به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار فولاد- گزارش هفته 37

سنگ آهن

پس از آن که قیمت سنگ آهن صادراتی هند به 190 دلار سی اف آر رسید، طبق انتظار تقاضا پایین آمد. قیمت یک تا 2 دلار افت کرد. اما کاهش خرید چینی ها با عرضه محدود هند جبران شد و تغییر شدیدی در بازار دیده نشده است.

هفته گذشته قیمت پیشنهادی سنگ آهن خلوص 5/63 درصد هند 189 تا 190 دلار سی اف آر شمال چین و متوسط قیمت معاملات سنگ آهن 5/63 درصد هند 188 تا 189 دلار سی اف آر بود که کمی نسبت به هفته قبل ارزان تر شده است. برخی از هندی ها انتظار دارند پس از تعطیلات هفته اول اکتبر در چین، تغییراتی در بازار سنگ آهن مشاهده شود.

 

قراضه

ترکیه هفته گذشته به خرید قراضه ادامه داد البته نرخ یورو موجب شده تا قراضه اروپا نسبت به امریکا خوش شانس تر باشد . قیمت پیشنهادی امریکا 475 دلار بود ولی محصول اروپا 460 تا 465 دلارعرضه شده و آ3 سی آی اس نیز مشابه اروپا بود ولی ترک ها به دنبال 460 دلار بودند چون ارزش روبل نسبت به دلار رو به نزول است.

در ایتالیا قیمت قراضه 5 یورو کاهش یافت که علت قیمت پایین قراضه در آلمان بود. ظاهرا قبل از آغاز تابستان کارخانه های ایتالیایی نیاز خود را رفع کردند. در اسپانیا تقاضا کم است و قیمت ها نزولی. قراضه خرد شده 305 تا 310 یورو در هر تن بود در حالی که قبلا 320 تا 325 یورو بوده است. قراضه آ3 در بازار داخلی روسیه 345 تا 352 دلار و ثابت بود ظاهرا کارخانه ها برای زمستان خرید کرده اند. از این رو تجار روس عرضه را کاهش می دهند تا قیمت را پایین نیاورند. قیمت قراضه در امریکا نسبتا با ثبات بود. قراضه خرد شده در بازار داخلی این کشور 456 دلار هر لانگ تن بود که 3 دلار نسبت به یک هفته قبل رشد داشت.

در چین دو محموله قراضه خرد شده از امریکا 505 دلار سی اف آر خریداری شد که 5 دلار از خرید های اواسط آگوست بالاتر بود. قیمت قراضه در بازار داخلی چین هفته گذشته در اکثر نقاط بالا رفت. انتظار می رود تا پایان ماه نیز قیمت بالا برود چون تقاضای کارخانه ها بالاست.

کره جنوبی قراضه سنگین کلاس یک امریکا را 489  دلار سی اف آر خرید.  بازار داخلی قراضه کره ساکت بود ولی 2 ماه اخیر 26 دلار افت قیمت داشته است. در ویتنام قراضه 20-80 امریکا 468 تا 470 دلار سی اف آر معامله شد. تجار امیدوارند که قیمت قراضه در جنوب شرق آسیا با ثبات بماند چون کارخانه های آسیایی قبل از زمستان معمولا انبار ها را تکمیل می کنند.

 

بیلت

بازار بیلت صادراتی سی آی اس در سکوت بود. قیمت پیشنهادی 680 تا 685 دلار فوب و قیمت درخواستی خریداران 660 تا 665 دلار بود. با توجه به نرخ یورو اگر اروپایی ها بیلت خود را 20 یورو دیگر ارزان کنند بر سی آی ای چیره می شوند. تونس خریدار بیلت سی آی اس بود ولی نه در 680 دلار فوب.  بیلت سی آی اس به حوزه دریای خزر عرضه نمی شود. عرضه ترکیه به ایران از بنادر جنوب بیشتر شد. 40 هزار تن بیلت در بندر اسکندریه در جنوب ترکیه هنوز به دنبال خریدار داخلی در قیمت پیشنهادی 680 تا 690 دلار سی اف آر بود ولی قیمت مورد نظر خریداران 650 دلار بود. دراین بین تولید کنندگان بیلت اسپانیا از کمبود عرضه سی آی اس استفاده نموده سعی داشتند به خاور میانه و شمال افریقا بیلت صادر کنند قیمت آن ها 510 یورو هر تن سی اف آر است.

متوسط قیمت نقدی بیلت در بورس لندن 5 درصد افت نموده به 615 دلار رسید. عرضه  به خاور دور نیز کم بود و در 683 دلار فوب شنیده شد که تا 8 دلار نسبت به آگوست بالا رفت ولی خریدار ندارد. در جنوب شرق آسیا قیمت بیلت سی آی اس 10 دلار از قیمت عرضه کنندگان آسیایی بالاتر است.

قیمت معاملات بیلت در بازار واردات جنوب شرق آسیا 690 تا 695 دلار سی اف آر بود بیلت کره جنوبی هفته گذشته 695 دلار سی اف آر فیلیپین معامله شد. در هر حال تجار به آینده خوش بین هستند چون فعالیت ساختمانی در ماه های پایانی سال بهبود می یابد.

قیمت بیلت در شمال چین تغییری نکرد. تقاضای نهایی آن قدر نیست که موجب افزایش قیمت شود ولی میزان تقاضای فعلی و هزینه بالای تولید موجب بالا نگه داشن قیمت بازار نقدی شده است. قیمت فعلی  699 دلار با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده است.

بیلت در ایران

بیلت در هفته گذشته بازار آرام و باثباتی را داشت از اول هفته قیمت سایز 150 میلیمتر در انزلی از 855 تا 860 تومان گفته می شد . علیرغم رکود بازار میلگرد بازار بیلت با تنزل روبرو نبود علت این امر از یک طرف محدودیت عرضه بیلت است و از سوی دیگر افزایش قیمت آن. اکثر تجار به علت کاهش پیشنهادهای فروش از سی آی اس با احتیاط عمل می کنند آخرین قیمت بیلت فروخته شده تحویل بندر انزلی برای سایز 125 و 150 میلیمتر 735 دلار هر تن بوده است.

 با توجه به افزایش اخیر کرایه حمل در دریای خزر که نسبت به دو ماه قبل تقریبا دو برابر شده است احتمال کاهش قیمت بیلت در هفته های آینده نیست معلوم نیست کارخانه های سی آی اس در اکتبر بیلت تحویل دسامبر- ژانویه را ارزانتر بفروشند چون قیمت قراضه کاهش نیافته و از سوی دیگر کارخانه ها کاهش تولید را بیشتر می پسندند تا افت قیمت را.

بیلت سایز 120 میلیمتر داخلی روز پنجشنبه تا 820 تومان درب کارخانه هم گفته شده است.

 

مقاطع

هفته گذشته افت نرخ یورو و افزایش قدرت صادرات اروپایی ها بازار صادرات میلگرد ترکیه را کساد نمود. قیمت میلگرد ترکیه 730 تا 740 دلار فوب بود و درخواستی برای خرید نبود. قیمت میلگرد داخلی ترکیه نیز 730 تا 745 دلار درب کارخانه بود، تقاضا رو به بهبود است و انتظار افزایش قیمت می رود. میلگرد سی آی اس به عراقی ها 725 دلار فوب فروخته شده بود حال بهبود تقاضا قیمت را به 750 دلار فوب رسانده است.

در امریکا کارخانه ها از افزایش 20 دلار هر شورت تن خبر داده اند با این که قیمت قراضه ثابت بود. انتظار می رود قیمت از 720 تا 740 دلار هر شورت تن به 740 تا 770 دلار فوب کارخانه برسد.

در آلمان قیمت کارخانه ها از قیمت بازار 10 یورو بالاتر بود. قیمت بازار 530 یورو است و انتظار بهبود تقاضا و قیمت در سپتامبر نیست چه بسا در اکتبر افت قیمت هم ممکن است. قیمت میلگرد در ایتالیا 15 تا 20 یورو افت داشته به 515 تا 525 یورو درب کارخانه رسید. ترکیه به ایتالیا فعلا به دلیل نرخ دلار نسبت به یورو عرضه ندارد و در کل فعلا به اروپا صادرات ندارد. قیمت میلگرد در بازار داخلی یونان 540 تا 560 یورو بود و امیدی به بهبود تقاضا نیست . تولید کننده ها  امید بیشتری به صادرات دارند و به دنبال 520 یورو هر تن فوب هستند که قبلا 510 تا 515 یورو بود.

قیمت میلگرد درب کارخانه در شرق چین 11 دلار کاهش یافت. در بازار شانگهای نیز قیمت فعلی 739 تا 741 دلار با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده است. در بورس فیوچرز شانگهای قیمت قرارداد میلگرد ژانویه 17/ 0 درصد افت داشته. قیمت میلگرد در ژاپن 779 تا 805 دلار است که در توکیو یک ماهی است ثابت مانده است. در کره قیمت میلگرد 717 تا 726 دلار بود و انتظار 4 تا 8 دلار رشد قیمت در کوتاه مدت می رود.

مقاطع در ایران

قیمت مقاطع در هفته قبل روند نزولی داشت بازار روز شنبه را با کسادی شروع کرد از روز یکشنبه بازار قفل شد و تقاضا بسته. یک علت مساله اختلاس سه هزار میلیارد دلاری بود که اکثر تجار انتظار انعکاس آن را در بین بازاری ها داشتند. گفته می شود سرمایه های چند نفر از تجار بازار با نزدیک 180 میلیارد تومان درگیر این مساله است ولی هنوز از صحت آن اطلاعی در دست نیست. یک نگرانی دیگر این است که تعهدات فرد مزبور برای اعتبارات یوزانس یا ریفاینانس به بانک ها که از امروز تا یکسال دیگر است باعث بروز مشکل در بازار فولاد گردد .

در هفته گذشته تیرآهن مثل دیگر مقاطع روند نزولی داشت و این روند تا پایان هفته ادامه پیدا کرد. نبشی و ناودانی هم مثل دیگر مقاطع همچنان رو به پایین بود مشکل اصلی هفته قبل پایین آمدن حجم تقاضا بود این سکوت تابحال در بازار فولاد دیده نشده بود. پیشنهادهای کارخانه ها در بورس با استقبال روبرو نشد یک علت آن کمبود نقدینگی است. نوسان دلار و سکه حجم انبوهی از سرمایه های فولاد را به خود جذب کرده است. تیرآهن محصول چین 880 دلار تحویل بنادر جنوبی، میلگرد 785 دلار هر تن و مفتول 830-810 دلار پیشنهاد شده است.

 

ورق

هفته گذشته ورق صادراتی اروپا همچون سایر محصولات فولادی به دلیل افت ارزش یورو قدرت رقابت بیشتری در بازار های خارجی پیدا کرده در حالی که خریداران داخلی سیاست انتظار داشتند ولی امید به افزایش صادرات به ترکیه و خاور میانه بالاست. قیمت پیشنهادی ورق گرم جنوب اروپا در بازار های داخلی710 تا 745 دلار درب کارخانه بود در حالی که ترکیه 720 تا 750 دلار فوب عرضه کرده است. قیمت پیشنهادی ورق گرم وارداتی در شمال اروپا 520 تا 540  یورو هر تن سی اف آر بود ولی خرید از بازار جنوب اروپا بیشتر است.

در بازار داخلی ترکیه تقاضا همچنان ضعیف بود. کارخانه ها قصد دارند قیمت را به 780 تا 790 دلار درب کارخانه برسانند ولی بازار نمی پذیرد. در بازار صادرات نیز قیمت درخواستی ورق گرم ترکیه 685 تا 690 دلار هر تن فوب است که به هیچ وجه مورد قبول ترک ها نیست. قابل ذکر است اخیرا در یک نظر سنجی 69 درصد انتظار داشتند قیمت جهانی ورق افت بیشتری داشته باشد.

در امریکا قیمت ورق گرم از 630 دلار در هر شورت تن یک ماه قبل به 700 دلار در هر شورت تن رسید. ظاهرا کارخانه ای به دنبال 40 دلار افزایش قیمت دیگر برای ماه اکتبر است و اگر چنین شود کارخانه های دیگر نیز تبعیت خواهند کرد.

گرچه تقاضای ورق صادراتی سی آی اس همچنان ضعیف بود ولی قیمت ها رو به بالاست ورق گرم سی آی اس 690 تا 710 دلار فوب دریای سیاه بود.

ورق گرم چین 710 تا 720 دلار فوب به کره جنوبی پیشنهاد شد ولی خواستار ندارد چون تقاضا نیست و موجودی ها بالاست. قیمت چین نسبت به قیمت بازار داخلی جنوب شرق آسیا قدرت رقابت ندارد. کره  ورق گرم خود را به ویتنام 740 تا 750 دلار سی اف آر عرضه کرد. ژاپن 735 دلار سی اف آر ویتنام معامله کرده است. تقاضا خیلی کم است و معامله ها در تناژ پایین صورت می گیرد. در چین تقاضای ورق گرم کم بود و بهبودی نداشت قیمت نقدی تا 8 دلار افت داشت. در بازار داخلی چین قیمت ورق نوسان دارد البته تقاضای کم وموجودی پایین بازار مانع از نوسان شدید می شود.

تقاضای امارات ضعیف بود و قیمت درخواستی برای ورق گرم 720 تا 740 دلار سی اند اف که 20 تا 30 دلار از قیمت های پیشنهادی پایین تر است.

ورق در ایران

قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر روز شنبه در انزلی هر کیلو 1,040 تومان بود ولی با افزایش عرضه قیمت این کالا رو به کاهش گذاشت تا روز پنج شنبه که 1,015 تومان هر کیلو در انزلی هم پیشنهاد شد. با این حال پیشنهادات از سی آی اس از 780 تا 810 دلار هر تن سی اف آر در انزلی بود. کارخانه های سی آی اس تولید نوامبر را هم فروخته اند افزایش واردات باعث تنزل قیمت این کالا در هفته های آینده خواهد شد ولی میزان این کاهش قیمت زیاد نمی تواند باشد.

دیگر اقلام ورق گرم با افزایش 5 تومانی در هر کیلو روبرو شد کارخانه اکسین از روز دوشنبه به علت سرویس کالا عرضه نکرد. عرضه های کاویان در بورس هم آنقدر چشم گیر نبود که بازار را تحت تاثیر قرار دهد. گفته می شود مبارکه قصد بالا بردن قیمت در بورس را دارد و بدنبال آن سطح عرضه را هم افزایش خواهد داد. این شایعه همراه با عرضه ورق وارداتی 6 تا 15میلیمتر، تا 5 تومان از قیمت ورق گرم مبارکه کم کرد ولی ورق های وارداتی کمتر از حجمی است که بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

ورق گالوانیزه با ثبات قیمت روبرو بود ولی قیمت بعضی اقلام ورق روغنی تا 10 تومان هر کیلو افزایش یافت. در مورد ورق رنگی قیمت بعضی رنگ ها به مرز 2 هزار تومان رسیده ولی احتمالا با ورود محموله های جدید قیمت آن کاهش خواهد یافت.          

مرکز خدمات فولاد ایران

۲۶ شهریور ۱۳۹۰ ۱۰:۳۹
تعداد بازدید : ۷۳۹
کد خبر : ۱۲,۰۰۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید