به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

افت شدید صادرات فولاد روسیه به ایران-22/09/1390

مرکز خدمات فولاد ایران- تحریم های اقتصادی فعلی موجب شده روابط تجاری روسیه و ایران دستخوش تغییراتی شود. بین ژانویه تا سپتامبر 2011 روسیه 7/2 میلیون تن فولاد از طریق دریا به ایران صادر نمود که 22 درصد نسبت به 9 ماه نخست سال 2010 افت داشته است. سال های قبل روسیه سالانه 4 تا 5/4 میلیون تن فولاد به ایران صادر می نمود که نیمی از آن محصولات نیم ساخته بود.

حال فعالان این بازار نگران این مسئله اند که تحریم های احتمالی جدید تاثیر بیشتری بر تجارت ایران و روسیه وارد سازد. اگر اروپا واردات نفت از ایران را تحریم کند این امر می تواند بر ورود  نقدینگی به ایران تاثیر سوء گذاشته در نتیجه واردات از جمله واردات فولاد را کاهش  دهد. ولی از طرفی با تحریم نفت ایران، کمبود عرضه می تواند قیمت نفت را به شدت بالا ببرد و به 240 تا 250 دلار در هر بشکه نیز برساند و ایران می تواند درآمد های نفتی خود را به کمک قیمت بالای نفت که از کشورهای خارج از منطقه ممنوعه دریافت می کند جبران کند.

اگر تحریم های اقتصادی شدت یابد روسیه سهم خود را از بازار ایران به دیگر صادر کنندگان فعال فولاد از جمله چین، هند و ترکیه خواهد باخت.

ایرانی ها کارآفرینان خلاقی هستند که می توانند راه هایی برای دور زدن تحریم ها پیدا کنند و این تنها روسیه است که به دلیل تعهداتش به غرب با کاهش سهم  خود از بازار ایران روبرو می شود. پس از انتخابات پارلمانی اخیر روسیه، که به شدت مورد انتقاد قرار گرفت شاید روسیه با غرب سازگاری بیشتری در مورد مسئله ایران داشته باشد به ویژه که انتخابات ریاست جمهوری روسیه نیز خیلی دور نیست.

۲۲ آذر ۱۳۹۰ ۰۹:۰۲
تعداد بازدید : ۸۰۵
کد خبر : ۱۲,۷۹۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید