[Your shopping cart is empty

News

گزارش مهم فارین پالیسی: نقشه‌های بزرگ سعودی‌ها برای هند

پایگاه خبری فولاد ایران - برای درک استراتژی جدید ریاض در دهلی نو، کافی است به پیشنهاد خرید ۲۵ درصد از سهم بزرگترین پالایشگاه هند (که بزرگترین پالایشگاه جهان نیز است) از سوی شرکت  آرامکو به ریلاینس اینداستریز نگاه کنیم. هند و عربستان سعودی در طول یک دهه تلاش کردند با حل مسائلی که میان آن‌ها شکاف ایجاد کرده است، از جمله حمایت عربستان سعودی از پاکستان در افغانستان و کشمیر و ایجاد یک شراکت تاکتیکی برای مدیریت تجارت و سرمایه‌گذاری دوجانبه رو به رشد، مناسبات خود را بهبود ببخشند.

 

🔺حرکت آرامکو در هند نشان می‌دهد که این شرکت دیگر به نقش سنتی تأمین کننده نیازهای انرژی هند اکتفا نمی‌کند بلکه می‌خواهد در پالایش و صادرات نیز به یک پیشرو تبدیل شود. به این منظور این شرکت کنترل بزرگترین پالایشگاه آمریکا در پورت آرتور تگزاس را به دست گرفته است و در فوریه یک جوینت ونچر ۱۰ میلیارد دلاری با غول دفاعی نورینکو برای ساخت یک مجتمع پالایش و پتروشیمی در شمال شرقی چین امضا کرد. سرمایه‌گذاری آرامکو در بخش انرژی هند در چارچوب دارایی‌های آسیایی رو به رشد این شرکت جای می‌گیرد.

 

🔺برای هند که جمعیت مسلمانانش به ۲۰۰ میلیون نفر بالغ می‌شود، دوستی با عربستان سعودی بی منفعت نیست. هند هم برای خود معادلاتی دارد. این کشور از نظر تاریخی به ایران نزدیک‌تر بوده و سرگرم توسعه بندر چابهار در جنوب شرق ایران است. با این حال با افزایش فشار واشنگتن برای ایجاد محدودیت برای ایران، دهلی‌نو نیز ناچار شده برای انرژی و سرمایه‌گذاری به دنبال منابع دیگری باشد. اما اگر دولت جدیدی در آمریکا پس از انتخابات سال ۲۰۲۰ روی کار بیاید، هند روابط خود را متوازن خواهد کرد.

میز نفت

 

May 13, 2019 09:10
Number of visit : 278

Comments

Sender name is required
Email is required
Characters left: 500
Comment is required