به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار فولاد- گزارش هفته 41

سنگ آهن

بازار سنگ آهن نزولی بود. تقاضای بازار فولاد چین رو به کاهش است از این رو تقاضا نیست. ولی موجودی سنگ آهن کارخانه ها کم است. در بازار نقدی سنگ آهن صادراتی هند 4 تا 5 دلار افت داشت. متوسط قیمت معاملات سنگ آهن برای خلوص 5/63 درصد هند 172 تا 174 دلار سی اف آر بود. انتظار می رود بازار سنگ آهن همچون سایر کالاهای اساسی در رکود باشد.

 

قراضه

هفته گذشته خرید قراضه از جانب ترک ها کاهش یافته و قیمت های وارداتی به این کشور نزولی بود. قراضه 20-80 امریکا 460 دلار سی اف آر است که 5 دلار افت داشته. قراضه آ3 سی آی اس 20 تا 25 دلار ارزان شده به 420 تا 425 دلار سی اف آر رسد. قیمت پیشنهادی اروپا 430 تا 440 دلار سی اف آر برای قراضه خرد شده بود که تا 18 دلار افت داشته است. در بازار داخلی امریکا قیمت پایه قراضه خرد شده 10 دلار افت داشته به 440 دلار هر لانگ تن رسید. در حالی که چند ماهی با ثبات بود.

در بازار داخلی ترکیه قیمت خرید قراضه 11 تا 16 دلار پایین آمده چون قیمت های وارداتی نزولی بود. با توجه به تقاضای داخلی پایین و نرخ یورو تمایل اسپانیایی ها به صادرات به ترکیه بالا رفته ولی ترک ها حاضر نیستند بیشتر از 380 تا 390 دلار فوب بدهند. نگرانی های اقتصادی و مشکل بدهی اروپا رو به افزایش است از این رو بازار قراضه انگلیس نیز نزولی است.

قراضه صادراتی 20-80 امریکا به تایوان 5 دلار افت داشت برخی منتظر رسیدن قیمت به 430 دلار هستند.

در آخرین مزایده قراضه صادراتی ژاپن قیمت نسبت به ماه قبل 51  دلار افت نمود. در چین نیز قیمت نزولی است. قیمت خرید قراضه 5 تا  10 دلار کاهش یافت. بازار واردات شرق آسیا نیز تحت فشار بود. قیمت درخواست خرید قراضه20-80 امریکا 470 تا 475 دلار سی اف آر شنیده شد.

 

بیلت

در بازار بیلت صادراتی سی آی اس، در حالی که اوایل هفته نگرانی از افت قیمت به زیر 600 دلار می رفت سرانجام این طور شد و شنیده شده بیلت صادراتی سی آی اس به زیر 600 دلار فوب رسیده است. اغلب معامله ها در 590 تا 605 دلار فوب بود و در 590 دلار هم معامله شد.

ترک ها مجبور شدند قیمت بیلت خود را 15 تا 20 دلار پایین بیاورند. انتظار می رود تقاضای بیلت ترک در عربستان، مصر و سوریه بالا برود.

در جنوب شرق آسیا قیمت های پیشنهادی ارزان، بازار بیلت را نزولی کرده بود. بیلت دریای سیاه 645 دلار سی اف آر تایلند بود که در 630 دلار هم پیشنهاد محدود شده است. بیلت کره 675 تا 680 دلار سی اف آر فیلیین بود که 5  دلار افت داشت.

همچنین متوسط قیمت بیلت بورس لندن بالا رفته به 585 دلار رسید.

بیلت در ایران

هفته گذشته بیلت هر کیلو تا 100 ریال تنزل قیمت داشت. بیلت سایز 150 در انزلی تا هر کیلو 8,400 ریال روی تریلی هم معامله شد ولی حجم معاملات پایین بود پارتی های پیشنهادی هم در تناژهای زیر هزار تن بود. علت محدودیت تناژ رکود در بازار مقاطع است و علیرغم پایین آمدن قیمت مقاطع، بیلت تقریبا با ثبات ایستاده است.

 قیمت  بیلت در بازارهای جهانی بعلت کمبود تقاضا و کاهش قیمت قراضه رو به پایین است و به حدود 680 دلار سی اف آر انزلی رسیده ولی تجار ایرانی رغبتی به واردات بیلت بعلت محدودیت تقاضای آن در بازار داخلی ندارند ضمن آنکه بیلت محصول داخلی در قیمت حدود 810 تومان هر کیلو در دسترس است در 6 ماه اول امسال جمع واردات بیلت 1,311,413 تن بوده که نسبت به واردات 1,733,896 تن در دوره مشابه سال قبل 30 درصد کاهش نشان می دهد.

مقاطع

در عربستان قیمت های وارداتی نزولی بود و اجازه رشد قیمت به بازار داخلی نداد با این که تقاضا خوب است.

علی رغم افت 10 دلاری قیمت پایه قراضه خرد شده در امریکا، انتظار می رود قیمت مقاطع در ماه نوامبر در سطح فعلی باقی بماند. قیمت نقدی میلگرد730 تا 750 دلار هر شورت تن درب کارخانه بود.

در ترکیه صادر کننده ها در انتظار افت قیمت میلگرد هستند قیمت پیشنهادی 675 دلار فوب  آن ها خواستار ندارد. بعید نیست هفته های آینده در صورت ادامه روند نزولی بیلت سی آی ای، قیمت میلگرد در این کشور به 650 دلار برسد.

در جنوب اروپا تولید کنندگان مقاطع با توجه به افت تقاضا، تولید را کاهش دادند از این رو قیمت با ثبات بود.

در انگلیس نیز میلگرد تقاضا نداشت و بازار راکد بود میلگرد ایتالیا و اسپانیا490 پوند هر تن سی آی اف بود. در اسپانیا و ایتالیا قیمت میلگرد 630 تا 650 یورو بود.

صادر کنندگان مقاطع سی آی اس چاره ای جز پایین آوردن قیمت ها نداشتند. برخی از عرضه کنندگان سی آی اس قیمت میلگرد را 5 تا 10 دلار پایین آوردند  در حالی که یک هفته قبل حاضر نبودند از 660 دلار فوب پایین تر بروند.

قیمت میلگرد در شرق چین پس از تعطیلات یک هفته ای این کشور در ثبات بود. در بازار شانگهای قیمت میلگرد 698 تا 701 دلار با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده است. باید دید با توجه به افزایش موجودی ها روند بازار چگونه خواهد ماند.

مقاطع در ایران

قیمت مقاطع در هفته گذشته رو به تنزل بود. تیرآهن، میله گرد و دیگر مقاطع روند رو به نزول را تجربه کردند. این در حالی است که عرضه کارخانه های دولتی محدود شده است. تحویل میله گرد بعضی کارخانه ها تا یک هفته زمان می برد که نشان از افت تولید آنها دارد کارخانه های خصوصی هم به علت رکود و پایین بودن قیمت فروش، تولید را به حداقل خود رسانده اند. با این حال تقاضا برای همین عرضه محدود هم جوابگو نیست.

 اکثر تجار سفارش های خود را برای دوره یک هفته موجودی انبار محدود کرده اند چون نگران ثبات بازار هستند با این حال علی رغم این رکود به نظر می رسد بازار در اوایل آبان بهبود یابد و بخشی از رکود بازار ناشی از محافظه کاری تجار از تاثیر پرونده سه هزار میلیاردی و انعکاس آن در بازار است. اما روند محدودیت عرضه و ادامه رکود در بازار ارز و سرمایه احتمالا سرمایه ها را به سمت فولاد خواهد چرخاند تنها علتی که می تواند قیمت مقاطع را در این سطح نگاه دارد یا تنزل دهد گذشته از آنچه در بخش تقاضاست، کاهش قیمت بیلت است.

 

ورق

هفته گذشته بازار ورق نزولی بود. صادر کنندگان ورق ترکیه قیمت های پیشنهادی را کاهش دادند قیمت پیشنهادی به اروپا 520 تا 535 یورو هر تن سی اف آر است  و قیمت داخلی 710 دلار درب کارخانه است. برای به دست آوردن قدرت رقابت در اروپا باید قیمت ترک ها به 650 تا 660 دلار فوب برسد . در جنوب اروپا متوسط قیمت ورق گرم 2/0 درصد افت داشت قیمت معاملات برای ورق اروپا در حال حاضر 510 تا 525 یورو درب کارخانه است. قیمت ورق در انگلیس تغییر زیادی نداشت و برخی افزایش قیمت را سال آینده میلادی ممکن دیدند.

وضعیت اقتصادی اروپا موجب شده ورق سی آی اس خریداری نداشته باشد و اروپایی ها به خاور میانه و جنوب دریای مدیترانه در قیمت های پایین صادر می کنند. جنوب شرق آسیا در 680 دلار فوب خریداری نموده و قیمت ورق گرم در دریای بالتیک 670 دلار فوب است. قیمت های اوکراین کمی ارزان تر است. خریداران به دنبال 620 دلار فوب ماریوپول هستند ولی عرضه کننده ها بر 630 دلار تاکید دارند. شاخص قیمت ورق گرم ترکیه 4 دلار افت نموده به 723 دلار درب کارخانه رسید. قیمت پیشنهادی ورق گرم اوکراین به ترکیه 650 تا 660 دلار سی اف آر بود و ورق گرم روس 700 دلار سی اف آر ثبت شد.

در چین علی رغم افت بازار، بائو استیل قیمت ورق خود را تغییر نداده ورق گرم آن 757 دلار بدون مالیات بر ارزش افزوده بود. در بازار نقدی شانگهای قیمت پیشنهادی ورق گرم 703 دلار با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده است که نسبت به آخر سپتامبر تغییری نکرده است. قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی چین از ماه گذشته تاکنون 30 تا 40 دلار کاهش داشته است. وارد کننده ها در شرق آسیا بازهم در بستن معامله تردید دارند. در کره قیمت داخلی ورق گرم تا 16 دلار نسبت به اواخر سپتامبر افت داشت. قیمت پیشنهای ورق گرم چین به کره 680 تا 690 دلار سی اف آر بود و تقاضا نداشت. تقاضای ورق در عربستان بر خلاف دیگر کشور های خاور میانه بالاست. ولی قیمت های داخلی باید کاهش یابد چون از قیمت های جهانی بالاتر رفته است.

ورق در ایران

ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول عرض یک متر هفته گذشته به 980 تومان هر کیلو در بنادر شمالی رسید که 10 تومان نسبت به هفته قبل تنزل یافت علت این امر افزایش عرضه است واردات در خلال شهریور ماه نسبت به مرداد سال جاری با 28,263 تن افزایش به 190,042 تن رسید ولی واردات مهرماه به نظر می رسد کمتر از شهریور ماه باشد. البته قیمت این کالا به حدود 750 دلار هر تن سی اف آر بنادر شمالی بصورت نقدی رسیده ولی حجم معاملات بعلت مسایل بانکی محدود است.

قیمت ورق گرم ضخامت 8 میلیمتر به بالا، حداقل 10 تومان هر کیلو افت کرد. ورق اکسین و کاویان هم شاهد همین کاهش بود ولی عرضه بسیار محدود است. تنها افت شدید تقاضا باعث شده که محدودیت عرضه در بازار جلوه نکند ضمن آنکه افت قیمت وارداتی محصول چین در قیمت 800 دلار تحویل بندرعباس، تجار را محتاط کرده و آنها ترجیح می دهند موجودی خود را به فروش برسانند و برای  خرید منتظر شرایط آینده بازار بمانند.

 قیمت ورق گالوانیزه به علت محدود بودن تقاضا با 10 تومان هر کیلو کاهش روبرو شد. همین طور ورق سرد هم با افت قیمت روبرو بود که به علت پایین آمدن تقاضا و افت قیمت وارداتی است . بعید به نظر می رسد در آینده نزدیک بازار ورق روند معکوس در پیش گیرد چرا که قیمت های خارجی در حال پایین آمدن است و امیدی به بهبود تقاضا نیست.

مرکز خدمات فولاد ایران

 

 

۲۳ مهر ۱۳۹۰ ۱۰:۱۰
تعداد بازدید : ۹۱۳
کد خبر : ۱۲,۲۸۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید