به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

افزایش استفاده از ابزارهای مالی در بازار ذغال سنگ- 25/ 02/ 1390

مرکز خدمات فولاد ایران- حجم معاملات ذغال سنگ در بازار نقدی کاهش یافته و به نظر می رسد که استفاده از ابزارهای مالی برای معامله این محصول در میان دست اندرکاران گسترش یافته است.

یکی از شرکت های وابسته به بی اچ پی به منظور بالا بردن نقدینگی، ذغال سنگ را با قراردادهای ماهانه 10 تا 15 دلار هر تن کمتر از قراردادهای فصلی به فروش رسانده است.

البته تا کنون فقط کارخانه ها در چین و هند برای خرید این محصول با قراردادهای ماهانه اعلام آمادگی کرده اند و خریداران کره ای و ژاپنی هنوز خواستار خرید با قراردادهای فصلی هستند.

اگر چه این شرکت وابسته به بی اچ پی اصلی ترین عرضه کننده ذغال سنگ با قراردادهای ماهانه می باشد اما گزارش ها نشان می دهد که شرکت آنگلو آمریکن نیز سیستم داخلی خود را به گونه ای تغییر داده که متناسب با فروش ذغال سنگ با قراردادهای کوتاه مدت باشد.

این شرکت ها برای انجام معاملات خود از شاخص هایی که توسط پلتس و آرگوس مدیا منتشر می شود، استفاده می کنند.

یکی از دست اندرکاران اظهار داشته است که با افزایش حجم معاملات ذغال سنگ در بازار فیزیکی ریسک انجام معاملات این محصول با قراردادهای کوتاه مدت پایین می آید. یکی از مقامات ارشد استیل ایندکس نیز اعلام کرده است که باید حداقل 12 درصد معاملات ذغال سنگ در بازار نقدی صورت گیرد تا بتوان شاخص قیمت این محصول را تعیین کرد.

امکان معامله ذغال سنگ مغولستان در بازار نقدی وجود ندارد و احتمال کاهش عرضه ذغال سنگ استرالیا به دلیل شرایط بد آب و هوایی نیز وجود دارد. عده ای از دست اندرکاران اظهار داشته اند که تغییر شرایط آب و هوایی و کاهش عرضه استرالیا می تواند منجر به گسترش استفاده از ابزارهای مالی این محصول شود. نوسان قیمت ذغال سنگ به دلیل شرایط بد آب و هوایی افزایش خواهد یافت به همین دلیل کارخانه ها به منظور کاهش ریسک انجام معاملات تمایل بیشتری به استفاده از ابزارهای مالی خواهند داشت. 

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ ۰۹:۲۲
تعداد بازدید : ۷۴۷
کد خبر : ۱۰,۴۲۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید