به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

پیش بینی ها در خصوص قیمت سنگ آهن

بنا بر گزارش بلومبرگ، به دلیل افزایش موجودی سنگ آهن احتمال می رود سه شرکت عرضه کننده سنگ آهن در پایین آوردن قیمت با یکدیگر رقابت کنند. طبق برآوردهای صورت گرفته، احتمال می رود تقاضای سنگ آهن اروپا و ژاپن حدود 100 میلیون تن کاهش یابد. این امر باعث فشار عرضه سنگ آهن به چین خواهد شد. این در حالی است که خریداران سنگ آهن در چین ترجیح می دهند تولید خود را کاهش داده و آن را به حداقل روزانه 25/1 میلیون تن برسانند. در حال حاضر تولید روزانه کارخانجات چین 33/1 میلیون است.

با توجه به رکود اقتصادی، در حال حاضر اتفاق آراء بر کاهش قیمت سنگ آهن است. در این زمینه، موسسات مختلف پیش بینی های زیر را به عمل آورده اند.

1- به پیش بینی مریل لینچ قیمت ها 30 درصد کاهش خواهد یافت. علت این امر تاخیر در اجرای بسیاری از پروژه های عمرانی و کاهش تولید کارخانجات فولاد است. بعضی از دست اندرکاران انتظار 50 درصد کاهش در قیمت را دارند که عملاً قیمت را به سطح قیمت ها در سال 2007 خواهد رساند.

2- طبق برآورد دوچ بانک، به علت رکود اقتصادی و کاهش تولید، قیمت ها به سطح قیمت های نقدی رسیده و احتمالاً به سطح قیمت ها در سال 2007 نزدیک می شود.

3- مک کواری با توجه به مازاد عرضه سنگ آهن و شرایط امروز بازار برآورد کرده است که قیمت ها دقیقاً به سطح قیمت های سال 2007 نخواهد رسید. زیرا تولید کنندگان سنگ آهن، واکنشی سریع نسبت به بازار نشان داده و تولید خود را پایین آورده اند. از سوی دیگر تولید سنگ آهن در داخل چین نیز به شدت کاهش یافته است.

4- گلدمن ساچ نیز پیش بینی می کند که کاهش تقاضای سنگ آهن دو رقمی باشد. به همین علت قیمت سبد قراردادی بلند مدت سنگ آهن به قیمت تحویل نقدی آن نزدیک خواهد شد تا بتواند در بازار رقابت باقی بماند.

به طور خلاصه، پیش بینی های مختلفی برای کاهش قیمت سنگ آهن برای قراردادهای بلند مدت صورت گرفته که حداقل آن 30 درصد و حداکثر آن 70 درصد بوده است. به پیش بینی اکثر دست اندکاران، مذاکرات امسال سنگین بوده و نسبت به سال های قبل زمان بیشتری خواهد برد.     

۱۷ فروردین ۱۳۸۸ ۱۰:۳۳
تعداد بازدید : ۱,۱۲۰
کد خبر : ۱,۱۹۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید