به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار فولاد- گزارش هفته 50

سنگ آهن

هفته گذشته تقاضای پایین چینی ها و افزایش عرضه استرالیا و برزیل در قیمت های مناسب بازار سنگ آهن را مجددا  نزولی نمود. سنگ آهن خلوص 5/63 درصد برزیل در بازار نقدی 135 دلار و 70 سنت هر تن خشک معامله شد. با توجه به این قیمت دیگر  کسی حاضر نیست سنگ آهن هند را معامله کند.  سنگ آهن خلوص 5/63 درصد هند  از 144 تا 146 دلار سی اف آر یک هفته قبل به 140 تا 143 دلار هر تن خشک سی اف آر چین رسید تمایل به خرید نیز کاهش داشت.  

در کوتاه مدت کسی امیدی به بهبود بازار سنگ آهن ندارد فقط برخی منتظر رشد خرید چینی ها در ژانویه قبل از تعطیلات سال نو چین هستند. همیشه آخر سال خرید ها افزایش می یابد ولی امسال چشم انداز نامساعد اقتصادی چین و جهان در سال 2012 موجب شده کسی به فکر خرید های آخر سال نباشد.

 

قراضه

در جنوب اروپا قیمت قراضه 5 تا 10 یورو بالا رفت قیمت قراضه خرد شده در بازار ایتالیا به 330 یورو و در اسپانیا به 300 یورو رسیده است. در اسپانیا قراضه خرد شده وارداتی 10 یورو بالا رفته به 315 یورو هر تن سی اف آر رسید.

در ترکیه قیمت قراضه وارداتی 5 تا 10 دلار دیگر بالا رفت. قراضه مخلوط امریکا به طور متوسط در 462 دلار سی اف آر و 20-80 اروپا در 445 دلار سی اف آر معامله شد. آخرین قیمت پیشنهادی اروپا برای قراضه 20-80 به  450 دلار سی اف آر و 20-80 امریکا به 460 دلار سی اف آر رسیده است. قراضه آ3 سی آی اس نیز همچون سایر نقاط جهان رشد قیمت داشت و با 15 دلار رشد به 445 تا 450 دلار سی اف آر رسیده است. بازار داخلی قراضه در روسیه بر خلاف بازار صادرات راکد است. 6 هفته اخیر قیمت قراضه 100 دلار به طور میانگین افت داشته و به 255 تا 287 دلار رسیده است.

قیمت قراضه خرد شده در امریکا برای دومین هفته متوالی رشد چشمگیری داشت. این بار 16 دلار هر لانگ تن بالا رفته به 444 دلار هر لانگ تن رسید. البته این روند صعودی عجیب نیست چرا که آب و هوای زمستانی، موجودی کم و محدودیت عرضه همه عواملی است که قیمت را بالا می برد.

در شرق آسیا هفته گذشته قیمت قراضه وارداتی 5 تا 10 دلار بالا رفت و قراضه مخلوط 450 تا 460 دلار سی اف آر بود. هفته گذشته یک محموله قراضه مخلوط امریکا 445 دلار سی اف آر چین فروخته شد. در هر حال چون تقاضای فولاد کم است اجازه افزایش قیمت شدید را نمی دهد.

در شمال چین قیمت قراضه 8 دلار افت داشته به 534 تا 557 دلار با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید. افت قیمت میلگرد موجب این روند شد. البته در شرق این کشور روند قیمت نزولی نبود. در ژاپن قیمت قراضه صادراتی در آخرین مزایده 5/48 دلار نسبت به ماه قبل بالا رفت. تمایل به خرید قراضه ژاپن در کره بالا رفته آخرین قیمت درخواستی 412 دلار فوب بوده است. توکیو استیل ژاپن نیز پس از این مزایده قیمت خرید قراضه را 8/12 تا 32 دلار بالا برد تا قدرت رقابت را نسبت به خریداران بازار صادرات از دست ندهد و به 405 تا 431 دلار در هر تن رساند.

