به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

بازار بیلت سی آی اس- 25/ 03/ 1390

مرکز خدمات فولاد ایران- عرضه کنندگان بیلت سی آی اس با مشاهده رکود بیشتر بازار های صادراتی ناامید شده اند. تقاضای محصولات نیمه تمام در خاور میانه و شمال افریقا آن قدر بالا نرفته که از سیاست افزایش قیمت آن ها حمایت کند. از این رو فروشنده ها با مقاومت خریداران در مقابل رشد قیمت مواجه شدند. عرضه کنندگان بیلت در حوزه دریای خزر هنوز بر افزایش قیمت ها تاکید دارند گرچه تقاضای ایران افت نموده است. در خاور دور تقاضا پایین است و تولید کننده ها در تلاشند مانع افت قیمت ها شوند.

اوایل هفته قبل در بنادر دریای سیاه تولید کننده ها بیلت تولید جولای را به خاور میانه 680 تا 685 دلار فوب فروختند و تمایل به خرید بالا بود. حتی برخی 697 دلار فوب نیز پیشنهاد قیمت دادند. صادر کنندگان دیگر این قیمت های پیشنهادی را پایین می دانند و حاضر نشدند در 675 تا 680 دلار فوب بفروشند و به دنبال 685 تا 690 دلار فوب بودند.

با این حرکت فروشنده ها خریداران نیز سیاست انتظار پیش گرفتند در نتیجه برخی قیمت پیشنهادی را سریعا 17 دلار پایین آوردند. ولی موجب گیج شدن بازار شد و بسیاری بازار را ترک کردند. بعید نیست 5 دلار افت قیمت دیگر مشاهده شود.

بازار دریای سیاه هنوز در ابهام است. تجار معتقدند زمان آن رسیده که یا باید قیمت ها کاهش یابد یا به روند صعودی ادامه دهد. بخش زیادی از بیلت تولید جولای پیش فروش شده و تقاضا وجود دارد از این رو تولید کننده ها نباید عجله کنند و برای مدتی بازار را ترک کنند. با این کار وقتی خریدارها تمایل بیشتری به خرید پیدا کنند نه تنها می توانند مانع از افت قیمت بیلت شوند بلکه باز هم قیمت را بالا ببرند البته با سرعت کمتر.

در هر حال بازار ترکیه آرام تر شده است. بدین ترتیب مشتریان ترک حاضر به خرید در قیمت بالا نیستند. اگر قیمت بیلت صادراتی ترکیه کاهش یابد فروشندگان سی آی اس باید قیمت را پایین بیاورند تا قدرت رقابت خود را از دست ندهند. اغلب فعالان بازار معتقدند که افزایش قیمت بیلت نسبتا مصنوعی بوده است. با توجه به رکود فصلی تقاضای مقاطع، کارخانه ها چاره ای جز کاهش قیمت ندارند از طرفی هفته اخیر قیمت بیلت در بورس لندن نیز 13 تا 15 دلار افت داشته است.

در حوزه دریای خزر وضعیت هنوز مبهم است.عرضه کنندگان سی آی اس سعی کردند قیمت ها را بالا ببرند. بازار ایران عرضه کننده ها را گیج کرده. تقاضای نوردکاران بالاست ولی حاضر به پذیرش قیمت های فعلی نیستند. از طرفی با افزایش نرخ ارز واردات برای ایران به هیچ وجه به صرفه نیست. صادر کنندگان سی آی اس سیاست انتظار پیش گرفته اند در حالی که قرار بود اواسط ژوئن تولید جولای را عرضه کنند این هفته تنها دو کارخانه در 675 تا 680 دلار فوب عرضه کردند که نسبت به ماه قبل 30 تا 35 دلار رشد داشته است.

 تقاضای محصولات نیمه تمام در جنوب شرق آسیا نسبتا ضعیف است. با این حال صادر کنندگان بیلت روسیه در تلاشند معامله کنند. خریداران آسیایی سعی کردند به بهانه کاهش فصلی تقاضا قیمت بیلت را پایین بیاورند ولی عرضه کننده ها با عرضه پایین قیمت ها را حفظ می کنند. کارخانه اوراز بیلت تولید جولای را 645 تا 650 دلار فوب فروخته است که مشابه قیمت معاملات ژوئن است.

هنوز شاید قیمت بیلت کاهش یابد چرا که آسیایی ها سعی دارند تخفیف بگیرند  و 5 تا 10 دلار پایین تر از قیمت های پیشنهادی درخواست خرید می دهند.

۲۵ خرداد ۱۳۹۰ ۰۹:۱۵
تعداد بازدید : ۷۷۷
کد خبر : ۱۰,۸۳۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید