به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار فولاد – گزارش هفته 19

سنگ آهن

هفته گذشته همانطور که انتظار می رفت افزایش موقتی تقاضای چینی ها پس از تعطیلات اوایل ماه می متوقف شد و بازار سنگ آهن نزولی گشت. قیمت معاملات بسته شده سنگ آهن خلوص 5/63 درصد هند از 190 تا 192 دلار هفته گذشته به 185 تا 186 دلار سی اف آر رسید و قیمت پیشنهادی 186 تا 188 دلار ثبت شد.

 موجودی سنگ آهن وارداتی در بنادر چین 110 هزار تن نسبت به هفته قبل افزایش داشت. آخرین قیمت معامله سواپ ژوئن  178 دلار شنیده شده است.

عوامل بازدارند و تقویت کننده بسیاری در بازار سنگ آهن به چشم می خورند. بازار فولاد چین نزولی است، چینی ها موجودی سنگ آهن کافی دارند و احتمال افزایش نرخ بهره مطرح است که به بازار فشار وارد خواهد ساخت. در مقابل باران های موسمی هند از دو هفته دیگر آغاز می شود و عرضه بخصوص برای سنگ آهن خلوص پایین که اخیرا مورد استقبال بیشتر چین قرار گرفته محدودتر خواهد شد. همچنین به نظر هندی ها تعرفه 20 درصدی صادرات اجازه افت بیشتر قیمت را نمی دهد. از این رو فعالان بازار با نوسان جزیی بازار در هفته آینده موافقند و  انتظار می رود قیمت در 185  دلار به ثبات نسبی برسد.

 

قراضه

تداوم خرید ها بازار قراضه را بالا کشانده، هفته گذشته نیز قیمت ها صعودی بود. ترک ها قراضه سنگین کلاس 1 و 2 خلوص  20-80 امریکا را بالاتر از 470 دلار سی اند اف خریداری نمودند که 15 دلار نسبت به هفته قبل رشد داشته است. قراضه خرد شده امریکا 485 دلار سی اف آر هند معامله شد و هندی ها قراضه اروپا را 480 دلار سی اف آر خریدند. قیمت پیشنهادی قراضه امریکا  به شرق آسیا  از 490 دلار سی اف آر فراتر رفته است. در جنوب شرق آسیا  نیز قیمت ها بالا رفت ولی حجم معاملات محدود بود. آخرین قیمت خرید چین نیز از همین خلوص 485 دلار سی اند اف بوده است. البته قیمت پیشنهادی امریکا 490 دلار می باشد. در سی آی اس با این که خرید ترک ها کم بود ولی قیمت ها از روند جهانی پیروی نموده حدود 15 دلار بالا رفت.   

نوسانات نرخ ارز قیمت قراضه را در  اروپا هفته گذشته 10 دلار بالا برد. قراضه خرد شده به 410 تا 420 دلار فوب روتردام نیز رسید. در بازار داخلی امریکا افت قیمت مشاهده شد. قراضه خرد شده 20 دلار  افت داشت و به 435 دلار در هر لانگ تن رسید.  با این که تقاضای صادراتی رشد داشت ولی نتوانست مانع از تاثیر منفی افزایش عرضه گردد.

در ژاپن رشد نرخ ین موجب شده بود قیمت صادراتی قراضه ژاپن بالا برود ولی تقاضایی نداشت. از این رو در آخرین مزایده صادراتی، قیمت 19 دلار نسبت به آوریل افت داشت. در حالی که توکیو استیل نیز در بازار داخلی مدتی است قیمت خرید را پایین می آورد چرا که انبار ها را پر کرده و فعلا نیازی به خرید ندارد.  در چین نیز قیمت خرید قراضه در بازار داخلی برخی نقاط کاهشی جزیی داشت و در برخی نقاط بالاتر رفت. قیمت فعلی بازار نقدی مناطق مختلف بین 574 تا 593 دلار با مالیات بر ارزش افزوده در نوسان است.

 

بیلت

رشد قیمت قراضه هفته اخیر به بهبود قیمت بیلت کمک نمود. نباید انتظار افت قیمت را داشت. متوسط قیمت بیلت در بورس لندن هفته گذشته 13 دلار رشد داشت به 561 دلار در هر تن رسید.

بیلت صادراتی سی آی اس از 610 تا 630 دلار فوب هفته قبل به  640 تا 660 دلار فوب و بیلت ترکیه نیز از 640 تا 650 دلار هفته قبل به  665 تا 675 دلار فوب رسید.

رشد قیمت جهانی قراضه موجب شد تا قیمت پیشنهادی بیلت وارداتی در جنوب شرق آسیا 5 تا 10 دلار رشد داشته باشد بیلت کره  به 675 تا 680 دلار سی اف آر فیلیپین رسید. البته تمایل به خرید چندان مطلوب نیست. در  چین قیمت بیلت نوساناتی جزیی داشت ولی چون قیمت فولاد در چین دیگر صعودی نیست نگرانی از افت قیمت مطرح است. البته بسیاری رشد فصلی تقاضا را عامل بالا برنده قیمت می دانند.

افزایش قیمت سی آی اس موجب شده در شمال افریقا نیز قیمت بیلت بالا برود. تونس و مراکش در خرید فعال ترند و ترکیه و اروپا بر خلاف سی آی اس ترجیح می دهند در بازار داخلی فعالیت کنند تا در 665 تا 675 دلار سی اف آر با این کشور ها معامله کنند.

تقاضا در بازار بیلت منطقه دریای خزر چندان مطلوب نیست. عرضه کننده ها در تلاشند تا با کاهش عرضه، قیمت بیلت را در این منطقه بالا برده و ایرانی ها را وادار به خرید در قیمت های بالا بکنند اما هنوز موفق نشده اند. اگر این وضعیت ادامه یابد کارخانه های سی آی اس، به ویژه روس ها که عرضه صادراتی را خیلی محدود کرده اند باید چاره ای بیاندیشند.

بیلت در ایران

قیمت بیلت از اول هفته یکباره هر کیلو تا 60 تومان افزایش قیمت داشت دو علت برای این افزایش قیمت وجود دارد :

الف : بالا رفتن قیمت مقاطع

ب : محدودیت عرضه بیلت

انتظار می رفت که با شروع عرضه کارخانه ها قیمت مقاطع پایین بیاید ولی این انتظار محقق نشد. بر خلاف آن افزایش نرخ ارز بخصوص یورو باعث تقویت بازار بیلت شد. عرضه کننده ها شرایط معامله را محکم کرده اند و با توجه به ضعف نقدینگی در بازار حجم معاملات هم محدود شده است. از سوی دیگر آخرین قیمت بیلت ارائه شده به وارد کننده ها 645 دلار سی اف آر انزلی هر تن بوده ولی با افزایش قیمت بیلت در ایران و محدودیت عرضه سی آی اس فروشندگان خارجی هم در صدد بالا بردن قیمت هستند و صحبت از 20 تا 30 دلار افزایش قیمت بیلت را برای ایران می کنند. همه چیز بسته به بازار هفته آینده مقاطع در ایران دارد.

 

مقاطع

هفته اخیر فولاد سازان ترک قیمت میلگرد خود را در چند مرحله افزایش دادند که معادل  22 تا 25 دلار بالا رفته به 831 تا 842 دلار درب کارخانه رسید. تقاضای داخلی ترکیه بالا است و رشد قیمت قراضه نیز به افزایش قیمت صادراتی میلگرد ترکیه کمک نمود که به 715 دلار فوب نیز رسید. قیمت مفتول نسبت به میلگرد 27 تا 26 دلار بالاتر است.

کارخانه نوکور امریکا قیمت مقاطع را در نتیجه افت قیمت قراضه خرد شده 20 دلار کاهش داد. در انگلیس بازار تحت فشار است و قیمت میلگرد  770 دلار پیشنهاد می شود. قیمت های وارداتی از اسپانیا و ترکیه  افت داشته 481 تا 503 یورو است ولی سطع معاملات خیلی پایین است. پیش بینی شده قیمت داخلی قراضه در ماه جاری تا 17 دلار کاهش یابد از این رو افت مجدد قیمت میلگرد دور از انتظار نیست.