 

بیلت

قیمت بیلت سی آی اس هفته گذشته صعودی بود و به 585 تا 600 دلار فوب دریای سیاه رسید و در 575 تا 585 دلار فوب معامله شده است. در حالی که هفته قبل قیمت پیشنهادی 580 و قیمت معاملات 575 دلار فوب بوده است. با توجه به این که قیمت بیلت ترکیه صعودی است و قراضه وارداتی در ترکیه به شدت بالا رفته احتمالا این هفته قیمت پیشنهادی هفته قبل سی آی اس مورد قبول واقع می شود. عربستان هنوز از خرید بیلت سی آی اس در 645 تا 650 دلار سی اف آر اجتناب می کند ولی احتمالا به دلیل کمبود موجودی هفته آینده خرید خواهد کرد. ایران هنوز فعالیتی ندارد چرا که مشکلات مالی آن نمایانتر شده است. تقاضای شرق مدیترانه، شمال افریقا و خاور میانه بهتر شده بود در 630 دلار سی اف آر درخواست دادند. در خاور دور تولید ژانویه سی آی اس 610 دلار فوب معامله شده که 5 تا 10 دلار نسبت به دو هفته قبل بالا رفته است.

بیلت ترکیه 620 تا 625 دلار فوب بود و برخی در 630 دلار هم پیشنهاد داده اند. ولی در این قیمت ها معامله ای نشده چون قیمت بیلت سی آی اس رقابتی تر است. بیلت سی آی اس 600 تا 615 دلار سی اند اف شنیده شده که 55 تا 60 دلار از قیمت صادراتی ترکیه ارزان تر است. قیمت معاملات بیلت در بورس لندن بیش از 5 درصد بالا رفت و به 550 دلار رسید.

خریداران بیلت در شمال افریقا دست از خرید برداشتند چرا که قیمت های پیشنهادی در بازار های جهانی بالا رفته ولی بازارهای داخلی آن ها همچنان در سکوت است. آخرین قیمت پیشنهادی بیلت در این منطقه از کشورهای اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و انگلیس در 620 تا 640 دلار سی اف آر شنیده شده که 20 تا 25 دلار نسبت به دو هفته قبل بالا رفته است.

قیمت بیلت وارداتی در جنوب شرق آسیا به دنبال افزایش قیمت قراضه بالا رفت. بیلت کره 620 دلار فوب یا 645 دلار سی اف آر فیلیپین معامله شده است. علت رشد قیمت بیلت افزایش قیمت قراضه است و تقاضا هنوز بهبود پیدا نکرده البته با رسیدن سال جدید میلادی شاید این روند تغییر کند. بیلت سی آی اس نیز هفته گذشته 630 تا 635 دلار سی اف آر تایلند خریداری شد.

کاهش تقاضای میلگرد به دلیل سرمای هوا بازار بیلت چین را دچار نوسان نمود و بعید است تا ژانویه اوضاع بهبود یابد. قیمت پس از نوساناتی جزیی به 599 دلار هر تن درب کارخانه رسید که تغییر زیادی نسبت به هفته قبل نداشت.  

بیلت در ایران

هفته گذشته قیمت بیلت ثابت ماند و تغییر نکرد. علت آن رکود بازار مقاطع مثل هفته های گذشته بود اما از روز سه شنبه به علت افزایش قیمت بیلت در خارج که بعضا تا هر تن 25 دلار عنوان شده است فروشندگان بیلت محکم تر صحبت می کردند. با افزایش قیمت ارز در روزهای پایانی هفته بعضی از فروشندگان بیلت دست از عرضه این کالا کشیدند. مشکلی که امروز بیلت با آن روبروست مسئله کمبود تقاضاست که انگیزه کافی برای واردکنندگان ایجاد نمی کند اما مشکل اعتبارات اسنادی از یک طرف و مسئله نرخ ارز از سوی دیگر باعث شده است که اکثر دست اندرکاران در بالا رفتن قیمت بیلت توافق داشته باشند این در صورتی است که تقاضای مقاطع افزایش پیدا کند و دولت دست از سیاست کنترل قیمت در بورس بردارد. شرایط فعلی بهترین فرصت را برای کارخانجات تولید کننده بیلت در ایران بوجود آورده تا بتوانند از ظرفیت محدود خود حداکثر بهره برداری را بنمایند، در شرایطی که قیمت بیلت سایز 120 وارداتی در بندر امام تا هر کیلو 820 تومان هم پیشنهاد شد. قیمت بیلت کارخانه های داخلی برای همین سایز در حدود 800 تومان در هفته گذشته بود این در حالی است که بیلت محصول سی آی اس تحویل بندر انزلی برای 50 روز بعد 630 تا 640 دلار پیشنهاد می شود. از اول سال تابحال نزدیک به یک میلیون و 950 میلیون تن بیلت به کشور وارد شده است این در حالی است که در 9 ماهه اول سال گذشته بیش از سه میلیون و 300 هزار تن شمش به کشور وارد شده بود گذشته از رکود بازار مقاطع، افزایش تولید شمش در داخل ایران در کاهش واردات سهم موثری داشته است.

 

 

مقاطع

تقاضای میلگرد صادراتی ترکیه به تدریج رو به بهبود رفت. خریداران مصری در بازار میلگرد ترکیه فعال تر شدند در 680 دلار سی اف آر مصر درخواست خرید داده شده ولی عرضه کنندگان ترک معتقدند قیمت تحویل فوری تا 700 دلار هم می رسد از این رو معامله نشده است. عراقی ها خرید میلگرد ترکیه را افزایش داده عرضه کننده ها انتظار دارند این هفته فعالیت بازار بیشتر شود و قیمت را تا 690 دلار درب کارخانه هم بالا ببرند. اماراتی ها سیاست انتظار در پیش گرفتند با این حال ترکیه قیمت پیشنهادی را به 650 تا 660 دلار فوب بالا برده که تا 15 دلار نسبت به اوایل دسامبر رشد داشت. عربستان و لبنان در تناژ محدود در 665 دلار فوب معامله کرده اند. شمال افریقا در 655 تا 660 دلار فوب میلگرد ترکیه را خریداری نموده است. در ترکیه کاردمیر قیمت میلگرد را نسبت به نوامبر 38 دلار بالا برده به 639 تا 673  دلار درب کارخانه رساند.

با رشد خرید قراضه در ترکیه مقاطع سی آی اس نیز به ثبات رسید قیمت ها خیلی بالا نرفت ولی تمایل به خرید بهبود داشت میلگرد 610 تا  630 دلار فوب دریای سیاه است .عراقی ها خریدار میلگرد بودند ولی قیمت های سی آی اس را نمی پذیرند. قیمت پیشنهادی میلگرد تولید ژانویه سی آی اس 10 تا 15 دلار نسبت به معاملات اخیر بالا رفته است در خاور دور فعالیت بازار برای مقاطع سی آی اس کم بود.

کارخانه نوکور و جردائو در امریکا از افزایش قیمت 30 دلار هر شورت تن مقاطع خود از اول ژانویه 2012 خبر دادند که به دنبال رشد قیمت قراضه خرد شده رخ داد.  به لطف افزایش قیمت قراضه، قیمت میلگرد در شمال اروپا  نیز 10 تا 20 یورو بالا رفته 540 تا 560 یورو بود. بالاترین قیمت میلگرد در بازار شمال غرب اروپا در آلمان شنیده شد که 30 یورو بالا رفته به  570 تا 580 یورو رسیده است. بعید است سال نو خرید ها از جانب تجار تداوم داشته باشد چون بر خلاف سال های قبل کسی انتظار بهبود تقاضای مصرف کننده های نهایی را ندارد از این رو پس از کمی افزایش قیمت در ژانویه بعید نیست قیمت ها باز هم نزولی شود. صادر کنندگان جنوب اروپا قصد دارند قیمت میلگرد صادراتی را 10 تا 20 یورو بالا ببرند. اسپیانیا در 520 یورو هم عرضه داشته ولی در کل اغلب صادر کننده های اصلی فعلا در بازار نیستند.   

با افزایش قیمت قراضه، قیمت میلگرد کره تا 50 دلار نسبت به قیمت تحویل دسامبر بالا رفته قیمت صادراتی هیواندایی استیل 680 تا 690 دلار فوب بود. رکود زمستانی موجب شده تولید کنندگان مقاطع در چین قیمت ها را تغییر ندهند. قیمت بازار نقدی شانگهای برای میلگرد 673 تا 676 دلار با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده شنیده شد.

مقاطع در ایران

مقاطع در بازار ایران مثل هفته های گذشته دوره آرامی را پشت سر گذاشت. متوسط قیمت میلگرد محصول گروه ملی فولاد در اهواز سایز 8 تا 32 میلیمتر روز شنبه 9,174 ریال بود که در پایان هفته به 9,161 ریال رسید. سایز 14 تا 25 در اصفهان 9,350 ریال معامله می شد که روز پنج شنبه 9,342 ریال بود تیر آهن سایز 14 تا 18 در اصفهان هم اول هفته 10,680 ریال بود که پایان هفته به 10,600 ریال رسید. با این حال انتظار عمومی این است که قیمت مقاطع افزایش یابد چون عرضه آن محدود است و از طرف دیگر قیمت مواد اولیه در هفته های آینده رو به بالا پیش بینی می شود. نبود تقاضا باعث شده که اکثر دست اندرکاران جسارت خرید و انبارسازی را از دست بدهند ضمن آنکه نوعی اطمینان خاطر در بین تجار وجود دارد که قیمت مقاطع تا پایان سال افزایش نخواهد یافت یک دلیل آن این است که کارخانه های داخلی تولید ماه اسفند را در 840 تومان در بورس عرضه کردند با توجه به در پیش بودن ماه های بهمن و اسفند که معمولا کارخانه ها نیاز به نقدینگی دارند این استدلال بیراه نیست مشروط بر آنکه قیمت ارز در ماه های بهمن و اسفند تغییری نکند و تقاضا هم در همین حد باقی بماند. اکثر تجار بزرگ که در طول ماه های گذشته خرید نکرده اند اعتقاد دارند در ماه دی باید خرید کنند تا انبارهایشان برای اول سال آینده با حداقل موجودی فعال باشد این نگاه می تواند امیدواری را برای ماه های بعد برای صنعت فولاد ایران دامن بزند. قیمت نبشی و ناودانی در هفته گذشته تقریبا ثابت ماند ولی تیرآهن های سایز 24 به بالا با افزایش قیمت روبرو شد علت آن به فروش رفتن تیرهای وارداتی از چین بود. احتمالا روند افزایش قیمت این کالاها در هفته آینده ادامه خواهد داشت چرا که واردات آنها از مهر ماه به بعد به شدت تنزل یافته است. از طرف دیگر علی رغم رکود و کاهش قیمت در خارج از ایران به علت مشکلات گشایش اعتبار و افزایش قیمت ارز، واردات این کالا سودآوری مطمئنی نخواهد داشت.

 

ورق

هفته گذشته در بازار داخلی ترکیه ورق گرم هنوز رشد قیمت نداشت ولی ظاهرا تقاضا کمی بهتر شد ورق گرم 620 تا 640 دلار درب کارخانه بود انتظار می رود بازار ورق هم از رشد قیمت قراضه پیروی کند.

جو بازار سی آی اس نسبت به قبل کمی تغییر کرده خریداران تلاش کمتری برای پایین آوردن قیمت ها دارند قیمت فعلی ورق گرم روسیه 580 دلار فوب دریای سیاه است ورق گرم اوکراین 545 تا 560 دلار پیشنهاد شده است. قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی روسیه به شمال افریقا 675 دلار سی اف آر بود.  قیمت ورق گرم صادراتی اوکراین در راستای افت قیمت ورق روسیه به کف خود رسیده است. بازار داخلی ورق در روسیه ماه دسامبر 2 تا 5 درصد نسبت به ماه قبل افت قیمت داشته است. قیمت فعلی ورق گرم 800 دلار در هر تن است. علت افت قیمت کاهش همیشگی تقاضا در پایان سال است.

در شمال اروپا قیمت های فوریه ورق گرم 20 تا 40 یورو بالا رفته به 500 تا 520 یورو درب کارخانه رسید. قیمت ورق در جنوب اروپا دو هفته ای است ثابت است در ایتالیا و اسپانیا ورق گرم 450 تا 475 یورو درب کارخانه بود. ورق سی آی اس در 560 تا 570 دلار فوب موجود است ولی هنوز به دلیل هزینه های حمل قدرت رقابت ندارد. در امریکا سوراستال از افزایش 40 دلاری قیمت ورق گرم خبر داد که آن را به 740 دلار هر شورت تن می رساند. تقاضای ورق در امریکا این ماه صعودی بوده و انتظار می رود سال نو نیز صعودی باشد. قیمت بازار نقدی از 660 تا 680 هفته قبل به  680 تا 700 دلار هر شورت تن بود.

در چین با توجه به موجودی پایین به دلیل کاهش تولید و بهبود جو بازار، تجار قیمت پیشنهادی را در بازار شانگهای به 660 تا 664 دلار با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده رسانده اند که 8 دلار نسبت به هفته قبل رشد داشته است. ورق گرم صادراتی کره 640 تا 650 دلار فوب بود  ولی در این قیمت معامله نمی شود. آسیایی ها به دنبال ورق گرم کره در610 تا 630 دلار فوب بودند. در عربستان قیمت داخلی و وارداتی ورق گرم 10 تا 20 دلار رشد داشت ولی تقاضا هنوز ضعیف است. ورق گرم وارداتی 640 تا 650 دلار سی اف آر است.

ورق در ایران

ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر در انزلی اول هفته 948 تا 950 تومان هر کیلو عرضه می شد که در پایان هفته با 10 تومان کاهش روبرو شد . روز پنج شنبه به علت بالا رفتن قیمت ارز بعضی از فروشنده ها دست از معامله کشیدند اما از آنجا که حجم واردات این کالا در طول 2 ماه گذشته رو به افزایش بوده و قیمت آن هم در خارج نسبت به 3 ماه قبل پایین آمده است احتمال افزایش قیمت آن بعید است. آمار واردات 9 ماهه قبل نزدیک به یک میلیون و 700 هزار تن بوده است در طول دوره مشابه سال قبل نزدیک یکصد هزار تن کاهش نشان می دهد. با این حال رکود فصلی و رکود تقاضا باعث شده که قیمت روبه نزول باشد ورق های سایز 6 تا 15 میلیمتر محصول مبارکه به حداقل قیمت خود در بازار رسیده تا جایی که اکثر خریداران این کالا که در دو ماه قبل از طریق بورس خرید کرده اند مواجه با زیان شده اند بخصوص برای سایزهای 6 تا 12 میلیمتر. با ادامه تحویل ورق از سوی مجتمع مبارکه پیش بینی می شود این روند در هفته های آینده ادامه داشته باشد. ورق های گرم ضخامت 20 میلیمتر به بالا تقریبا با ثبات قیمت روبرو بود که ناشی از محدودیت عرضه آنهاست البته رقابت کالاهای وارداتی از چین اجازه افزایش قیمت را به تولیدات داخلی نمی دهد.

ورق سرد اول هفته با افزایش قیمت مواجه بود اما در میانه هفته پیشنهادات کالای وارداتی از بنادر مختلف شمالی باعث رکود بازار شد و برای بعضی از اقلام بازار با 10 تومان هر کیلو افت قیمت روبرو شد این در حالی است که در طول 3 ماه گذشته روند واردات ورق سیر صعودی داشته است. مشکل عرضه این کالا از طرف مبارکه و سیاست کنترل فروش در بورس همچنان باعث تقویت امیدواری واردکننده ها به این کالاست ضمن آنکه عدم پیشنهاد قیمت از طرف فروشندگان خارجی، مشکل گشایش اعتبار و مسئله نرخ ارز فاکتورهایی است که در طول 3 ماه آینده روی قیمت این کالا و حجم عرضه آن تاثیر خواهد گذاشت.

ورق گالوانیزه در طول هفته گذشته تقریبا ثابت بود فروش مبارکه در قیمت بالا باعث تعجب همه دست اندرکاران شد ولی تاثیری در قیمت بازار نداشت علت آن ضعف تقاضای این کالاست البته با توجه به اینکه بعضی از اقلام این کالا با افزایش تقاضا برای ساخت کولر روبرو خواهد شد احتمالا شاهد افزایش قیمت آن خواهیم بود بخصوص که حجم واردات در طول 3 ماه گذشته به حداقل خود رسیده است طبعا این مطلب روی قیمت ورق سرد تاثیر مثبت خواهد گذاشت در کل اکثر دست اندرکاران به ماه های پیش رو با امیدواری نگاه می کنند که ناشی از بالا رفتن نرخ ارز و محدودیت واردات در طول ماه های گذشته می باشد.

مرکز خدمات فولاد ایران

      

 

۳۰ آذر ۱۳۹۰ ۱۱:۱۳
تعداد بازدید : ۸۵۰
کد خبر : ۱۲,۸۳۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید