به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چین نگران وضعیت اقتصادی اروپا و امریکا

دولت چین نگران چالش های پیش روی اتحادیه اروپا در دو ماه آتی است و به این اتحادیه و امریکا هشدار داده تا بدهی های دولتی خود را در سطح پایین نگه دارند. دولت چین اظهار داشته از راهکارهای کشور های مختلف برای باز گرداندن ثبات به اقتصاد جهان حمایت می کند ولی از طرفی انتظار دارد که دولت ها برای کنترل بدهی های خود نیز بیشتر احساس مسئولیت بکنند. چین نسبت به چالش  های پیش روی کشور های اروپایی در ماه آگوست و سپتامبر ابراز نگرانی کرد. ظاهرا به این مسئله مربوط می شود که اخیرا ذخیره ارزی 3 هزار و 200 میلیارد دلاری خود را به دلار و یورو سرمایه گذرای کرده و مطمئنا نوسان این ارزها به دلیل نگرانی های اقتصادی، برای چین مسئله ساز است.

ظاهرا چین نگران کاهش تقاصای امریکا برای خرید کالاهای آسیایی است. چرا که امریکا بزرگترین بازار دنیا را دارد و همچنان عامل محرکی برای رشد اقتصادی جهان است. خزانه داری امریکا تاکید کرده که نرخ بهره را تا سال 2013 نزدیک به صفر نگه می دارد تا از رشد اقتصادی حمایت کند.

دولت چین اظهار داشته که دنیا هنوز تحت تاثیر مازاد نقدینگی حاصل از سیاست های باز پولی پس از رکود اقتصادی سال 2008 قرار دارد که همچون دارویی با عوارض جانبی عمل کرده است. معلوم نیست این مازاد نقدینگی به کدام بازار می رود. بازار کالاهای اساسی، بازار سهام یا اوراق قرضه؟

 مقامات چینی اظهار دارند که سیاست دولت در مورد تغییر نرخ یوان در راستای رشد تدریجی است و در دراز مدت می توان گفت ساختار آن تغییر خاصی نخواهد داشت. چرا که دولت چین نگران حرکتی است که موجب آسیب به صادرات و تغییر در وضعیت اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان گردد. در حالی که شرکای تجاری چین همیشه این کشور را به پایین نگه داشتن مصنوعی نرخ یوان برای سوددهی تجاری متهم می کنند امری که چین همیشه انکار می کند.

از طرفی آخرین آمار حاکی از آن است که مازاد تجاری امریکا و چین در  6 ماه نخست سال 12 درصد رشد داشته که کنگره امریکا را به افزایش فشار بر چین تشویق می کند.

از طرفی کشور های وابسته به صادرات جنوب شرق آسیا که ارز  آن ها با رشد نرخ یوان افزایش ارزش داشته، ترجیح می دهند نرخ یوان چین به سرعت بالا نرود چون قدرت رقابت كالاهای صادراتی آن ها را کم می کند.

مرکز خدمات فولاد ایران

۲۵ اَمرداد ۱۳۹۰ ۰۸:۱۳
تعداد بازدید : ۷۹۴
کد خبر : ۱۱,۶۸۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید