[Your shopping cart is empty

News

آیا ترامپ در انتخابات آتی شکست خواهد خورد؟

پایگاه خبری فولاد ایران - پس از گذشت نزدیک به سه سال از انتخاب دونالد ترامپ برای سکانداری کاخ سفید، جهان همچنان با تصمیمات غیرمنتظره او دست‌وپنجه نرم می‌کند. اگرچه این آشفتگی به بار آمده در سیاست و اقتصاد جهانی خواب رهبران دنیا را پریشان کرده، اما یک سوال بزرگ و تعیین کننده همچنان برروی میز است؛ آیا در انتخابات ۲۰۲۰ پرزیدنت ترامپ شکست خواهد خورد؟

 

دست کم۲۳ عضو حزب دموکرات که برای انتخابات ۲۰۲۰ نامزد شدند اعتقاد دارند جواب این سوال «بله» است. طبق نظرسنجی فاکس نیوز، از بین این ۲۳ نامزد فعلی تنها ۳ نفر آنها شانس پیروزی بر رئیس‌جمهور ایالات ‌متحده را دارا هستند.

 

جو بایدن، معاون سابق باراک اوباما، با ۴۹ درصد آرا در برابر دونالد ترامپ با ۳۸ درصد آرا. این دموکرات ۷۶ ساله که اگر به مقام ریاست‌جمهوری دست یابد پیرترین رئیس جمهور تاریخ امریکا خواهد شد، با اتهامات جنسی مواجه است که به نظر میرسد توانسته از این بحران عبور کند. بایدن اعتقاد دارد اقتصاد امروز امریکا دستاورد ۸ سال اوباماست و ترامپ نتوانسته به خوبی از آن بهره ببرد! در آن طرف ترامپ او را  یکی از عامل‌های بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار تراز منفی تجاری با چین می‌داند و ادعا می‌کند که بایدن حمایت رئیس پیشین خود را ندارد. معاون سابق باراک اوباما در جبهه‌ی دموکرات‌ها هم درگیر است. او با عضو جوان و جنجالی کنگره، الکساندریا کورتز از نیویورک، درباره‌ی تغییرات اقلیمی دچار تنش لفظی‌ست. تا آنجاییکه برخی از تحلیل‌گران این مجادله را شروع جنگ‌داخلی دموکرات‌ها توصیف کردند، اما برنی سندرز این را به نفع رقیب اصلی قلمداد می‌کند.

 

برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت با ۴۶ درصد آرا در مقابل دونالد ترامپ با ۴۱ درصد آرا. او که سعی می‌کند خود را ناجی طبقه کارگر معرفی کند، همواره برای تحقق آرمان‌های کارگران امریکایی تلاش کرده، تاجاییکه با پیگیری‌های او حداقل حقوق در شرکت‌های بزرگی همچون آمازون به ساعتی ۱۵ دلار تا سال ۲۰۲۰ افزایش یافت. یکی از مهمترین برنامه‌های سناتور سندرز ایجاد بیمه همگانی‌ست که طرفداران بی‌شمار دارد و یکی از نقاط ضعف پرزیدنت ترامپ‌ست. سناتور سندرز که خود فرزند طبقه‌ی کارگر است، یکی از مخالفان به‌نام کپیتالیسم در امریکاست که سیاست‌هایی بر ضد وال‌استریت را دنبال می‌کند. او مردم را علیه سرمایه‌داران و روسای کمپانی‌های امریکانی میشوراند و تاکید می‌کند که آنها مالیات نمی‌پردازند و او در کاخ سفید این رویه را تغییر خواهد داد. اما این اشتهای ضد سرمایه‌داری سندرز نقطه‌ی اختلاف نظرش با الیزابت‌ وارن است.

 

الیزابت وارن، سناتور ایالت ماساچوست با ۴۳ درصد آرا دربرابر دونالد ترامپ با ۴۱ درصد آرا. این استاد سابق دانشگاه هاروارد اگرچه اعتقاد دارد نظام سرمایه‌داری علت اصلی عظمت اقتصاد آمریکاست، اما بنا دارد ۳ درصد مالیات بیشتر برای دارایی‌های بالای ۵۰ میلیون دلار تعیین کند. او در مصاحبه‌ای گفته بود، در عین حال که یک کپیتالیست است اما اعتقاد دارد که باید این نظام را اصلاح کرد تا منصفانه‌تر شود. در همین راستا او معتقد است که ۱/۵ تیریلیون دلار وام دانشجویی که گریبان بیش از ۴۵ میلیون شهروند ایالات متحده را گرفته‌ است می‌بایست بخشیده شود و همچنین رایگان کردن دانشگاه‌ها از اولویت‌های دولت‌اش خواهد بود. البته با وجود ۲۲ تیریلیون دلار بدهی ایالات متحده اینگونه وعده‌ها غیر منطقی به نظر می‌رسد، با این‌حال نامزد‌هایی همچون اندرو یانگ که می‌خواهد ماهی یک‌هزار دلار یارانه بدهد نیز در این جمع ۲۳ نفری وجود دارند.

 

اینکه آیا این لشگرکشی دموکرات‌ها می‌تواند دونالد ترامپ را شکست دهد یا خیر یک سوال یک‌میلیون دلاری‌ست. اما ترامپ با حمایتِ طرفداران سینه‌چاکش رقیب سرسختی‌ست که در تلاش‌ست تا قبل از انتخابات ضعف‌های سیاست‌خارجی خود را بپوشاند. اقتصاد-امریکا که به شهادت تاریخ مهم‌ترین عامل انتخاب یک رئیس‌جمهور برای دور دوم در امریکاست، در بهترین شرایط قرار دارد و این واقعیت دست پرزیدنت ترامپ را بالاتر از رقبا برده‌ست. او اگر بتواند قرارداد‌های پرسودی با کشور‌های آسیای شرقی و اروپا امضا کند و وال‌استریت را از این شرایط عدم اطمینان خارج کند، می‌تواند برای ۴ سال دوم هم ساکن کاخ‌سفید باشد. در این زمان‌ست که رهبران دنیا استراتژی صبر را کنار گذاشته و بدنبال تعامل با او خواهند رفت، اما در این میان ناجیانی معامله قرن را می‌برند که در بحبوحه‌ی شب‌های انتخابات با او تماس بگیرند و عکس بیاندازند !

 

✍️ سهیل ایرجیان

دانشجوی مدیریت بازرگانی دانشگاه مریلند و عضو مجمع فعالان اقتصادی

May 23, 2019 10:29
Number of visit : 519

Comments

Sender name is required
Email is required
Characters left: 500
Comment is required