[Your shopping cart is empty

News

نشست انجمن اقتصاددانان ایران با حضور جمع کثیری از اقتصاددانان

پایگاه خبری فولاد ایران - نشست انجمن اقتصاددانان ایران با حضور جمع کثیری از اقتصاددانان در ساختمان جدید اتاق ایران برگزار شد.

 

در این نشست دکتر علی رضاقلی، نویسنده کتاب های جامعه شناسی نخبه کشی و جامعه شناسی خودکامگی با موضوع اهمیت نگاه تاریخی در تحلیل ریشه های توسعه نیافتگی ایران به سخنرانی پرداخت.

 

🔹رضاقلی، بیگانگی اقتصاددانان با علم تاریخ، فقه و کلام را یکی از خلاهای مطالعاتی آنان ذکر کرد و گفت: بدون مطالعه این علوم اقتصاددانان نمی توانند تحلیل درستی از وضعیت اقتصاد ارائه دهند.

 

🔹اقتصاددانان باید به ایران پرسش پاسخ دهند که چرا تکنولوژی آسیاهای بادی خواف با آن پیچیدگی در قرن ها پیش توانست آن انقلاب را در تولید بوجود آورد ولی آن تکنولوژی متوقف شد.

 

🔹تاریخ ایران، جغرافیای ایران، زاگرس، قنات، ریگ روان و شتر در کجای مطالعه اقتصاددانان قرار دارد؟ آب گران و تلاش برای بدست آوردن آب در زندگی مردم کویر را کدام اقتصاددان مطالعه کرده است؟

 

🔹از اقتصاددانان می پرسم که ایرانیان در زمان هخامنشیان در گناباد چگونه 340 متر قنات حفر کرده اند؟ از کدام تکنولوژی استفاده کرده اند؟

 

🔹دو هزار طایفه ایلی در ایران وجود داشته و تمدن آنها در ما نهادینه شده است. چگونه این فرهنگ و تمدن را در مطالعات اقتصادی خود نادیده می گیریم؟

 

🔹سالهاست با پدیده وطن ناپرستی مواجه هستیم. این پدیده از کجا آمده و چرا کسی به فکر توسعه این کشور نیست؟

 

🔹چگونه می توان بدون شناخت فرهنگ و فلات ایران اسناد توسعه ای را تدوین کرد؟

 

🔹چرا به این سوال پاسخ نمی دهند که چرا سرمایه گذاری در ایران امنیت ندارد و هر کس سرمایه خود را به زمین پیچ کند، هستی خود را از دست می دهد. چرا در فرهنگ ما می گویند مال باید ما داشته باشد تا بتواند فرار کند؟ آیا این جز فضای ناامنی تاریخی در سرمایه گذاری است؟

 

🔹وقت آن رسیده تا اقتصاددانان ما با فرهنگ، تاریخ، جامعه شناسی، فقه، ادبیات نظامی ها آشتی کنند تا بالخره این کشور روی توسعه را به خود ببیند.

 

🔹چپ ها از نگاه خود به تاریخ ایران نگاه کرده اند، به طبقات نگاه کرده اند. اقتصادسیاسی ایران در چارچوب نهادی بررسی نشده است.

 

🔹ایران مثل اروپا مشکل زمین نداشته اما مشکل آب داشته است.

 

🔹هر کشوری مسائل و مشکلات خود را دارد و هیچ کشوری 3300 قنات ندارد و در 40 متری زیر زمین آسیا ندارد.

 

🔹یک اقتصاددان باید توضیح دهد که چرا ائتلاف سیاسی در ایران شکننده است. چرا چسب رانت نمی تواند این ائتلاف را در کنار هم قرار دهد؟

اقتصادنامه

Jun 1, 2019 11:42
Number of visit : 461

Comments

Sender name is required
Email is required
Characters left: 500
Comment is required