به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار فولاد- گزارش هفته 45

سنگ آهن

هفته گذشته قیمت نقدی سنگ آهن خلوص 5/63 درصد هند 10 تا 11 دلار بالا رفت و متوسط قیمت معاملات 135 تا 136 دلار سی اف آر بود. البته عرضه هند هنوز کم است و تجار هندی منتظرند تا شاید قیمت به 150 تا 155 دلار سی اف آر برسد که به نظر آن ها حداقل قیمت ممکن است. همچنین عرضه استرالیا کمتر شده و امید بیشتری به بهبود بازار سنگ آهن داده است.

افزایش تمایل به خرید و کمبود عرضه قیمت را بالا برده است. چون زمستان نزدیک است تقاضای فولاد بهبودی نخواهد داشت برخی از خریداران افزایش قیمت سنگ آهن را موقتی می بینند و از طرفی فروشنده ها نیز ترجیح می دهند تا بهبود بیشتر و روشن تر شدن بازار صبر کنند.

در بنادر چین موجودی سنگ آهن وارداتی به 98 میلیون و 430 هزار تن افزایش یافته. به نظر فعالان بازار تا زمانی که چینی ها بر سر قراردادهای دراز مدت با شرکت های معدنی به توافق نهایی نرسند حجم معاملات بازار سنگ آهن تغییر محسوسی نخواهد داشت.

 

قراضه

برای دومین ماه متوالی قیمت قراضه خرد شده در امریکا نزولی بود. هفته گذشته قیمت  30 دلار هرلانگ تن پایین آمد و به 410 دلار در هر لانگ رسید.

قراضه سنگین کلاس 1 و 2 اروپا 415 تا 425 دلار ( 305 تا 313 یورو ) هر تن سی اف آر ترکیه شنیده شد. برخی معتقدند قیمت قراضه در 320 تا 330 دلار سی اف آر ترکیه به کف خود می رسد. زیر این قیمت روسیه و اروپا از فروش اجتناب خواهند کرد. همه منتظر کاهش بیشتر قیمت قراضه اند چون ترکیه در فروش فولاد خود مشکل دارد.

قیمت قراضه در ایتالیا هفته های آتی باز هم نزولی خواهد بود. ماه گذشته قیمت قراضه در این کشور حدود 50 تا 60 یورو افت داشته قیمت فعلی قراضه خرد شده 290 تا 305 یورو است. در بازار صادرات معاملاتی در 400 تا 420 دلار سی اف آر ترکیه شنیده شده است.

با افت شدید بازار سهام و فیوچرز فولاد، بازار داخلی قراضه چین ضعیف تر شد و بازار واردات نیز وضعیت خوبی ندارد. قراضه سنگین کلاس 1 و2 خلوص 20-80 امریکا 425 تا 430 دلار سی اف آر چین است و قیمت های داخلی 440 تا 448 دلار با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده. قیمت قراضه صادراتی ژاپن در آخرین مزایده 38 دلار نسبت به ماه قبل افت داشت و به  354 دلار اف ای اس رسید. هنوز برخی قیمت را بالا می دانند. در عربستان قیمت قراضه در بازار داخلی به دنبال بهبود تقاضا افزایش یافته است. قیمت قراضه خلوص پایین در شرق این کشور 360 دلار بود.

 

بیلت

متوسط قیمت بیلت در بورس لندن به 534 دلار کاهش یافت. در بازار داخلی ترکیه قیمت بیلت590 تا 600 دلار درب کارخانه بود که 10 دلار افت داشت.

قیمت بیلت صادراتی سی آی اس اخیرا 570 تا 580  دلار هر تن فوب بوده و تغییری نداشته است. بیلت اوکراین 570 دلار فوب نیز شنیده شده البته اغلب زیر 575 دلار فوب راضی به فروش نبودند. عرضه کننده ها دیگر به هیچ وجه تمایلی به کاهش بیشتر قیمت ندارند. حتی برخی قیمت ها را بالاتر نیز برده اند. کارخانه متینوست اوکراین قیمت پیشنهادی بیلت خود را به 600 دلار فوب بالا برده  و 590 دلار آخرین قیمت مورد قبول آن است. بیلت شمال اروپا 420 تا 430 یورو در هر تن درب کارخانه شنیده شد.

در خاور دور تجار بیلت سی آی اس را خریدارند. قیمت پیشنهادی بیلت کره برای تحویل دسامبر در جنوب شرق آسیا به 630 دلار سی اف آر فیلیپین کاهش یافت که نسبت به هفته قبل 10 تا 15 دلار ارزان تر شد.  بیلت تایوان و روسیه به ترتیب 615 تا 620 و 625 دلار سی اف آر است. با این که قیمت ها پایین آمده وارد کننده ها خرید نمی کنند و منتظر افت بیشتر قیمت هستند. در تایوان خریداران به دنبال بیلت 580 دلار سی اف آر هستند و محصول داخلی 596 دلار است. خریداران بیلت کره زیر 600 دلار درخواست خرید می دهند که مورد قبول فروشنده ها نیست. قیمت درب کارخانه بیلت سایز 150 میلیمتر  در چین حدود 17 دلار نسبت به پنجشنبه گذشته بالا رفت و 618 دلار در هر تن با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده ثبت شد.

بیلت در ایران

بیلت روزهای اول هفته را با بالارفتن قیمت شروع کرد. روز شنبه بیلت سایز 150 میلیمتر در انزلی روی تریلی هر کیلو 810 تومان عرضه می شد ولی به علت بالا رفتن قیمت دلار، بیلت هم با افزایش قیمت روبرو شد تا روز دوشنبه که قیمت را تا 828 تومان هم اعلام کردند ولی از روز سه شنبه روند نزولی قیمت بیلت شروع شد که تا آخر هفته به 820 تومان هم رسید. بعضی پیشنهادهای زیر 820 تومان هم شنیده شد ولی بیشتر در مورد محصول با کیفیت پایین بود. بازار بیلت همچنان درگیر مشکل محدودیت تقاضا و رکود بازار مقاطع است. از سوی دیگر مساله نرخ ارز و مشکل گشایش اعتبار باعث شده فروشنده ها احساس عدم اعتماد برای جایگزینی محصول فروخته شده داشته باشند از سوی دیگر با احتساب 640 دلار هر تن قیمت شمش در انزلی قیمت تمام شده این کالا حداقل 780 تومان هر کیلو خواهد بود، با این حساب سود هر کیلو شمش 30 تا 35 تومان است در حالی که ریسک فروش آن هم بالاست ولی همین سرمایه گذاری روی کالاهای دیگر بازدهی بهتری دارد به همین دلیل سرمایه ها بیشتر به سمت بازار ارز و سکه که ریسک بسیار کمتر و سود بهتری دارد روانه شده است. با این روند بخصوص سرمای زودرس و محدودیت عرضه قراضه در ماههای آینده باید شاهد کمبود بیلت در بازار باشیم.

 

مقاطع

در جنوب اروپا صادر کننده ها خود را برای کاهش 10 یورویی قیمت میلگرد آماده کردند تا به 490 تا 495 یورو هر تن فوب برسد شاید که خریداران تمایل پیدا کنند. در ترکیه تقاضای داخلی مقاطع بهبودی نداشت میلگرد بین 18 تا 19 دلار افت داشته به 650 تا 664 دلار درب کارخانه رسید.

در بازار داخلی امریکا قیمت میلگرد کارخانه ها 15 دلار هر شورت تن افت داشته که در واکنش به افت قیمت قراضه بود. قیمت بازار نقدی 735 تا 755 دلار هر شورت تن درب کارخانه شنیده شد. میلگرد ترکیه به سوریه 640 تا 650 دلار فوب پیشنهاد شده که افت داشته است.

هنوز در عراق تقاضای بخش ساخت و ساز خوب است و میلگرد خواستار دارد میلگرد اوکراین دو هفته اخیر 10 تا 15 دلار افت قیمت داشته به 740 تا 750 دلار سی پی تی رسید و محصول ترک به عراق 25 تا 30 دلار ارزان تر از قبل  عرضه شده  و 770 تا 780 دلار سی پی تی بغداد است.

در بازار فیوچرز چین آخرین قیمت قرارداد ژانویه میلگرد به 656 دلار در هر تن افزایش یافت. در کل هفته اخیر یک درصد رشد داشت. در بازار نقدی قیمت 663 تا 671 دلار با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده و نسبتا با ثبات بود. در بازار داخلی کره قیمت میلگرد 720 تا 780 دلار و ثابت بود. در ژاپن کاهش قیمت کارخانه  ها و افت قیمت قراضه بازار مقاطع را نزولی کرده است.

مقاطع در ایران

روز شنبه بازار امیدوارانه برخورد کرد. قیمت میله گرد 3 تومان بالا رفت ولی قیمت تیرآهن روند نزولی داشت. ناودانی 5 تا 10 تومان افزایش قیمت داشت و نبشی تقریبا ثابت ماند این روند روز یکشنبه ادامه داشت البته نبشی و تیرآهن روند نزولی داشتند ولی از روز سه شنبه قیمت همه مقاطع رو به نزول گذاشت. روز چهارشنبه قیمت بعضی اقلام ناودانی بالا رفت ولی میله گرد و تیرآهن روند نزولی داشتند. واقعیت اینست که قیمت مقاطع در ایران به کف خود رسیده است در قیمت های فعلی تولید دیگر سودآور نیست و توجیه ندارد بخصوص برای کارخانه های کوچک که شمش را تبدیل به میله گرد می کنند ولی مهم تر از آن مشکل تقاضاست حتی اگر در قیمت های فعلی تولیدکننده ای که خود شمش را می ریزد کالائی را عرضه کند بازار توان جذب آنرا ندارد تقاضا بسیار ضعیف است و مشکل نقدینگی بر سینه همه سنگینی می کند بنابراین تولیدکننده  باید با حداقل ظرفیت کار کند که در نتیجه هزینه تولیدش بالا می رود.

 سرمایه های تجار هم از بخش فولاد به دلار و سکه منتقل شده است طبعا فشار نقدینگی به کارخانه ها هر روز زیادتر می شود با این شرایط، بازار در ماه های آینده با کمبود کالا روبرو خواهد شد چرا که کمتر کالایی برای تولید یا تجارت صرفه اقتصادی دارد روند نزولی قیمت ها در بازارهای خارجی یا متوقف شده یا کند گردیده است اکثر کارخانه های خارجی در مقابل کاهش قیمت مقاومت می کنند و ترجیح می دهند تولید را کمتر کنند آنها امیدوارند دو هفته دیگر سفارشات فصل اول سال 2012 برسد این در حالی است که فروشنده های خارجی در مقابل واردکننده های ایرانی با احتیاط عمل می کنند. در هر حال چشم انداز بعد از دسامبر برای ایران خوش بینانه نیست. حداقل قیمت بیلت با اعتبار اسنادی 640 دلار و برای میلگرد 720 دلار سی اف آر بنادر ایران بوده است تیرآهن چینی هم 740 تا 750 دلار تحویل بنادر جنوب عرضه شده است.

 

ورق 

هفته اخیر بازار ورق سی آی اس نزولی بوده و قیمت پیشنهادی روس ها به 610 دلار فوب اوکراینی ها نزدیک شده است. قیمت پیشنهادی ایلیچ و زاپوریشتال در این سطح است و ام ام ک قیمت را از 640 به 620 دلار فوب رسانده است.

فعالان بازار در انتظار تغییر اوضاع هستند ظاهرا قیمت ها به کف رسیده و با اتمام تعطیلات مذهبی کشورهای مسلمان شاید خرید برای فصل اول سال آینده آغاز می گردد.

در بازار داخلی ترکیه بازار ورق هنوز نامساعد است و اخیرا قیمت ورق گرم 20 دلار در هر تن کاهش یافته به 640 تا 660 دلار درب کارخانه رسید. البته انتظار می رود پس از اعیاد مذهبی خرید برای سال جدید بالابرود. ولی بحران مالی اروپا شاید تاثیر بیشتری بر بازار ترکیه بگذارد. چون مقصد صادراتی اصلی ترکیه است. قیمت پیشنهادی ورق گرم اوکراین به ترکیه 600 تا 610 دلار سی اف آر و مصول روس 620 تا 640 دلار سی اف آر بود.

در بازار داخلی امریکا کارخانه ها قیمت ورق را بالا بردند و اگر این عملی شود بازار واردات قدرت رقابت پیدا کرده است. در بازار نقدی  قیمت 620 تا 640 دلار هر شورت تن بود. هنوز تجار اروپایی در حال بررسی بازارند و منتظر افت بیشتر قیمت ورق نشسته اند. اخیرا فولادسازان جنوب اروپا ورق گرم را 480 یورو درب کارخانه پیشنهاد داده اند و به خاور میانه در 460 یورو هر تن فوب ایتالیا هفته گذشته فروخته شده است. قیمت ورق گرم وارداتی بالاتر و 480 تا 490 یورو هر تن سی اف آر برای محصول روس یا ترک است. در شمال اروپا نیز دو هفته اخیر قیمت 20 یورو افت داشته است. 485 تا 490 یورو درب کارخانه شنیده شده است. قیمت رایج ورق گرم در بازار آلمان 460 تا 470 یورو درب کارخانه بود.

در جنوب شرق آسیا افت مداوم قیمت بازار نقدی ورق گرم وارداتی موجب شده بازار مختل شود قیمت ورق گرم صادراتی کره 650 دلار سی اف آر است که 15 تا 25 دلار نسبت به هفته قبل افت نموده محصول چین 620 تا 630 دلار سی اف آر جنوب شرق آسیاست البته از جانب تجار. قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی چین همچنان رو به پایین است و آخرین قیمت پیشنهادی 610 دلار فوب شنیده شده که معادل 620 تا 625 دلار سی اف آر کره است که 15 تا 20 دلار افت داشت.

ورق در ایران

ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول عرض یک متر از اول هفته روند صعودی داشت و تا 965 تومان هر کیلو روی تریلی هم رسید ولی بعد از عید قربان بازار کمی افت کرد ولی معاملات محدود بود. ورق های محصول مبارکه با ثبات قیمت روبرو بود در حالی که ضخامت 8 تا 15 میلیمتر وارداتی تا 50 تومان ارزانتر از مبارکه هم در بازار عرضه می شود. ورق های محصول اکسین و کاویان با ثبات قیمت روبرو بود به غیر از سایز 15 میلیمتر که به علت محدودیت عرضه با افزایش قیمت روبرو شد. علی رغم محدودیت عرضه حجم تقاضا بسیار پایین است و خریداری نیست در حالی که قیمت ورق گرم در خارج از ایران رو به تنزل است نوسان نرخ ارز باعث احتیاط تجار ایرانی شده است و آنها کمتر به واردات تمایل نشان می دهند.

 در مورد ورق سرد بازار با محدودیت عرضه روبروست ولی تقاضا پایین است بعضی از اقلام ورق سرد مثل ضخامت 2 میلیمتر وارداتی تا قیمت بالای 1100 تومان هر کیلو در انزلی هم معامله شد. ورق گالوانیزه با محدویت عرضه روبروست ولی تقاضای آنهم بسیار پایین است به همین دلیل قیمت باثبات باقی مانده است ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر تحویل انزلی از قزاقستان 710 دلار، ورق سرد 750 دلار و ورق گالوانیزه در قیمت 810 تا 840 دلار عرضه می شود ولی فروشنده ها کمتر تمایل به دریافت اعتبار اسنادی دارند به همین دلیل در صورت واردات با نرخ ارز آزاد قیمت ها بالاتر از نرخ جاری بازار خواهد بود در نتیجه واردات هر روز محدودتر می گردد.

مرکز خدمات فولاد ایران

۲۱ آبان ۱۳۹۰ ۰۹:۴۵
تعداد بازدید : ۶۶۶
کد خبر : ۱۲,۵۳۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید