به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار فولاد- گزارش هفته 46

 سنگ آهن

هفته گذشته بازار سنگ آهن روند صعودی خوبی داشت و تا 15 دلار در هر تن بالا رفت. متوسط قیمت معاملات سنگ آهن خلوص 5/63 درصد هند 148 تا 151 دلار سی اف آر بنادر چین شنیده شده  تا پایان هفته به 155 دلار هم رسید. در حالی که یک هفته قبل 135 تا 136 دلار سی اف آر بود.

 البته عرضه کنندگان هندی هنوز منتظر بالاتر رفتن قیمت بودند و حجم معاملات خیلی زیاد نبود. بازهم نسبت به ماندگاری بازار سنگ آهن اطمینان کامل وجود ندارد چون وضعیت بازار فولاد چین خیلی جالب نیست.اگر قیمت سنگ آهن تا روز های آتی باز هم بالا برود عرضه هندی ها بیشتر خواهد شد.

 

قراضه

هفته اخیر قیمت قراضه در بازار داخلی ترکیه نزولی بوده و انتظار می رود باز هم کاهش یابد چون قیمت محصولات فولادی و قراضه وارداتی نزولی است. قیمت خرید قراضه بین 390 تا 416 دلار در هر تن است و به نظر فعالان بازار، قیمت قراضه در بازار داخلی ترکیه به زودی به 363 دلار در هر تن خواهد رسید. هفته گذشته بازار قراضه وارداتی در ترکیه آرام بود. قراضه مخلوط اروپا 425 دلار سی اف آر خریداری شد. قیمت پیشنهادی فعلی 410 تا 415 دلار سی اف آر برای قراضه خلوص 20-80  است که 7 تا 9 دلار افت داشته است. امریکا نیز برای افزایش تقاضای ترکیه قیمت را پایین آورده قراضه عیار20-80 حدود 424 دلار سی اف آر بود که 10 دلار از هفته اول نوامبر ارزان تر است. قراضه آ3 سی آی اس برای رفع نیاز فوری ترک ها خواستار بیشتری داشت در 400 تا 405 دلار معامله شد البته این قیمت پایین تر از هزینه جمع آوری قراضه است و تنها تجار سی آی اس سعی دارند نقدینگی بیشتری به دست آورند.

 در امریکا قراضه خرد شده یک دلار هر لانگ تن پایین آمد . در ایتالیا ظاهرا قیمت قراضه به کف رسیده انتظار می رود هفته های آتی تقاضای کارخانه ها بالا برود چون تولید آنها قبل از آغاز تعطیلات کریسمس بالا می رود. در حال حاضر قراضه خرد شده 290 تا 305 یورو می باشد.  قیمت قراضه در اسپانیا 270 تا 275 یورو بود.

هفته گذشته قیمت قراضه در بازار داخلی چین با ثبات بود. در بازار نقدی بین 520 تا 543 دلار در هر تن با 17درصد مالیات بر ارزش افزوده شنیده شد.   قیمت پیشنهادی قراضه وارداتی در شرق آسیا افزایش یافته ولی میزان عرضه کمتر شد. جمع آوری قراضه در زمستان کم می شود و قیمت سنگ آهن نیز اخیرا بالا رفته از این رو قیمت صعودی است.  قراضه خرد شده 435 دلار سی اف آر چین و قراضه سنگین کلاس یک 430 دلار سی اف آر کره شنیده شده است. هفته گذشته شایعاتی از معامله قراضه سنگین کلاس یک کره در 415 دلار سی اف آر  شنیده شد که تایید نهایی نشد. قراضه سنگین کلاس 2 ژاپن به 632 دلار فوب افزایش یافت و هیوندایی استیل کره قراضه آ3 سی آی اس را 410 دلار سی اف آر خریداری نموده است. انتظار می رود قیمت قراضه در کوتاه مدت در این منطقه بالا برود. در کره قیمت های وارداتی از بازار داخلی ارزان تر است. در ژاپن قیمت خرید قراضه تا 13 دلار بالا رفت کره ای ها قیمت درخواستی را بالا بردند از این رو ژاپنی ها عرضه را کم کرده اند تا قیمت بالاتر برود.

 

بیلت

هفته گذشته قیمت نقدی بیلت در بورس لندن 520 تا 530 دلار و قرارداد سه ماهه 530 تا 540 دلار بود که تغییر کمی داشت.

بازار صادرات بیلت سی آی اس با توجه به اعیاد مذهبی کشور های مسلمان دو هفته ای آرام بود. آخرین معاملات برای بیلت دریای سیاه در 570 تا 575 دلار فوب دریای سیاه بسته شد. عرضه کننده ها امیدوارند که تقاضا در خاور میانه بالا برود. روس ها عرضه نمی کنند و قیمت 575 دلار فوب را نیز نمی پذیرند. در خاور دور آخرین معاملات در 600 دلار سی اند اف بسته شده است.  بیلت ترکیه 590 تا 600 دلار فوب بود. در شمال افریقا قیمت درخواستی خریداران بیلت نزولی بود با این که قیمت صادراتی سی آی اس از ریزش باز ایستاد و تا 5 دلار بالا نیز رفت در مراکش خریداران در انتظار افت قیمت هستند بیلت ترکیه 610 تا 620 دلار سی اف آر موجود است.

در جنوب شرق آسیا بیلت وارداتی بالا رفت ولی خرید بیلت داخلی ارجحیت دارد. دو هفته پیش بیلت کره 625 دلار سی اف آر معامله شد و حال به 630 تا 635 دلار افزایش یافته است. بیلت روسیه 615 تا 620 دلار سی اف آر شنیده شده ولی خریداران به دنبال خرید در 600 دلار سی اف آر می باشند. برخی انتظار دارند قیمت بیلت در این منطقه به 580 تا 590 دلار سی اف آر نیز برسد.

در کره قیمت مورد نظر مشتری برای خرید بیلت 590 دلار فوب است.  به نظر عرضه کننده ها با این که قیمت قراضه نزولی است این سطح برایشان سود آور نیست. آخرین معامله در 640 دلار فوب اوایل اکتبر بسته شده و به نظر می رسد تولید کننده ها شاید حاضر شوند در 605 تا 610 دلار فوب بفروشند که البته تقاضا دراین قیمت نیست.

قیمت بیلت در چین تا 11 دلار بالا رفت و سپس با ثبات بود. قیمت درب کارخانه بیلت 625 دلار با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده شنیده شد.

بیلت در ایران

هفته گذشته بیلت بازار راکدی را پشت سر گذاشت. قیمت سایز 150 میلیمتر در 815 تا 820 تومان هر کیلو روی تریلی پیشنهاد شد ولی خریداری نبود این در حالی است که قیمت بیلت در خارج از کشور به کف خود رسیده و حداقل قیمت 650 تا 660 دلار تحویل بنادر شمالی ایران است. بازار راکد مقاطع مهم ترین عامل در کسادی بازار بیلت است.

 از سوی دیگر با توجه به کاهش میزان تولید مقاطع، بیلت داخلی جوابگوی تقاضای کارخانه هاست. این فرصتی است برای کارخانه های کوچک تولید کننده بیلت تا به توسعه ظرفیت تولید خود بپردازند. مشکل تامین قراضه داخلی برای این کارخانه ها که پیش بینی می شود سالانه تا 5/1 میلیون تن کسر باشد با افزایش تولید و عرضه آهن اسفنجی تا حدودی جبران می گردد. در حال حاضر این فرصتی است که در اختیار کارخانه های کوچک تولیدکننده بیلت قرار گرفته است.

 

مقاطع

هفته گذشته میلگرد صادراتی ترکیه 630 تا 635 دلار فوب بود صادر کننده ها به این نتیجه رسیدند 640 تا 650 دلار مورد قبول بازار قرار نمی گیرد. البته به عراق در جنوب ترکیه 660 دلار درب کارخانه عرضه می شود. در هر حال تقاضا هنوز کم است و همه در انتظار نمایان شدن نشانه های بهبود در بازارند.

قیمت میلگرد در شمال غرب اروپا 600 تا 625 یورو در هر تن بود. با این که در اسپانیا کارخانه ها مجبور شدند قیمت مقاطع را 10 تا 20 یورو کاهش دهند و به 625 تا 635 یورو در هر تن برسانند برخی به بهبود بازار در ژانویه امیدوارند و خود را برای افزایش قیمت ها آماده می کنند. قیمت میلگرد در آلمان به دلیل موجودی کم خریداران و زمان تحویل کوتاه محصول داخلی با ثبات و در تناژ پایین در 530 تا 550 یورو خرید می شد. قیمت های جهانی میلگرد 40 تا 50 یورو از قیمت های داخلی آلمان ارزان تر اس. بازار میلگرد انگلیس ساکت و قیمت 573 تا 585 یورو بود چون تقاضا نیست ولی هفته های اخیر افت قیمت شدید دیده نشده است. میلگرد وارداتی حدود 470 تا 480 پوند در بازار داخلی انگلیس شنیده شده است.  ایتالیا در 635 تا 650 دلار فوب میلگرد ترکیه را خریداری کرده است. میلگرد صادراتی ایتالیا به الجزایر 50 تا 10 یورو ارزان تر شد به 490 تا 495 یورو هر تن فوب رسید.  در یونان قیمت میلگرد در 540 تا 560 یورو با ثبات بود.  در امریکا تولید کنندگان مقاطع قیمت را با توجه به افت قیمت قراضه پایین آوردند   .

در بازار سی آی اس عرضه کننده ها معتقدند قیمت مقاطع به کف رسیده و برخی قیمت ها را بالاتر نیز بردند. باید دید کاهش قیمت میلگرد ترکیه چه تاثیری بر بازار سی آی اس می گذارد. هفته گذشته میلگرد کارخانه بی ام زد 613 تا 615 دلار فوب فروخته شد. قیمت های عرضه به اروپا 10 تا 20 یورو بالا رفت با این حال خریداران منتظر بازار ترکیه نشسته اند تا ببینند روند بازار چگونه می شود.

میلگرد کره 640 دلار سی اف آر و محصول چین 620 دلار سی اف آر جنوب شرق آسیا شنیده شد.  میلگرد چین در کره تا 685 دلار است که تا 13 دلار همچون بازار داخلی  آن افت قیمت داشته است. میلگرد ترکیه 650 دلار سی اف آر ولی قیمت درخواستی20 دلار پایین تر بود.  در بورس شانگهای قیمت میلگرد یک درصد رشد داشته به 657 دلار رسید. در بازار نقدی چین نیز تا 5 دلار رشد قیمت دیده شد.

مقاطع در ایران

مقاطع بازار ساکتی را پشت سر گذاشت. تعطیلی عید سعید غدیر بهانه ای بود برای هفته ای که منتهی به پایان ماه بود که معمولا این هفته ها خود با رکود همراه است. میله گرد از اول هفته با کاهش قیمت روبرو بود ولی نوسان آن به کمتر از 10 تومان هر کیلو رسیده است علت این امر آن است که قیمت میله گرد به کف خود رسیده و دیگر برای تولیدکننده ها امکان کاهش قیمت نیست در بازار هم تمایلی به سرمایه گذاری روی این کالا دیده نمی شود موجودی انبارها در تهران بطور محسوسی نسبت به یک ماه قبل افت کرده است. اکثر خریداران ترجیح می دهند تناژهای محدود به کارخانه ها سفارش دهند در نتیجه کارخانه ها به روز فروشی روی آورده اند و این یعنی برنامه ریزی تولید برای حداقل زمان.

قیمت تیرآهن هم هفته قبل روند نزولی داشت هر روز بطور متوسط قیمت هر شاخه تیرآهن تا 2 هزار تومان افت کرد تنها تیرآهن سایز 27 افزایش قیمت داشت که به علت کاهش عرضه محصول وارداتی است. نبشی و ناودانی هم نوسان محدودی داشت اول هفته بعضی اقلام با افزایش قیمت روبرو بود ولی در پایان هفته قیمت برگشت. تقاضای مقاطع بسیار محدود است رکود فصلی به همراه افت تقاضا و محرم دست به دست هم داده و افق ماه آینده را با کسالت همراه کرده است. در این شرایط امیدی به افزایش تولید نیست ولی بالا رفتن نرخ ارز و محدودیت واردات خبر از امکان افزایش قیمت ها بعد از ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا می دهد.

 

ورق

هفته گذشته ورق گرم و سرد روسیه 20 دلار ارزان تر از قبل به ترکیه پیشنهاد شده است ولی هنوز نسبت به قیمت های داخلی ترکیه قدرت رقابت ندارد. ورق گرم روسیه 645 تا 670 دلار سی اف آر عرضه شده در این بین قیمت پیشنهادی ورق گرم اوکراین 590 تا 600 دلار بود. تولید کنندگان ورق گرم در ترکیه 650 تا 660 دلار به بازار داخلی عرضه می کنند و حاضرند در 645 دلار معامله کنند.

همچون ماه اکتبر بیشترین تقاضای ورق سی آی اس در ایران دیده می شود. خاور دور نیز تقاضا داشت ولی قدرت رقابت بالای محصول چین بر بازار سی آی اس اثر سوء گذاشته است.  قیمت پیشنهادی به خاور دور 10 دلار پایین آمده و به 620 دلار فوب رسیده  ولی چون محصول چین 625 دلار سی اند اف جنوب شرق آسیاست این قیمت وضعیت خوبی در منطقه ندارد.

شاخص قیمت فوب میدوست ورق گرم در امریکا افت داشته به 623 دلار هر شورت تن رسید که پایین ترین قیمت 11 ماه اخیر است. در شمال اروپا ورق گرم 9 یورو کاهش یافت متوسط قیمت ورق گرم در جنوب اروپا یک یورو در هر تن افت داشته به 486 یورو درب کارخانه رسید.

قیمت ورق گرم صادراتی کره به 600 دلار فوب نزدیک تر می شود افزایش قیمت سنگ آهن موجب شده برخی به فکر بالا بردن قیمت باشند برخی به افزایش قیمت سال نو امیدوارند ولی  از طرفی وضعیت اقتصادی به شدت تاثیر گذار است.

ورق گرم صادراتی چین به کره 620 تا 630 دلار سی اف آر بود که 10 تا 20 دلار رشد داشت. در بازار داخلی کره قیمت را تا 8 دلار پایین آوردند تا قدرت رقابت چین را کم کنند برخی در 682 دلار عرضه کرده اند. در هر حال تقاضا نیست.

رکود بازار داخلی فولاد چین موجب شده تا کارخانه بائو استیل مجبور شود قیمت های دسامبر انواع ورق خود را کاهش دهد. قیمت ورق گرم و سرد این تولید کننده به ترتیب 32 و 48 دلار در هر تن کاهش یافته تخفیف های بیشتری نیز خواهد داد. ورق گرم آن  679 دلار خواهد بود.  در بازار شانگهای قیمت نقدی ورق گرم 654 دلار با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده بود.  

در امارات قیمت ورق گرم 10 دلار رشد داشته 650 تا 700 دلار سی اف آر است و تقاضا کم کم رو به بهبود است.

ورق در ایران

ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول در اول هفته در انزلی 962 تومان  هر کیلو عرضه می شد و در طول هفته نوسان محدودی داشت ولی تقریبا ثابت ماند. ضخامت های زیر 6 میلیمتر محصول مبارکه تقریبا ثابت بود ولی به علت عرضه مبارکه خریدارها با احتیاط عمل می کردند. در نتیجه در اواخر هفته فروشنده ها حاضر به تخفیف بودند ولی ضخامت های 8 تا 15 میلیمتر بعلت عرضه زیاد توسط مبارکه و افت قیمت محصولات وارداتی روند نزولی داشت. ورق های 8 و 10 رول وارداتی تا زیر 930 تومان هر کیلو در انزلی روی تریلی هم عرضه شد. همه انتظار دارند با کاهش قیمت ورق در خارج روند نزولی قیمت کالای وارداتی و افزایش عرضه مبارکه این روند کاهشی ادامه یابد. ورق های با ضخامت 15 میلیمتربه بالا بعلت محدودیت عرضه کارخانه های اکسین و کاویان با ثبات قیمت روبرو بود. عرضه ضخامت 15 میلیمتر و اکسین در بازار بسیار محدود است و قیمت آن افزایش یافته است اما نباید فراموش کرد که نوع چینی در راه است و با عرضه این کالاهای وارداتی قیمت بعلت محدودیت تقاضا پایین خواهد آمد.

 ورق سرد تنها کالائی بود که هفته قبل با افزایش قیمت روبرو شد. فروشنده ها تمایلی به عرضه نداشتند بخصوص روزهای پایانی هفته ضخامت های یک میلیمتر به بالا به شدت با محدودیت عرضه روبرو شد این در حالی است که گفته می شود بیش از 35 هزار تن از این کالا در بنادر شمالی تخلیه شده است ظاهرا مشکلاتی در ترخیص بعضی محموله ها عرضه را در تنگنا قرار داده با این روند احتمالا مبارکه با تقاضای خوبی برای ورق سرد در هفته آینده روبرو خواهد شد مگر آنکه محصولات وارداتی به بازار سرازیر شود، ورق گالوانیزه هم بدنبال افزایش قیمت ورق سرد با بالا رفتن قیمت مواجه شد با اینحال تقاضا برای ورق سرد و گالوانیزه به شدت محدود است و خریدارها به دنبال تامین حداقل نیاز خود هستند. محدودیت خرید از مبارکه با اعتبار اسنادی کمابیش از طریق بانک ملت در حال برطرف شدن است اما در هر حال محدودیت عرضه ورق سرد تا پایان سال ادامه خواهد داشت چون واردات هم با مشکل اعتبار اسنادی روبرو است.

 

 مرکز خدمات فولاد ایران

۲۸ آبان ۱۳۹۰ ۱۱:۲۲
تعداد بازدید : ۷۳۴
کد خبر : ۱۲,۶۰۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید