به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار فولاد- گزارش هفته 32

سنگ آهن

هفته گذشته بازار سنگ آهن در ثباتی نسبی بود. از طرفی افزایش نگرانی ها نسبت به وضعیت  اقتصادی جهان خرید چینی ها را کم کرده ولی عرضه پایین هند نیز مانع از افت قیمت شد. چینی ها محتاط تر شده خرید را کاهش داده اند. فعالان بازار تاثیرات این نگرانی ها را کوتاه مدت و موقتی می دانند. سنگ آهن خلوص 5/63 درصد هند 190 دلار سی اف آر نیز عرضه شده ولی خریدار نداشت. حتی فروش در 185 تا 186 دلار نیز دشوار شده است. معاملاتی جزیی در 186 دلار شنیده شده است. متوسط قیمت معاملات 183 تا 184 دلار سی اف آر و در ثبات بود.

بازار سواپ سنگ آهن نیز 5 دلار افت داشت ولی مجددا بهبود یافت. موجودی سنگ آهن بنادر چین نیز یک درصد افزایش یافت و به 95 میلیون و 350 هزار تن رسید.

 

قراضه

هفته گذشته بیشتر خرید های قراضه ترکیه از امریکا بود. و در کل حجم خریدها نسبت به هفته قبل تغییر چندانی نداشت تجار اروپا و سی آی اس نیز در سکوت بودند. قیمت پیشنهادی فعلی امریکا برای قراضه سنگین 474 تا 475 دلار سی اف آر بود. قراضه  20-80 اروپا 470 دلار سی اف آر ترکیه شنیده شد. امریکا به دنبال بالا بردن قیمت قراضه است در حالی که عرضه کنندگان سی آی اس تخفیف می دهند. شاید ترک ها بتوانند در 460 دلار سی اف آر قراضه آ3 سی آی اس را بخرند.

 در اسپانیا قراضه خرد شده 328 یورو در هر تن بود تجار اسپانیایی با ترکیه در 460 دلار سی اف آر معامله کرده اند تا به فولادسازان داخلی برای خرید فشار بیاورند.

در بازار داخلی امریکا قراضه خرد شده 8 دلار افت داشت به 453 دلار در هر شورت تن رسید.

در چین قیمت قراضه صعودی بود ولی اواخر هفته با رکود بازار فولاد قیمت قراضه نیز نزولی شد. و3 تا 5 دلار نسبت به هفته قبل افت کرد.

توکیو استیل ژاپن قیمت خرید قراضه را با توجه به رکود بازار داخلی چند مرتبه کاهش داد و به 468 دلار رساند. در نتیجه قراضه صادراتی ژاپن در مزایده هفته گذشته  22 دلار نسبت به ماه قبل افت نموده به 436 دلار فاس رسید.

 

بیلت

در بازار بیلت سی آی اس قیمت فعلی 685 دلار است که کمبود عرضه باعث شده علیرغم افت تقاضا قیمت ثابت بماند. احتمال دارد ترک ها قیمت ها را کاهش دهند و این روند بازار را عوض خواهد کرد. البته تا پایان ماه رمضان نباید منتظر تغییری جدی در بازار بیلت بود.

بیلت سی آی اس به ترکیه 695 تا 700 دلار سی اند اف عرضه شده که 25 تا 35 دلار نسبت به قیمت میلگرد صادراتی ترکیه کمتر بود در نتیجه خریدار نداشت. در حوزه دریای خزر نیز عرضه بیلت سی آی اس محدود بود.

خریداران خاور دور حاضرند در 680 تا 690 دلار سی اند اف بیلت خریداری کنند. از طرفی تولیدکنندگان سی آی اس قصد دارند بازار را ترک کنند تا وضعیت را بررسی کنند.

در جنوب شرق آسیا هفته گذشته بیلت کره 680 دلار فوب معامله شد به نظر تجار شاید قیمت پیشنهادی بازار نقدی به 700 تا 710 دلار فوب نیز برسد چون موجودی بازار کم است. تقاضا پس از ماه رمضان افزایش خواهد یافت. قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی کره جنوبی همچنان رو به بالاست. اواخر جولای قیمت پیشنهادی 660 تا 670 دلار فوب بود و حال به 680 دلار فوب رسیده است.

هفته گذشته بورس لندن در معاملات بیلت چندان فعال نبود. تعطیلات تابستانی و ماه رمضان بر بازار اثر گذاشته و در بازار فیزیکی نیز این چنین است. متوسط قیمت بیلت در بورس لندن به 604 دلار کاهش یافت.

قیمت بیلت در شمال چین هفته اخیر رکورد جدیدی ثبت کرد ولی چند روز گذشته روندی نزولی گرفت.

بیلت در ایران

بازار بیلت در ایران هفته با ثباتی را پشت سر گذاشت. عرضه بیلت بخصوص سایز 150 میلیمتر در انزلی محدود بود ولی تقاضا هم نبود. تعطیلات رمضان همراه با افت تولید بسیاری از کارخانه ها باعث شده تا تقاضای بیلت به حداقل خود برسد، از سوی دیگر با تغییر خط تولید بعضی از کارخانه ها مصرف سایزهای 100 و 120 میلیمتر به 150 میلیمتر تغییر یافته همین امر باعث افزایش تقاضای سایز 150 میلیمتر شده است و فاصله قیمت این سایز را با سایزهای دیگر بوجود آورده است. بیلت سایز 150 میلیمتر که اول هفته 775 تومان در انزلی معامله میشد در چهارشنبه به 780 تومان با 4 درصد مالیات ارزش افزوده رسید ولی با افزایش قیمت ارز فروشنده ها دست از معامله برداشتند بیلت سایز 125 در بندر امام 745 تومان و در بندر انزلی 770 تومان پیشنهاد شد. دو مساله در مورد بیلت وجود دارد که آینده این کالا را تغییر خواهد داد:

 اول آنکه در سه ماه گذشته قیمت تمام شده وارداتی بیلت بالاتر از قیمت فروش آن بوده است و این مساله به محدودیت واردات و عرضه این کالا می انجامد.

دوم اینکه به علت رشد اقتصادی در روسیه، کارخانجات روسی بر خلاف سال گذشته تلاش می کنند ماده خام نفروشند به همین علت عرضه بیلت کاهش یافته است. بنابراین احتمال پایین آمدن قیمت در ماههای آینده بعید است.

 

 مقاطع

در اروپا تعطیلات تابستانی رکود را بر بازار مقاطع نیز حاکم نموده است. تولیدکننده ها قصد دارند قیمت های سپتامبر را به دلیل هزینه بالای تولید 20 تا 40 یورو افزایش دهند. در آلمان میلگرد 610 تا 630 یورو در هر تن بود و یک ماهی است ثابت است. در ایتالیا 530 تا 540 یورو و در انگلیس 530 پوند بود.

تقاضای مقاطع در امریکا ضعیف بود چون بازار ساخت و ساز در رکود است و با توجه به تصمیمات اخیر امریکا در مورد سقف بدهی های دولت،  از این بدتر نیز خواهد شد.

با توجه به ماه رمضان بازار مقاطع ترکیه در رکود بود. قیمت میلگرد 19 تا 29 دلار کاهش یافته به 733 تا 758 دلار درب کارخانه بدون مالیات بر ارزش افزوده رسید. 

علی رغم افت قیمت های ترکیه، عرضه کنندگان سی آی اس سعی داشتند قیمت ها را بالاتر نیز ببرند. میلگرد سی آی اس 720 دلار فوب دریای سیاه شنیده شده که 25 دلار نسبت به سه هفته قبل بالاتر است. ظاهرا مشتریان حاضرند در 700 دلار فوب خرید کنند. در بازار داخلی روسیه نیز تقاضا بالاست از این رو عرضه کننده ها قیمت را کاهش نمی دهند. در خاور میانه رکود ماه رمضان همه را به صبر و انتظار کشانده است.

بازار میلگرد امارات با توجه به کاهش ساعات کاری ماه رمضان در سکوت بود. قیمت فعلی بازار نقدی میلگرد امارات 749 تا 751 دلار است میلگرد صادراتی ترکیه به امارات 725  دلار سی اند اف است ولی خریداران در انتظار کاهش بیشتر قیمت هستند.

در چین نگرانی های اقتصادی بازار فیوچرز میلگرد را نزولی کرد. قرارداد میلگرد پس از افت 18 دلاری جمعه گذشته، هفته اخیر 4 دلار افت داشت.

مقاطع در ایران

قیمت میله گرد در طول هفته تقریبا با ثبات بود. علت این ثبات دو مساله است:

1- قیمت ها به کف خود رسیده و کاهش قیمت دیگر برای کارخانه ها امکان پذیر نیست بخصوص با قیمت فعلی بیلت تولید امکان پذیر نیست.

2- میزان عرضه به شدت کاهش یافته شنیده شده که سه کارخانه در حال نیمه تعطیل هستند.

تیرآهن روند باثباتی داشت و نوسان آن در حد بازار بود. نبشی و ناودانی هم کاهش آرامی داشتند.

در روز چهارشنبه با تغییر نرخ ارز، فروشنده ها دست از عرضه کشیدند ولی بعضی کارخانه ها تنها به افزایش 10 تومانی رضایت دادند بعضی دیگر هم تنها سعی کردند از فرصت استفاده کنند و فروش خود را بالا ببرند. دیدگاه عمومی این است که تا پایان ماه رمضان اتفاق خاصی نخواهد افتاد. این در حالی است که قیمت ها در بازار جهانی تغییر نکرده، تیرآهن 875 دلار سی اف آر بنادر جنوب، بیلت 695 تا 705 سی اف آر بنادر شمال و میله گرد 770 دلار تحویل بندر امام پیشنهاد می شود در حالیکه مشکلات پرداخت اعتبارات اسنادی همچنان به قوت خود باقی است.

 

ورق

افزایش نگرانی نسبت به وضعیت اقتصادی جهان و اتفاقات هفته گذشته در بازارهای مالی سطح جهان، اکثر بازارها را نزولی کرده است.

در ترکیه نگرانی از نوسانات نرخ ارز و بحران اقتصادی جهان بازار ورق را در سکوت نگه داشته و از طرفی رکود ماه رمضان نیز حکمفرما بود. با این حال قیمت ورق صعودی بود و ورق گرم 10 دلار رشد داشته به 740 تا 760 دلار رسید. ورق گرم وارداتی 715 دلار سی اف آر از اوکراین است که 15 دلار رشد داشته است. قیمت روسیه تا 30 دلار نسبت به جولای بالا رفته است. البته تقاضا نیست. بازار صادرات ورق ترکیه در سکوت است چرا که مشتریان اصلی در تعطیلات تابستانی به سر می برند ورق گرم ترکیه 735 تا 740 دلار فوب پیشنهاد می شود.همه در انتظار رسیدن ماه سپتامبر هستند که ماه رمضان، تعطیلات تابستانی و تعمیرات کارخانه ها به اتمام می رسد.

اروپایی ها نگران از وضعیت اقتصادی جهان واردات را متوقف کردند و معتقدند در آینده نزدیک رشد قیمت دیگر بعید است. ورق گرم وارداتی 540 تا 550 یورو بود که خواستار نداشت. هنوز اروپا در تعطیلات است و بازار راکد. در انگلیس ورق گرم تولید داخل 575 تا 586 یوور در هر تن است. برخی در قیمت های پایین تر نیز عرضه می کنند. در شمال اروپا ورق گرم 7 یورو و در جنوب 5 یورو افت داشت.

در امریکا همچنان بازار ورق نزولی بود قیمت ورق گرم در بازار نقدی باز هم کاهش یافته  و 640 دلار در هر شورت تن بود. ورق سرد 760 تا 800 دلار در هر شورت تن و ورق گالوانیزه 790 تا 840 دلار شنیده شد. برخی احتمال می دهند ورق گرم در امریکا به 620 دلار نیز برسد. وضعیت نا مساعد اقتصادی و نگرانی ها بر بازار تاثیر سوئی گذاشته و همه در انتظار به سر می برند.

ولی در جنوب شرق آسیا ورق گرم  صادراتی کره 10 تا 20 دلار رشد داشته هفته گذشته ورق گرم چین در 690 تا 700 دلار فوب معامله شد. تقاضا هنوز خیلی ضعیف است. عرضه کننده ها سعی دارند قیمت ها را بالا ببرند ولی خریداران نمی پذیرند. هنوز وارد کننده ها در قیمت های ماه قبل در 710 تا 720 دلار سی اف آر درخواست می دهند.

در چین با افت قیمت در بازار فیوچرز، بازار نقدی نیز نزولی شد. در شانگهای 8 دلار افت داشته به 745 دلار با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید.

ورق در ایران

بازار ورق هفته آرامی را داشت. از اوایل هفته همه انتظار داشتند که با ورود محموله های گالوانیزه قیمت کاهش یابد که این امر محقق نشد. ورق روغنی(سرد) و ورق سیاه(گرم) بازار آرامی را داشتند حتی افزایش نرخ ارز هم روی بازار این کالاها تاثیری نگذاشت گذشته از رکود ناشی از رمضان، تعطیلی کارخانه های مصرف کننده ورق هم مزید بر علت شده است فعلا بازار با عرضه های آرام بعضی از مجموعه های مبارکه یا بسته های وارداتی سرگرم است ولی شرایط پس از ماه رمضان قابل پیش بینی نیست. ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول که اول هفته 910 تومان عرضه میشد در آخر هفته به 920 تومان هر کیلو رسید ولی افزایش قیمت ناشی از بالا رفتن قیمت ارز بود نه افزایش تقاضا البته عرضه هم هر روز محدودتر می شود. 

مرکز خدمات فولاد ایران

۲۲ اَمرداد ۱۳۹۰ ۱۱:۵۵
تعداد بازدید : ۹۳۴
کد خبر : ۱۱,۶۵۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید