به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی فولاد (3)

سنگ آهن :

 

مذاکرات سنگ آهن در حال حاضر به بن بست رسیده است. پوسکو در هفته گذشته اعلام کرد که خواهان 50 درصد کاهش در قیمت سنگ آهن و همچنین پایان مذاکرات در این ماه است. اما معدن داران عجله ای در پایان دادن به مذاکرات ندارند. در حال حاضر قیمت تحویل نقدی سنگ آهن در حدود 50 دلار هر تن سی اف آر بنادر چین پیشنهاد می شود.  با گسترش بحران مالی در جهان، تقاضای سنگ آهن در اروپا، ژاپن و کره شدیداً کاهش یافته است. از این رو شرکت های معدنی سعی در به دست گرفتن بازار چین دارند و در این امر با یکدیگر رقابت می کنند. با این وجود، طبق برآورد یکی از کارشناسان، تقاضای سنگ آهن چین در سال جاری حدود 100 میلیون تن کمتر از سال گذشته خواهد بود. از طرف دیگر انجمن آهن و فولاد چین از تولید داخلی سنگ آهن در این کشور حمایت می کند و اعلام کرده است که اکنون 50 درصد از نیاز سنگ آهن کارخانجات چین از منابع داخلی تامین می گردد. طبق برآورد یکی از مقامات بائواستیل، اگر قیمت سنگ آهن وارداتی در چین با هزینه حمل و عوارض به زیر 87 دلار هر تن برسد، 70 درصد از معادن کوچک سنگ آهن در چین بسته خواهد شد. اما سرمایه گذاری در معادن چین همچنان ادامه دارد. در حال حاضر، 35 پروژه معدنی بزرگ و متوسط با مجموع ظرفیت 228 میلیون تن سنگ آهن در این کشور در حال اجراست. سه شرکت معدنی بزرگ جهان در سه ماهه اول سال 177 میلیون تن سنگ آهن فروخته اند که 140 میلیون تن آن به چین بوده است. طبق برآوردهای صورت گرفته فولادسازان چینی خرید سنگ آهن تولید داخل را از 60 درصد به 30 درصد در 6 ماه اخیر کاهش داده اند. این امر بیانگر بسته بودن 70 درصد از ظرفیت تولید سنگ آهن در چین است که خبری خوشحال کننده ای برای معدن داران بزرگ جهان به حساب می آید. برخی کارشناسان نگرانند که با ادامه این روند، در سال های پس از 2010 که رونق به بازار باز می گردد، دنیا مجدداً با کمبود سنگ آهن مواجه گردد.

 

بیلت:

 

بازار بیلت که از اواخر مارس روندی صعودی گرفته بود، اکنون تقریباً به ثبات رسیده است. قیمت بیلت سی آی اس در ماه گذشته در سطح 380 دلار هر تن فوب دریای سیاه به کف خود رسیده و سپس شروع به افزایش کرد و در حال حاضر بین 400 تا 410 دلار فوب دریای سیاه پیشنهاد می شود. گفته می شود که فروش تولید ماه مه کارخانجات سی آی اس به پایان رسیده اما هنوز تقاضا وجود دارد. با نگاهی به گذشته می توان ملاحظه کرد که قیمت بیلت در اوج خود به 1250 دلار هر تن در ژوئن 2008 و در کمترین سطح به 250 دلار هر تن در فوریه 2008 رسیده است. اما در طی چند هفته گذشته قیمت نقدی و سه ماهه آن بین 285 تا 350 دلار هر تن تحویل درب کارخانه نوسان داشته است.هفته گذشته قیمت بیلت مدیترانه اندکی کاهش یافت و از 315 تا 320 دلار به 300 تا 310 دلار هر تن رسید. در این هفته قیمت بیلت چین تغییر چندانی نداشت. قیمت بیلت خاورمیانه نیز حدود 10 دلار افزایش یافت. اما بیلت سی آی اس در این تاریخ ثابت بود. در این هفته کارخانجات ترک بیلت خود را در قیمت 340 دلار هر تن فوب پیشنهاد می کردند. ترک ها ترجیح می دهند فعلاً به جای قراضه گران قیمت، بیلت خریداری کنند. کارخانجات مالزی قیمت بیلت خود را در هفته گذشته به 400 دلار فوب و یا 420 تا 425 دلار سی اف آر آسیای جنوب شرقی افزایش دادند. فعالان بازار معتقدند که افزایش های اخیر قیمت بیلت غیر واقعی است. زیرا با اصول زیربنایی بازار همخوانی ندارد.

 

اسلب:

 

بازار اسلب در هفته گذشته تقریباً ثابت بوده و تغییر چندانی در قیمت این کالا صورت نگرفته است. قیمت اسلب صادراتی از اوکراین و روسیه تغییری نداشته و در همان سطح 300 تا 330 دلار هر تن فوب دریای سیاه پیشنهاد می شود. اگرچه تولید مه و بخشی از تولید ژوئن به فروش رسیده است، اما تولید کنندگان معتقدند که بازار همچنان ضعیف است. کارخانجات محصولات خود را در قیمت هایی نزدیک به قیمت تمام شده آن ها به فروش می رسانند. از آن جایی که اسلب یکی از کالاهای اصلی و مهم به حساب می آید، وضعیت بازار آن که اکنون دچار رکود شده، نشانگر وضعیت کلی بازار فولاد است. تقاضا در آسیای جنوب شرقی و چین نیز بسیار کاهش یافته است. در هفته گذشته اسلب وارداتی در آسیای جنوب شرقی در قیمت 350 تا 380 دلار سی اف آر عرضه می شد. بیلت صادراتی ترکیه نیز بین 300 تا 330 دلار فوب دریای سیاه قیمت داده می شد. برخی از تجار پیش بینی می کنند که قیمت اسلب در ماه آینده تا 10 دلار افزایش یابد. اما برخی دیگر معتقند که قیمت ها تا 10 دلار کاهش می یابد.

 

قراضه:

 

روند افزایشی قیمت قراضه که از اواخر مارس شروع شده بود، در اوایل هفته دوم آوریل متوقف شد. در اواخر مارس قیمت های بالای بیلت اوکراین و روسیه باعث شد که خریداران ترک به بازار قراضه روی آورند. در هفته دوم آوریل با توقف واردات قراضه توسط کارخانجات ترکیه، قیمت این کالا در بازار داخلی این کشور اندکی افزایش یافت. در اواخر هفته دوم آوریل کارخانجات نورد ترکیه به بازار قراضه برگشته و خرید خود را مجدداً شروع کردند. علت اصلی بازگشت سریع آن ها به بازار قراضه موجودی کم و همچنین ثبات قیمت ها بود. عرضه کنندگان قراضه سعی داشته اند قیمت های خود را ثابت نگه دارند. زیرا با بالا رفتن قیمت ها، خریداران ترک از بازار کناره می گیرند. با بازگشت ترک ها به بازار قراضه در اواخر هفته دوم آوریل قیمت قراضه مجدداً رو به افزایش گذاشت. قراضه سنگین 20-80 از اروپا و آمریکا با 10 دلار افزایش به 240 تا 245 دلار سی اف آر رسید. قراضه خرد شده آمریکا نیز با 10 دلار افزایش 250 دلار هر تن پیشنهاد می شود. قراضه سنگین 30-70 از اروپا نیز 235 دلار هر تن سی اف آر قیمت دارد. در ژاپن نیز قیمت خرید قراضه بین 10 تا 20 دلار هر تن افزایش یافت و به 202 دلار هر تن برای قراضه کلاس 2 رسید. احتمال می رود قیمت قراضه ثابت بماند. اما اگر قیمت محصولات نهایی افزایش یابد، قیمت قراضه نیز در پی آن افزایش خواهد یافت.  

 

ورق سرد و ورق گرم:

 

در هفته دوم آوریل قیمت ورق گرم در بیشتر مناطق دنیا همچنان روندی نزولی داشت. در دهم آوریل در آمریکا قیمت ورق گرم به حدود 440 دلار هر شورت تن فوب و در اروپا با 50 یورو هر تن کاهش به 350 تا 420 دلار هر تن رسید. در چین و کره نیز قیمت ها روندی نزولی داشتند. اما در هند و آسیای جنوب شرقی نشانه هایی از به کف رسیدن قیمت ها وجود داشت. ورق گرم روسی در هفته دوم آوریل به 420 تا 430 دلار سی اف آر افزایش یافت. کارخانجات اروپایی با کاهش مداوم قیمت ها سعی در جذب مشتری داشتند. با این حال تقاضا همچنان پایین بود. زیرا محصولات چین و کره در قیمت هایی پایین تر از قیمت های اروپایی عرضه می شدند. اما در همین زمان قیمت ورق در خاورمیانه رو به افزایش بود. در این هفته بازار صادراتی ورق گرم چین راکد بود و قیمت آن حدود 480 دلار هر تن فوب پیشنهاد می شد. در بازار واردات چین ورق گرم تولید سی آی اس در قیمت 370 تا 385 دلار و محصول تایوان و کره جنوبی بین 390 تا 410 دلار هر تن سی اف آر چین عرضه می شد. ورق سرد صادراتی چین بین 510 تا 520 دلار هر تن پیشنهاد می شد. نوع وارداتی آن نیز در قیمت 440 تا 460 دلار سی اف آر بنادر چین عرضه می شد. در ترکیه اگر چه قیمت های وارداتی پایین است و کارخانجات تولید خود را کاهش داده اند اما بازار هیچ نشانی از بهبود ندارد. کارخانجات روس تمایل خود را به بازار ترکیه از دست داده اند و به چین و هند روی آورده اند. اعتقاد بر این است که تنها زمانی قیمت ورق افزایش می یابد که اوضاع بازار صنایع پایین دستی مثل اتومبیل سازی، لوازم خانگی و کشتی سازی بهبود یابد.    

 

میله گرد:

 

قیمت میله گرد که به پشتوانه افزایش قیمت بیلت و قراضه روند صعودی گرفته بود، در اوایل هفته دوم آوریل این روند را حفظ کرده و در اواخر هفته تقریباً در تمام بازارها ثبات گرفت. در اوایل هفته بیلت سی آی اس حدود 20 دلار هر تن افزایش یافت. قیمت میله گرد در آسیای جنوب شرقی به حدود 410 تا 415 دلار هر تن سی اف آر رسید. در آمریکا نیز قیمت این کالا ثابت حدود 500 دلار هر شورت تن بود. در هفته مذکور قیمت میله گرد در جنوب اروپا ثابت و در قیمت 431 دلار هر تن پیشنهاد می شد. ترکیه نیز در این هفته قیمت میله گرد تولید مه خود را بین 450 تا 460 دلار هر تن فوب اعلام کرد. میله گرد چین  در این هفته بین 460 تا 480 دلار فوب پیشنهاد می شد.

اگر چه قیمت ها فعلاً ثابت است اما تقاضا هنوز ضعیف است و خریدها تنها در حد ضرورت انجام می گیرد. از این رو پیش بینی می شود که قیمت ها در این سطح نمانده و مجدداً کاهش یابد.

۳۰ فروردین ۱۳۸۸ ۰۹:۴۵
تعداد بازدید : ۹۴۰
کد خبر : ۱,۲۹۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید