به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چین به دنبال تغییر در سیستم قیمت گذاری سنگ آهن-22/08/1390

مرکز خدمات فولاد ایران- چین، بزرگترین مصرف کننده سنگ آهن جهان، هنوز امیدوار است که شرکت های معدنی بزرگ جهان سیستم قیمت گذاری خود را تغییر دهند. البته شرکت های معدنی به تغییر سیستم واکنشی مثبت نشان داده اند و فولادسازان چینی نیز باید رفتاری خوش بینانه داشته باشند. سال گذشته سه غول معدنی دنیا قراردادهای سالانه را به کل کنار گذاشتند و به سیستم قیمت گذاری فصلی روی آوردند تا تغییرات بازار نقدی به نحو محسوس تری در قراردادهایشان منعکس گردد و از طرفی نیاز به مذاکرات طولانی و جدال با برخی مشتریان خود به ویژه چینی ها نداشته باشند.

ولی سیستم جدید ضعف های خاص خود را داشت. در حال حاضر کارخانه ها برای قراردادهای سنگ آهن بر اساس متوسط قیمت ژوئن تا آگوست می پردازند در حالی که از آن زمان تاکنون قیمت 60 دلار در هر تن افت داشته است.

انجمن آهن و فولاد چین در حال گفتگو با سه شرکت بزرگ معدنی است تا این سیستم قیمت گذاری را اصلاح کنند. از طرفی فولادسازان چینی نیز اخیرا بر پایه قیمت نقدی خرید می کنند.

سال 2008 در زمان اوج رکود اقتصادی قیمت سنگ آهن به شدت سقوط کرد و موجب شد برخی از فولادسازان چینی به قراردادهایی که بر اساس سطوح قیمت قبل از رکود بسته شده بود پایبند نباشند.

امسال شرکت های معدنی با یادآوری خاطرات قدیم خود پیش قدم شدند تا قراردادها را بر اساس متوسط قیمت ارزان تر فصل چهارم ببندند.

داستان مخالفت های چین با سیستم قیمت گذاری فصلی، امر جدیدی نیست. انجمن آهن و فولاد چین همیشه معتقد بوده این سیستم نسبت به نوسانات و سفته بازی ها ایمن نیست و منافع صنایع آهن و فولاد را به طور کل در نظر نگرفته است. از طرفی انجمن آهن و فولاد چین از فولاد سازان کشور خود نیز شکایت داشته که در مقابل رفتار انحصار طلبانه واله، بی اچ پی و ریو عملکردی ضعیف داشته اند.

وقتی سیستم قیمت گذاری دراز مدت برچیده شد تحلیل گران گمان می کردند طولی نمی کشد که به کل معاملات بر اساس شاخص قیمت های روزانه گردد ولی چین به شدت در مقابل چنین حرکتی مقاومت کرد و معتقد بود این به ضرر کارخانه هاست.

انجمن آهن و فولاد چین امیدوار است طرفین به راه حلی برای سیستم قیمت گذاری درازمدت ولی اصلاح شده برسند و اظهار داشته نکته مثبت ماجرا این است که این بار شرکت های معدنی نیز به دقت در مورد این مسئله فکر می کنند.

البته نمی توان نتیجه گیری کرد که سیستم قیمت گذاری طولانی مدت به بازار سنگ آهن باز می گردد. ولی باید این مشکل به روشی منطقی رفع گردد.

۲۲ آبان ۱۳۹۰ ۰۹:۲۳
تعداد بازدید : ۶۲۰
کد خبر : ۱۲,۵۵۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید