به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

اختلاف 30 درصدی میان قیمت های نقدی و قراردادی سنگ آهن

با تنزل قیمت های فولاد در بازار داخلی چین پس از بهبود کوتاه مدت آن، قیمت تحویل فوری سنگ آهن به 73 تا 77 دلار هر تن سی آی اف کاهش یافته است.

با توجه به قیمت قراردادی سنگ آهن که 99 دلار هر تن است، اختلاف میان قیمت های نقدی و قراردادی سنگ آهن به 30 درصد می رسد. تحلیلگران احتمال می دهند مذاکرات میان چین و سه شرکت بزرگ معدنی مدت زیادی به طول بینجامد. زیرا با نوسان های مداوم قیمت های فولاد، قیمت های سنگ آهن نیز نوسان پیدا خواهد کرد.  

طبق آمار مای استیل، از بیست و ششم فوریه، قیمت محصولات فولادی از جمله ورق گرم، ورق سرد و میله گرد به سطح قیمت آن ها در دسامبر 2008 رسیده است. طبق اظهار یکی از مقامات انجمن آهن و فولاد چین، ضعف تقاضا در بازار داخلی چین، روند صعودی قیمت ها را متوقف کرده است. همین که تولید کنندگان فولاد تولید خود را در سال جدید از سر گرفتند، عرضه مجدداً افزایش یافته و به قیمت های فولاد فشار وارد آورد.

تولید روزانه فولاد در چین در ژانویه 2009 به 33/1 میلیون تن رسید که سالانه بالغ بر 480 میلیون تن می گردد. تولید فولاد در ماه فوریه نیز افزایش چشمگیری داشت. از آن جایی که طرح اقتصادی 4 تریلیون یوانی دولت چین باعث افزایش تقاضای واقعی نشده است، عرضه فولاد از تقاضای آن در بازار پیشی گرفت و موجب سقوط مجدد قیمت های فولاد گردید.

از اواسط نوامبر 2008 تا ششم فوریه 2009، قیمت های فولاد به مدت 12 هفته متوالی رو به افزایش گذاشت. این روند صعودی قیمت ها در دومین هفته پس از تعطیلات سال نوی چین متوقف گردید. اما پیش بینی می شود که تولید فولاد در اوایل مارس کاهش بیابد.

کرایه های حمل کالا نیز با افزایش قیمت فولاد بالا رفت. قیمت نقدی سنگ آهن در بازار داخلی این کشور به 86 دلار هر تن افزایش یافت و فاصله میان قیمت های نقدی و قراردادی این کالا به کمتر از 10 درصد رسید.

تولید کنندگان فولاد با مشاهده کاهش قیمت ها، تولید خود را مجدداً کاهش داده اند که این امر موجب کم شدن تقاضای سنگ آهن و متعاقباً انباشته شدن موجودی این کالا در بنادر شده است. مجموع موجودی سنگ آهن در نوزده بندر مهم چین در هفته گذشته بالغ بر 74/57 میلیون تن بود که در مقایسه با هفته قبل از آن 430 هزار تن افزایش نشان می دهد.    

۱۳ اسفند ۱۳۸۷ ۱۲:۳۶
تعداد بازدید : ۷۸۳
کد خبر : ۱,۰۱۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید