به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

موازنه ناپایدار در بازار قراضه

به طور معمول، قیمت های قراضه، کالاهای نیم ساخته و آهن آلات ساختمانی در بازار جهانی کمابیش به طور همزمان دچار نوسان می شود. در اواخر مارس 2009 افزایش قیمت های فولاد باعث رشد قیمت قراضه شد. اما این افزایش در مقایسه با افزایش قیمت کالاهای نیم ساخته و محصولات نورد شده بسیار ناچیز بود.

در آخرین مرحله از روند کاهش قیمت ها، قراضه سنگین ذوبی کلاس 1 و 2 دریای سیاه در قیمت 200 تا 210 دلار سی اف آر و کالاهای نیم ساخته سی آی اس در قیمت 280 تا 300 دلار فوب به ترکیه عرضه می شد. در آن زمان کارخانجات ترک قیمت های میله گرد خود را به 380 تا 390 دلار فوب کاهش دادند. سه هفته پس از آن قیمت های میله گرد و کالاهای نیم ساخته حدود 60 تا 70 دلار هر تن افزایش یافته و به ترتیب به 350 تا 360 دلار و 450 تا 460 دلار فوب رسیدند. در آن زمان قیمت های پیشنهادی برای قراضه نیز 25 تا 30 دلار هر تن افزایش یافت. در هفته اول آوریل قیمت قراضه سنگین ذوبی کلاس 1 و 2  آمریکا و روسیه به 230 دلار سی اف آر ترکیه رسید.

در آسیای شرقی نیز افزایش مشابهی در قیمت های قراضه رخ داد و قیمت قراضه سنگین ذوبی از 210 تا 220 دلار هر تن به 230 تا 240 دلار سی اف آر رسید. قراضه ژاپن نیز از این افزایش قیمت مستثنی نبود.

روند فعلی بازار در حقیقت به افزایش قیمت های قراضه پس از آهن آلات ساختمانی و کالاهای نیم ساخته کمک می کند. اما در اواسط مارس، میله گرد و کالاهای نیم ساخته در قیمت هایی زیر قیمت واقعی آن ها در مقایسه با قراضه پیشنهاد می شد. در حال حاضر، فاصله میان قیمت های مواد اولیه و محصولات نهایی به سطح متوسط افزایش یافته است.

معمولاً قیمت قراضه به دلیل عوامل فصلی در بهار کاهش می یابد. اما در سال جاری وضعیت کمی متفاوت است. حجم جمع آوری قراضه از پاییز گذشته به شدت تنزل کرده و به دلیل پایین بودن قیمت ها هنوز افزایش نیافته است. طبق برآوردهای تجار ایتالیایی، در حال حاضر در بازار قراضه اروپا، میان عرضه و تقاضا تقریباً تعادل برقرار است. بازارهای اوکراین و روسیه نیز در چند ماه گذشته و ضعیت مشابهی داشته اند.  

اما به دلیل ضعف تقاضا در بیشتر کشورها و در راس آن ها آمریکا، اهمیت تمامی این عوامل رنگ باخته است. برعکس اروپا و ژاپن که در بازار قراضه آن ها تعادلی نسبی برقرار است، در بازار آمریکا هنوز مشکل مازاد عرضه وجود دارد. برخی از تجار آمریکا مقدار بسیار زیادی موجودی قراضه دارند که نه در داخل و نه در خارج تقاضایی برای آن نمی یابند.

در همین زمان، فرصت های صادرات محدود شده است. کارخانجات چینی از اواخر مارس بازار را تقریباً ترک کرده اند. سطح تقاضا در ترکیه پایین است. تجار داخلی در ترکیه معتقدند روند صعودی در بازار آهن آلات ساختمانی دوامی ندارد. بنابراین آن ها سرمایه خود را صرف خرید مواد اولیه نمی کنند. تحلیل گران آمریکایی معتقدند که شرکت های ترک در اواسط آوریل دست از واردات قراضه کشیده و در اواخر مه و اوایل ژوئن مجدداً به بازار برخواهند گشت.

در این رابطه نوعی تعادل ناپایدار در بازار جهانی قراضه ایجاد شده است. موقعیت افزایش قیمت ها پیش آمده ولی تقاضا همچنان ضعیف است و عرضه بیش از حد، فشار زیادی را بر بازار آمریکا وارد آورده است. با این وجود به دلیل محدودیت منابع قراضه، احتمال کاهش جدی قیمت قراضه در مناطق دیگر در دوره آوریل تا مه زیاد نیست. 

۲۰ فروردین ۱۳۸۸ ۰۹:۵۹
تعداد بازدید : ۱,۱۶۸
کد خبر : ۱,۲۱۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید