قانون تازه‌ای وضع کند. اگر هم قانون‌های فعلی کفایت می‌کند دیگر نیاز به مراجعه به شورای هماهنگی اقتصادی متشکل از سران سه قوه نیست . این رفتار رئیس‌کل بانک مرکزی عدول از قانون است و می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای داشته باشد.  عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی دیشب در کافه ایونت که محفلی کوچک از روشنفکران علاقه‌مند به مقوله اقتصاد سیاسی است درباره این نکته که عدول از قانون حتی در اندازه‌های کوچک اگر با واکنش مناسب از سوی جامعه مؤثر نخبگان مواجه نشود به انحراف‌های بزرگ منجر خواهد شد. او به‌طور مثال به داستان انحراف به مقوله خصوصی‌سازی اشاره کرد و گفت در ایران به قانون خصوصی‌سازی عمل نشد و بیشتر به‌سوی تمایلات دولت‌ها که می‌گفتند باید دفع شر کرد و بنگاه‌های دولتی را فروخت حرکت کردیم. نتیجه این رفتار که عدول از قانون بود منجر به هدر دادن میلیاردها دلار از سرمایه تاریخی ایرانیان در دوره فعالیت دولت‌های نهم و دهم شد.

به گزارش ساعت 24 در این نشست روشنفکری عباس آخوندی تأکید کرد وقتی قانون نادیده گرفته می‌شود و مطابق با قانون عمل نمی‌کنیم نتیجه‌اش این می‌شود که شهروندان شب می‌خوابند و صبح با یک تصمیم ناگهانی مواجه می‌شوند که درباره ان بحث و مجادله کارشناسی انجام‌نشده است.اگر  این روش اتخاذشده به راهبرد و نهاد تبدیل شود پیش‌بینی پذیری که یک ضرورت دنیای مدرن و جامعه‌های انسانی است بی‌اثر شده و رفتارها بدون دلیل خواهدشدو به این ترتیب است که مقوله‌های بااهمیت مثل اعتماد در جامعه سست می‌شوند. وی این وضعیت را گامی برای امید زدایی از جامعه دانست و تاکیدکرداگر قرار است امید اجتماعی ایجاد شود بهترین محل ورود و استقرار این است که به قانون عمل کنیم.

منبع: ساعت 24

Dec 12, 2018 10:38
Number of visit : 412

Comments

Sender name is required
Email is required
Characters left: 500
Comment is required