به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار فولاد – گزارش هفته 10

سنگ آهن

هفته گذشته بازار سنگ آهن نسبتا با ثبات بود. بعید است تقاضای چین به این زودی بهبودی داشته باشد. همه سیاست انتظار را ترجیح می دهند. سنگ آهن خلوص 5/63 درصد هند 146 تا 148 دلار هر تن سی اند اف شنیده شد. خریداران چینی هفته گذشته به دنبال خلوص پایین و محموله های ارزان تر بودند چرا که چشم انداز روشنی در انتظار بازار فولاد نیست. بازار سواپ نیز نسبتا نزولی بود و از چشم انداز منفی بازار نقدی خبر می دهد. موجودی سنگ آهن بنادر چین پس از 101 میلیون تن اوایل فوریه برای چهارمین هفته متوالی افت داشته به 98 میلیون و 720 هزار تن رسیده است.

کرایه حمل ریلی سنگ آهن در هند توسط دولت پایین آمده از این رو انتظار می رود سال جاری صادرات هند به چین افزایش یابد.

شرکت معدنی ریو تینتو اعلام کرد  قیمت فصلی قراردادی سنگ آهن خلوص 61 درصد  این شرکت برای فصل دوم سال به 128 دلار و 24 سنت هر تن فوب استرالیا می رسد در حالی که فصل اول امسال 141 دلار و 28 سنت بوده است.

 

قراضه

هفته گذشته ترکیه موجودی کافی قراضه در انبارها داشت و خرید زیادی انجام نداد. در واقع منتظر فروش فولاد در قیمت های بالاست تا مجددا قراضه بخرد. ولی عرضه کننده ها کوتاه نمی آیند و قیمت ها کاهش نیافته البته رشد قیمت چشمگیری نداشت. امریکا قراضه سنگین کلاس 1 و2 خلوص 20-80 را در 450 تا 454 دلار هر تن سی اند اف ترکیه پیشنهاد داده و اروپا در 445 دلار هر تن سی اند اف. قراضه آ3 رومانی 445 تا 455 دلار هر تن سی اف آر بود. قراضه سی آی اس ثابت بود.

قیمت داخلی و وارداتی قراضه در جنوب اروپا هفته گذشته 5 تا 10 یورو در هر تن بالا رفت. با کاهش خرید کارخانه های امریکایی قیمت نقدی قراضه خرد شده در بازار داخلی امریکا 440 دلار در هر تن شنیده در قیمت های پایین تر نیز معامله شد.

قراضه خلوص 20-80 کانتینری امریکا 455 تا 460 دلار هر تن سی اند اف تایوان شنیده شد. در بازار چین قراضه سنگین 515 تا 543 دلار در هر تن با 17 درصد مالیات بود که رشدی جزیی داشت. توکیو استیل ژاپن قیمت خرید قراضه را 6 دلار بالا برد.

 

بیلت

هفته گذشته بیلت صادراتی سی آی اس برای تحویل فوری تا  5 دلار افت قیمت داشت. قیمت درخواستی 605 دلارهر تن فوب است. زمان می برد تا خریداران افزایش قیمت  20 دلاری دو هفته قبل را که قیمت را از 590  دلار به 610 دلار هر تن فوب رساند کاملا بپذیرند.  مصر و تونس در 620 دلار هر تن سی اند اف خریدار بودند ولی عرضه کننده ها  این قیمت را  نمی پسندند. در خاور دور نیز قیمت محصولات نیم ساخته رو به بالاست و عرضه سی آی اس محدود است. در بنادر دریای خزر پس از مدت ها سکوت هفته گذشته از بهبود روند بازار خبرهایی شنیده شد. از آنجایی که عرضه بیلت صادراتی ترکیه هم زیاد نیست فعالان بازار سی آی اس افت قیمت جدی را انتظار ندارند. برخی کارخانه ها 620 دلار هر تن فوب را امتحان کردند ولی بازار نپذیرفت. انتظار می رود تقاضای داخلی سی آی اس هم بالا برود  احتمالا در ماه مارس نیز قیمت های صادراتی صعودی خواهد بود ولی از 620 تا 630 دلار هر تن فوب فراتر نمی رود.

بیلت صادراتی ترکیه 10 دلار بالا رفته به 630 تا 640 دلار هر تن فوب تحویل اواخر آوریل رسید ولی تقاضا کم بود و قیمت 20 تا 30 دلار از قیمت های سی آی اس بالاتر است. متوسط قیمت بیلت در بورس لندن به 508 دلار در هر تن افزایش یافت.

در چین قیمت بیلت 594 دلار هر تن با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده بود و کمی افت داشت ولی فعالان بازار به افزایش تقاضای بهار امیدوارند.

در بازار جنوب شرق آسیا وارد کننده ها در مقابل افزایش قیمت بیلت مقاومت نموده اند چون بازار داخلی میلگرد آنها این سرعت را در رشد قیمت ندارد. بیلت کره 660 دلار هر تن سی اف آر اندونزی ثبت شد که 10 دلار رشد داشت بالای 650 دلار هر تن معامله ای شنیده نشده است.

بیلت در ایران

هفته گذشته قیمت بیلت روند صعودی داشت. از روز شنبه که سایز 150 میلیمتر در انزلی روی تریلی هر کیلو 1,130 تا 1,140 تومان عرضه می شد تا آخر هفته به 1,170 تومان هم رسید تا روز دوشنبه بازار بیلت سردرگم بود و بعلت کاهش تقاضای ناشی از برنامه تعطیلی کارخانه ها احتمال داده می شد قیمت ثابت بماند. عرضه یکصد هزار تنی بیلت در بورس هم همراه با شایعاتی این احتمال را تقویت می کرد ولی با فروش محموله بیلت در بورس بازار تقویت شد چرا که بازار به پایه قیمت بیلت داخلی در نرخ بیشتر از 1,050 تومان هر کیلو برای سال آینده اطمینان پیدا کرد.

طبعا بیلت خارجی هم می بایست در قیمت 1,140 تا 1,160 تومان هر کیلو قرار می گرفت. در این محاسبات خریداران و فروشندگان توافق داشتند اما از سوی دیگر جو فعلی بازار معتقد به بالا رفتن قیمت هاست و دلیلی برای ثابت ماندن یا افت قیمت نیست. به همین دلیل دیدگاه بازار نسبت به آینده قیمت ها مثبت است. روز پنجشنبه بیلت سایز 150 میلیمتر در انزلی روی تریلی تا هر کیلو 1,175 تومان هم گفته شد ولی بعلت توقف تولید معاملات بیلت عملا در این هفته بسته خواهد شد.

 

مقاطع

در شمال اروپا قیمت میلگرد تا 20 یورو بالا رفته به 590 دلار هر تن دی دی پی رسید که رشد قیمت قراضه موجب این روند شد. قیمت میلگرد صادراتی نیز تقریبا مشابه بازار داخلی است. در انگلیس هفته های اخیر بازار مقاطع با ثبات بوده قیمت 787 تا 802 دلار در هر تن بود. بازار میلگرد در اسپانیا افت قیمت 10 یورویی را تجربه نموده قیمت نهایی بازار در 540 تا 545 یورو در هر تن شنیده شد. میلگرد وارداتی به امریکا  690 تا 700 دلار هر شورت تن بود.  قیمت بازار داخلی 730 تا 760 دلار هر شورت تن درب کارخانه است البته تا 710 دلار هم شنیده شده است.

در بازار داخلی ترکیه قیمت میلگرد 684 تا 708 دلار در هر تن درب کارخانه بود بر خلاف پیش بینی ها بازار مقاطع داخلی ترکیه هفته گذشته آرام شد. میلگرد صادراتی ترکیه به لبنان در 680 دلار هر تن فوب پیشنهاد شد که 5 دلار نسبت به فروش اخیر به دوبی ارزان تر بود.  از طرفی سی آی اس میلگرد را تا 665 دلار فوب عرضه کرده که بر بازار ترکیه فشار می آورد.

در کره قیمت نقدی میلگرد تا 9 دلار بالا رفته به 729 تا 738 دلار هر تن رسید. قیمت قرارداد میلگرد در بورس فیوچرز چین 4/0 درصد افت داشته به 674 دلار در هر تن رسید. در بازار نقدی قیمت 666 دلار در هر تن با 17 درصد مالیات بود که 3 دلار رشد داشت.  قیمت فعلی میلگرد در بازار داخلی ژاپن 728 تا 741 دلار در هر تن است.

مقاطع در ایران

از روز شنبه قیمت مقاطع با افزایش روبرو بود و این روند در طی هفته دنبال شد. میانگین قیمت میلگرد 14 تا 25 میلیمتر در اصفهان هر کیلو 12,570ریال بود که در پایان هفته به 13,240 ریال رسید. تیرآهن سبک هم که اول هفته بطور متوسط 11,283 ریال هر کیلو در اصفهان بود در پایان هفته به 11,750 ریال رسید. روند افزایش قیمت بعضی کالاها به صورتی بود که روز دوشنبه خریدارها دست از معامله برداشتند و رکود نسبی در بازار دیده شد ولی ادامه روند افزایش قیمت از سوی کارخانه ها و معامله بیلت صد هزار تنی در بورس باعث تقویت روحیه بازار شد و همین امر باعث گردید  تا قیمت ها روند صعودی خود را حفظ کنند. علت اصلی این امر توقف و یا کاهش عرضه بعضی کارخانه ها بود.

قیمت نبشی و ناودانی در طول هفته گذشته روزانه 10 تا 30 تومان هر کیلو بالا رفت بخش عمده ای از این افزایش قیمت ناشی از روحیه مثبت بازار و امیدواری به بالارفتن قیمت ها در سال آینده است بعضی از تجار با خوش بینی نسبت به این امر موجودی انبار را بالا برده اند. کارخانه ها هم با کاهش تولید و عرضه به این روند کمک کردند.

 

ورق

در بازار داخلی ترکیه هفته گذشته ورق گرم 720 دلار در هر تن درب کارخانه بود انتظار 730 تا 740 دلار در هر تن درب کارخانه می رود چون قیمت های وارداتی 680 تا  720 دلار هر تن سی اف آر برای محصول سی آی اس و اروپاست. ورق گرم صادراتی ترکیه 10 تا 20 دلار در هر تن بالا رفته به 710 تا 715 دلار هر تن فوب رسید ولی معامله ای شنیده نشد.

اخیرا قیمت ورق گرم در بازار نقدی امریکا از 700 دلار هر شورت تن پایین آمده و انتظار افت بیشتر نیز می رود. ورق گرم 690 تا 700 دلار هر شورت تن بوده برخی تا 680 دلار هر شورت تن بازار را نزولی می بینند. ورق گرم در بازار شمال اروپا 545 تا 550 یورو درب کارخانه معامله شد که 5 دلار نسبت به هفته قبل رشد داشت.  در ایتالیا ورق گرم 520 تا 550 یورو در هر تن درب کارخانه بود. در اسپانیا قیمت بین 530 تا 550 یورو درهر تن درب کارخانه شنیده شد.

قیمت نقدی ورق گرم در بازار کره تغییری نکرده چرا که تقاضای نهایی همچنان پایین است. 744 تا 753 دلار هر تن قیمت رایج بازار بود. ورق گرم وارداتی به امارات در 680 تا 710 دلار هر تن سی اف  آر شنیده شد. در عربستان قیمت پیشنهادی ورق گرم وارداتی از چین 650 دلار هر تن فوب بود و محصول کره و تایوان 690 دلار فوب می باشد. قیمت های وارداتی هفته گذشته 10 تا 15 دلار در هر تن بالا رفتند. با بهبود جزیی جو بازار، قیمت ورق گرم چین صعودی بود. قیمت ورق گرم بازار شانگهای 675 تا 678 دلار در هر تن با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده است که 4 دلار درهر تن بالا رفته است.

ورق در ایران

ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول عرض یک متر اول هفته هر کیلو 1,040 تومان در انزلی معامله می شد و در پایان هفته به 1,070 تومان هر کیلو رسید. انتظار همه دست اندرکاران این است که قیمت این کالا به بیش از 1,100 تومان هر کیلو برسد. شاید در هفته آینده که بعضی از تجار بزرگ بطور سنتی دست از معامله برمی دارند با کاهش عرضه از یک سو و تمایل کارخانه ها برای حفظ موجودی انبار برای سال آینده این امر محقق شود. محدودیت واردات بازار این کالا را حساس کرده است و در صورت شروع عدم تعادل در عرضه و تقاضای این کالا جهش قیمت آن قابل پیش بینی است.

ورق های گرم ضخامت 3 تا 15 میلیمتر محصول مبارکه در خلال هفته قبل روند صعودی داشت و تا هر کیلو 30 تومان برای بعضی اقلام بالا رفت. ضخامت های 15 میلیمتر به بالا تا هر کیلو 20 تومان افزایش قیمت داشت. عرضه محصولات مشابه وارداتی از بنادر جنوب و شمال کشور اجازه رشد قیمت این کالاها را نمی دهد.

ورق سرد بازار محکمی داشت بخصوص برای ضخامت های 60/0 تا 90/0 میلیمتر که موجودی آنها هر روز کمتر می شود از طرف دیگر عرضه کننده ها ترجیح می دهند برای بستن حساب ها دست از فروش بردارند طبعا قیمت ها بالاتر خواهد رفت. محدودیت عرضه این کالا از اوایل سال دیده می شد ولی تنگناهای گشایش اعتبار در نیمه دوم امسال شرایط را حادتر کرده است از آنجا که این کالا بعنوان ماده اولیه برای ورق گالوانیزه هم مصرف می شود، محدودیت عرضه آن باعث بالا رفتن قیمت ورق گالوانیزه خواهد شد. با توجه به آنکه مصرف کنندگان ورق سرد معمولا هر سال از دهم تا 15 اسفند دست از خرید برمی دارند و به انبارگردانی می پردازند، قیمت ها در اندازه واقعی خود دیده نشدند ولی با ادامه این وضع در اوایل سال آینده شاهد کمبود فاحش این کالا خواهیم بود.

ورق گالوانیزه هفته آرامی را پشت سرگذاشت توقف فعالیت های ساختمانی و صنعتی از یک سو و افزایش قیمت ورق سرد باعث شد تا کارخانه های تولیدکننده این کالا سیاست صبر را در پیش بگیرند در حالی که تقاضا هم محدود شده بود. فولاد مبارکه با عرضه ورق گالوانیزه در هفته های اخیر به آرامش نسبی بازار کمی کمک کرده است.

 مرکز خدمات فولاد ایران

۲۰ اسفند ۱۳۹۰ ۰۸:۲۱
تعداد بازدید : ۸۸۰
کد خبر : ۱۳,۵۵۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید