[Your shopping cart is empty

News

ترامپ به دنبال نابودی توافق هسته ای اوباما با ایران

پایگاه خبری فولاد ایران – یکی از بزرگترین دستاوردهای دیپلماتیک ایران در سال‌های اخیر با همکاری دولت اوباما برسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی اورانیوم ایران برای سوخت هسته‌ای در حدی معقول از سوی جهان بود. دولت ترامپ اکنون درحال تضعیف این  موضوع است. روز جمعه وزارت خارجه امریکا برخی از معافیت‌های مربوط به تحریم امریکا علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران را پایان داد.

 

یک تحریم که اکنون در حال بازگشت است جلوگیری از ارسال اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه برای مبادله با کیک زرد طبیعی است. این موضوع می‌تواند باعث نابودی برجام شود. به نظر می‌رسد اروپایی‌ها در هفته‌های اخیر درک کرده‌اند که برجام در عمل به پایان خط رسیده است. در بیانیه‌ای که اتحادیه اروپا در روز شنبه منتشر کرد آمده است که تحریم‌ها تلاش‌ها برای تداوم تجارت قانونی مطابق با برجام با ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

وزارت خارجه امریکا نیز روز جمعه اعلام کرد که ایران باید تمام فعالیت‌های هسته‌ای‌اش از جمله غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند. این در حالیست که امارات و سایر متحدان منطقه‌ای امریکا با امضای قراردادهایی با واشنگتن تضمین احداث و راه‌اندازی تاسیسات هسته‌ای را دریافت کرده‌اند.

 

این موارد تندروها در امریکا را شگفت‌زده کرده است. آنان با حضور جان بولتون در مقام مشاور امنیت ملی ترامپ توانسته‌اند به این موفقیت دست یابند. اعزام ناو امریکایی به خلیج فارس نیز طرح او بوده و همان‌گونه که گفت پیامی آشکار به ایران است و ایران از این موضوع خوشحال نیست.

 

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی اواخر این هفته اعلام کرد که ایران غنی‌سازی اورانیوم را از سر خواهد گرفت. اکنون مقام‌های ایرانی باید تصمیم بگیرند این که آیا اقدام موثری را انجام دهند و به این نتیجه برسند که ترامپ ارزش آزموده شدن را دارد یا آنکه تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی امریکا صبر کنند و ببینند که نتیجه آن چه خواهد شد.

 

بلومبرگ فارسی✔️

 

May 9, 2019 10:54
Number of visit : 460

Comments

Sender name is required
Email is required
Characters left: 500
Comment is required