تقاضای میلگرد ترکیه در امارات به دلیل پایین بودن قیمت بازار داخلی این کشور کاهش یافته است. هنوز تقاضای میلگرد در عراق بالا نیست از طرفی قیمت های وارداتی بالا رفته، میلگرد ترکیه 40 تا 45 دلار طی دو هفته اخیر رشد داشته و به 800 تا 805 دلار سی پی تی بغداد رسید. ولی عراقی ها حاضر نیستند بالاتر از 750 تا 765 دلار سی پی تی معامله کنند.

کارخانه های چینی قیمت میلگرد را تغییر چندانی ندادند. در بازار نقدی قیمت اوایل هفته افت داشت ولی تا پایان هفته نسبتا  ثابت  بود.  قیمت میلگرد در بازار شانگهای 738 تا 740 دلار است ولی در برخی بازارهای دیگر نوساناتی داشت.

مقاطع در ایران

مقاطع در هفته گذشته یک جهش شدید داشت که ناشی از تقاضا نبود بلکه آزاد شدن انرژی خفه شده در ماه های قبل بود که باعث این افزایش قیمت گردید، همه دست اندرکاران پیش بینی رشد قیمت تا هر کیلو 50 تومان را از اوایل سال می کردند ولی انتظار می رفت این تغییر در خرداد ماه که بودجه ابلاغ می شود صورت پذیرد. میله گرد به یکباره از متوسط قیمت 795 تومان در چهارشنبه قبل به 830 تومان در روز یکشنبه رسید، انتظار می رفت قیمت تعدیل شود چون تقاضا محدود است ولی این روند صورت نگرفت علت آن هم محدودیت عرضه و کنترل آن توسط عرضه کننده هاست. کارخانجات تولید کننده فولاد به هر دلیل مثل افزایش قیمت تمام شده، رکود تقاضا، محدودیت مواد اولیه و غیره در شرایط سال گذشته نیستند. گفته می شود سیاست ذوب آهن اصفهان در محدودیت عرضه تیرآهن باعث تقویت خریدها در بورس شد خوش بینی به افزایش قیمت در بورس ولو بطور محدود تا مرز 5 درصد به بازار دلگرمی داد. انتظار می رفت عرضه ذوب آهن در هفته گذشته بازار را به ثبات برساند ولی این اتفاق نیفتاد از طرف دیگر پیشنهاد فروش ذوب آهن برای فروش سبد میله گرد و تیرآهن مخلوط طول نرمال و استاندارد عملا به معنای افزایش قیمت تا مرز 835 تومان هر کیلو در بورس می باشد. ولی در اواخر هفته موجودی های انبارها در تهران به قیمت 850 تا 870 تومان هر کیلو عرضه شد. پیشنهاد فروش این کالاها باعث آرامش نسبی در بازار گردید. اکثر دست اندرکاران اعتقاد دارند قیمت میله گرد در شرایط فعلی به حداکثر خود رسیده است چون

1- تقاضا محدود است

2- اکثر خریدها برای پرکردن انبارها بوده است

3- دولت از سیاست کنترل قیمت عقب نشینی نکرده بنابراین تنها فضای کمی برای افزایش قیمت وجود دارد

شایع است نزدیک به 200 هزار تن میله گرد برای حباب بازار دپو شده که در صورت افزایش بیشترقیمت برای کنترل بازار عرضه خواهد شد. از آنجا که سیاست های دولت در فضای بسته صورت می گیرد و اطلاع رسانی روشنی هم نیست بازار از شایعات انباشته است، ادامه این روند تنها به نفع صادرکنندگان سی آی اس است که دو ماهی است منتظر افزایش قیمت در بازار ایران هستند تا آنها هم به نوائی برسند.

 

ورق

هفته گذشته قیمت ورق صادراتی روسیه به ثبات رسیده در مواردی رشد داشته است. ورق گرم نسبت به ماه قبل تا 45 دلار رشد داشته و ورق سرد برخی کارخانه ها چند ماهی است ثابت است. ورق گرم صادراتی سی آی اس 20 دلار بالا رفت قیمت کارخانه  ام ام کا 720 دلار فوب است و ورق سرد آن 830 دلار فوب ثبت شده است.  ترکیه و اروپا ورق گرم را 725 دلار فوب خریداری نموده اند و ورق سرد 860 تا 890 دلار فوب معامله شده است. جو بازار رو به بهبود است و امید به رشد 10 دلاری قیمت می رود. 

در بازار داخلی ترکیه قیمت ورق گرم بالا رفت و به 762 دلار درب کارخانه رسید. در بازار داخلی  امریکا ورق گرم 6 دلار در هر شورت تن کاهش یافت. امید به بهبود تقاضا در اروپا نیست و قیمت ورق گرم تا 5 یورو افت داشت.  ورق تخت در ایتالیا 10 تا 20 یورو کاهش داشت. بازار انگلیس نیز پر تنش بود.  قیمت های وارداتی به دلار رشد داشت ولی رشد نرخ یورو این افزایش قیمت را جبران کرد. ورق گرم وارداتی 540 تا 550 یورو سی آی اف آنتورپ ثبت شده ولی بعید است افت داشته باشد.

در بازار چین افت قیمت بازار فیوچرز چین اول هفته موجب شد تا قیمت ورق گرم نیز دستخوش کاهش شود. ولی تا پایان هفته  قیمت ورق با ثبات بود.  ورق گرم 736 تا 739 دلار  با مالیات است ولی خرید ها کاهش داشت.  ورق گرم صادراتی چین 695 تا 715 دلار فوب بود که رشد داشت.

ورق در ایران

بر خلاف مقاطع بازار ورق در ایران ساکت بود. مبارکه حجم وسیعی از ورق گرم و سرد را روانه بازار کرده است در حالی که تقاضا همچنان پایین است. بعضی از اقلام ورق گرم در هفته گذشته کمی کاهش قیمت داشت مثل ورق ضخامت 10 و 15 میلیمتر که البته در پایان هفته بود. وضعیت بازار ورق در شرایط فعلی رکود آماده به جهش است به دلیل اینکه مبارکه از یک طرف سیاست کنترل فروش را تشدید کرده است و از طرف دیگر در مورد بعضی ورق ها مثل ورق سرد پرمیوم ها را افزایش داده از سوی دیگر عرضه بعضی از اقلام ورق بخصوص گالوانیزه محدود شده است. قیمت های خارجی هم با بازار ایران تطابق ندارد و واردات به صرفه نیست در نتیجه حجم عرضه هر روز کاهش خواهد یافت. در آینده نزدیک شاهد انفجار قیمت بعضی اقلام ورق گالوانیزه و بدنبال آن ورق سرد خواهیم بود که شاید کمتر از دو ماه باشد مگر آنکه کارخانه ها تعطیلات تابستانی را زودتر شروع کنند.

از اول هفته قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر صعود کرد و به 760 تومان هر کیلو روی تریلی در بندر انزلی رسید، ورشکستگی یک کارخانه که باعث ارزان فروشی ورق بود به افزایش قیمت این کالا کمک کرد ولی ضعف تقاضای لوله و پروفیل برای این کالا هنوز مشکل اساسی است. قیمت های فروشندگان خارجی نسبت به هفته قبل تغییر نکرده ولی با عرضه های وسیع مبارکه در هفته گذشته انتظار نمی رود قیمت ورق گرم و ورق سرد تغییری پیدا کند. ولی سیاست های عرضه ورق محققا باعث افزایش قیمت آن در هفته های آینده می باشد.

مرکز خدمات فولاد ایران

 

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ ۱۰:۵۹
تعداد بازدید : ۵۳۵
کد خبر : ۱۰,۴۰۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید