به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

بازار سنگ آهن صعودی- 23/ 04/ 1390

مرکز خدمات فولاد ایران- بازار نقدی سنگ آهن به لطف بهبود بازار فولاد چین صعودی بود و به اوج قیمت سه هفته اخیر رسید. تجار با پیش بینی افزایش خرید کارخانه ها سنگ آهن بیشتری خریداری نمودند.

بازار نقدی سنگ آهن صادراتی هند که هفته گذشته کمی رشد داشت این هفته نسبتا با ثبات بود در هر حال انتظار می رود حتی اگر خرید چینی ها کاهش یابد این هفته قیمت ها با ثبات باشد چون موجودی پایین بنادر هند به صادر کننده ها کمک نموده قیمت های پیشنهادی را در سطوح فعلی ثابت حفظ کنند. متوسط قیمت قراردادهای انجام گرفته برای سنگ آهن خلوص 5/63 درصد هند 177 تا 178 دلار سی اف آر چین و یا حداکثر 179 دلار سی اف آر شنیده شده است. در حالی که هفته قبل 175 تا 177 دلار سی اف آر بود. محموله های شرکت های معدنی بزرگ یک دلار رشد داشته به 180 دلار سی اف آر رسید.

در حال حاضر بسیاری تردید دارند که خرید ها از جانب تقاضای واقعی فولادسازان چینی باشد. در هر حال چون قیمت فولاد در چین رو به بهبود است شاید خرید ها کم باشد ولی قیمت سنگ آهن در کوتاه مدت نزولی نخواهد بود. بورس فیوچرز شانگهای روز سه شنبه به اوج یک ماه اخیر رسید که به دنبال این خبر بود که تولید فولاد چین علی رغم تلاش های دولت در سطح بالایی خواهد ماند و افزایش می یابد. قیمت قرارداد میلگرد به 755 دلار در هر تن رسید که بالاترین قیمت هفته اخیر است. افزایش تولید فولاد ماه ژوئن موجب بهبود جو بازار شد. به نظر فعالان بازار علی رغم تلاش های دولت برای محدود کردن اعطای اعتبارات باز هم تولید فولاد بالا رفته در نتیجه نباید نگران بود و تقاضای سنگ آهن بالاتر می رود.

در نتیجه قیمت نقدی سنگ آهن در حالی که ماه ژوئن 2 درصد نزول داشت هفته قبل باز هم بالا رفته  شاخص قیمت متال بولتن به 171 دلار و 71 سنت برای سنگ آهن خلوص 62 درصد رسید و شاخص قیمت استیل ایندکس نیز 10 سنت رشد داشت.

هر دو شاخص از ماه ژوئن تاکنون در اوج قرار گرفته اند. قیمت پیشنهادی در بازار نقدی برای سنگ آهن خلوص 62 درصد استرالیا 176 تا 178 دلار سی اف آر است.  خلوص 5/63 درصد هند 179 تا 181 دلار ثبت شد. شاید علت اصلی این روند صعودی خرید های بالای تجار بزرگ است و تقاضای فولادسازان هنوز بالا نرفته و هنوز نقدینگی آن ها محدود است.

افزایش نرخ بهره و ذخیره احتیاطی بانک ها تامین اعتبار را برای فولادسازان دشوار کرده  از این رو خرید مواد اولیه ای چون سنگ آهن نیز دشوار شده است. در نتیجه بسیاری به خرید از بازار داخلی سنگ آهن روی آوردند و یا در بنادر از موجودی های وارداتی انبار شده خرید کردند که از بازار نقدی ارزان تر است. بسیاری منتظر افت 10 تا 15 دلاری قیمت سنگ آهن بودند ولی اعلام آمار افزایش تولید فولاد چین و برآورد های جدید موجب روند فعلی شده و تا مدتی ادامه خواهد داشت. اگر قرار باشد تولید فولاد چین کاهش یابد، باید در ماه های جولای تا آگوست رخ دهد و پس از آن مطمئنا بازار با ثبات است و قیمت ها بالا می رود.

انتظار می رود هند در سال مالی 2011-2012 معادل 85 تا 90 میلیون تن سنگ آهن صادر کند که از پیش بینی های قبلی 5/10 درصد پایین تر است. در حالی که اواخر ژوئن برآورد شده بود صادرات سنگ آهن هند مشابه سال قبل و 90 تا 95 میلیون تن خواهد بود.

۲۳ تیر ۱۳۹۰ ۰۹:۱۹
تعداد بازدید : ۶۳۹
کد خبر : ۱۱,۲۹۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید