به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار فولاد- گزارش هفته 15 سال 2012

سنگ آهن

هفته گذشته سنگ آهن خلوص 62 درصد در بنادر چین رشدی جزیی داشت و کمتر از 2 دلار بالا رفته به 148 دلار و 80 سنت هر تن خشک سی اف آر رسید. تقاضای فولاد بهبودی خیلی جزیی دارد از این رو خریداران سنگ آهن در معامله تردید دارند. گرچه تقاضای فصلی ساخت و ساز در چین بهتر شده ولی برای بهبود بازار سنگ آهن به تغییری اساسی در روند بازار فولاد و تقاضای سنگ آهن نیاز است.

ماه مارس واردات سنگ آهن به چین 2/3 درصد افت داشت. در واقع یک ماه اخیر تغییر چندانی در قیمت سنگ آهن دیده نشده و ثبات داشته است.

 

قراضه

هفته گذشته ترکیه در بازار قراضه فعال بود.  ظاهرا ترک ها به این نتیجه رسیده اند که قیمت در هر حال بالا می رود از این رو سعی دارند قبل از بالاتر رفتن قیمت خرید کنند. قیمت پیشنهادی قراضه مخلوط امریکا 452 تا 5/463 دلار هر تن سی اند اف ترکیه شنیده شده در حالی که اواخر مارس 443 تا 458  دلار هر تن سی اند اف بوده است. قراضه 20-80 اروپا 445 دلار سی اند اف ترکیه شنیده شد . قراضه آ3 سی آی اس 2  تا 6 دلار بالا رفته 430 تا 440 دلار هر تن سی اند اف بود. تقاضای ترکیه همچنان رو به بالا می رود چون نشانه های بهبود در بازار فولاد ترکیه و همچنین صادرات آن مشاهده شده است. در بازار داخلی ترکیه قیمت قراضه 440 دلار هر تن و از اواسط مارس ثابت مانده است.

در امریکا شاخص قیمت هفتگی قراضه خرد شده 2 دلار هر لانگ تن کاهش داشته و به پایین ترین سطح اواخر مارس رسید. بازار قراضه امریکا آرام شده در آوریل 10 تا 25 دلار هر لانگ تن افت داشته است.

قیمت قراضه سنگین کلاس یک امریکا در بازار واردات کره جنوبی حدود 459 تا 460 دلار هر تن سی اف آر است در حالی که قیمت پیشنهادی عرضه کننده ها 465 تا 470 دلار هر تن سی اف آر و ثابت می باشد. قراضه امریکا در تایوان 447 تا 449 دلار هر تن سی اند اف است که 4 تا 6 دلار نسبت به هفته قبل افت داشت. البته معامله در 445 دلار شنیده شده است. در بازار داخلی چین قراضه 523 تا 547 دلار هر تن با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده و در ثبات بود.

قیمت خرید قراضه  در ژاپن  دو مرتبه و در کل 12 دلار کاهش داشته به 427 دلار در هر تن رسید. قراضه صادراتی ژاپن 408 دلار هر تن فاس می باشد و ظاهرا در ثبات است. چون قیمت درخواستی کره ای ها برای قراضه ژاپن اخیرا 415 تا 421 دلار هر تن فوب بوده معامله ای بسته نشده است. تجار قراضه ژاپن ترجیح می دهند به بازار داخلی بروند چون قیمت ها بالاتر است. قیمت قراضه در بازار داخلی کره نزولی است از این رو کره ای ها نیز تمایلی به خرید قراضه ژاپن ندارند . قیمت خرید قراضه هیوندایی استیل کره 8/8 دلار کاهش داشته است.

 

بیلت

قیمت  بیلت صادراتی سی آی اس 5 تا 10 دلار بالا رفت . البته هنوز تقاضای نهایی خوب نیست و بیشتر تجار در بازار هستند تا کارخانه ها. در خاور دور تقاضا مطلوب بود و اجازه افزایش قیمت را به کارخانه ها داد. آخرین معاملات بیلت سی آی اس در 610 دلار هر تن فوب شنیده شد که قیمت رایج بازار است. البته برخی قیمت را به 615 تا 620 دلار در هر تن فوب نیز رسانده اند. قیمت پیشنهادی بیلت سی آی اس به اروپا 480 تا 485 یورو درهر تن است و معامله در 470 یورو در هر تن انجام گرفته است.

هفته گذشته بیلت سی آی اس به عربستان  610 تا 615 دلار هر تن فوب فروخته شد. تقاضای بیلت در جنوب شرق آسیا بالاست از این رو قیمت بیلت سی آی اس و ترکیه بالا مانده است. در حالی که قیمت پیشنهادی 620 دلار فوب شنیده شده، خریداران به دنبال 600 دلار هر تن فوب بودند. برخی از خریداران تردید داشتند که روند فعلی بازار ماندگار باشد.

بیلت در بازار داخلی ترکیه 5 دلار در هر تن افزایش یافته به 630 تا 645 دلار در هر تن درب کارخانه رسید در635 دلار نیز معامله شد. بیلت وارداتی در ترکیه 635 دلار هر تن سی اف آر بود ولی خریداران به دنبال 630 تا 632 دلار سی اف آر بودند.

 در چین بازار فولاد تحت فشار بود از این رو قیمت بیلت نیز بهبود خاصی نداشته و در 603 دلار هر تن با 17 درصد مالیات ارزش افزوده در ثبات بود. تجار به ترکیه بیلت سی آی اس را 630 تا 632 دلار هر تن سی اف آر تحویل ماه می عرضه کردند ولی ترک ها تمایلی نشان ندادند.

بیلت در ایران

قیمت بیلت سایز 150×150 میلیمتر اول هفته هر کیلو 1,140 تا 1,145 تومان در بندر انزلی روی تریلی معامله می شد اما روز شنبه به یکباره قیمت ها افزایش پیدا کرد و به 1,180 تومان هر کیلو رسید. روز یکشنبه این روند ادامه یافت و قیمت این کالا به بیش از 1,200 تومان هم افزایش یافت اما از روز دوشنبه به بعد قیمت بیلت کاهش پیدا کرد و روند این کاهش تا پایان هفته ادامه یافت که بیلت سایز 150 در انزلی هر کیلو 1,180 تومان هم شنیده شد ولی مشتری نبود. علت این امر کاهش قیمت میلگرد از یکسو و امیدواری به موفقیت آمیز بودن مذاکرات هسته ای بود.

 از سوی دیگر از روز سه شنبه ارزش دلار رو به کاهش گذاشت. مهمترین عامل کاهش قیمت شمش، واردات آن در خلال بهمن، اسفند و فروردین ماه است که به بیش از 453 هزار تن می رسیده در حالیکه در طول این سه ماه حجم مصرف بسیار پایین بوده است چرا که اکثر کارخانه ها برنامه توقف تولید را دنبال می کردند. در صورتی که قیمت میلگرد به روند نزولی خود ادامه دهد احتمال کاهش قیمت بیلت هم در هفته آینده خواهد بود ولی اکثر دست اندرکاران اعتقاد دارند که کاهش قیمت با توجه به مشکلات موجود برای واردات چشمگیر نخواهد بود.

 

مقاطع

با بهبود شرایط جوی، بازار مقاطع ترکیه روندی رو به بهبود داشت. قیمت میلگرد در بازار داخلی 5 تا 9 دلار در هر تن طی هفته گذشته بالا رفته به 677 تا 696 دلار در هر تن درب کارخانه رسید. با افزایش قیمت بیلت سی آی اس مقاطع صادراتی ترکیه 725 تا 730 دلار هر تن فوب شده است ولی تقاضا در این قیمت کم است. بازار مقاطع صادراتی سی آی اس در ثبات بود. چون روند قیمت مقاطع در بازار ترکیه صعودی است در نتیجه ممکن است عرضه کنندگان سی آی اس نیز به دنبال رشد قیمت ها باشند. در  بازار داخلی روسیه میلگرد 837 تا 844 دلار هر تن با 18 درصد مالیات بر ارز ش افزوده بود تقاضا خوب است ولی موجودی نیز بالاست ازاین رو رشد قیمت جزیی خواهد بود. تنها کارخانه بی ام زد قیمت میلگرد ماه می را 15 تا 20 دلار در هر تن نسبت به قراردادهای آوریل بالا برده به 660 دلار در هر تن فوب رساند. قیمت پیشنهادی آرسلورمیتال ثابت و 660 تا 670 دلار هر تن فوب دریای سیاه بود.

در اروپا همچنان وضعیت اقتصادی و ضعف تقاضا  بر بازار میلگرد سایه افکنده است. هفته گذشته میلگرد 5 تا 10 یورو ارزان تر شد در شمال 545 تا 550 یورو و در جنوب 530 یورو در هر تن بود. میلگرد صادراتی اروپا 710 دلار سی اف آر الجزایر شنیده شد. البته رشد قیمت قراضه و کمبود موجودی در بازار داخلی ایتالیا به کارخانه ها در افزایش قیمت مقاطع کمک نموده است.  در امریکا با کاهش قیمت پایه قراضه انتظار می رود پرمیوم مقاطع تا 10 دلار کاهش یابد.

قیمت میلگرد در کره با حدود 9 دلار کاهش به 680 تا 689 دلار در هر تن درب کارخانه رسید. انتظار می رود قیمت باز هم نزولی باشد چون موجودی بازار رو به بالاست. در بازار میلگرد چین خرید زیادی انجام نگرفت و قیمت از روند صعودی باز ایستاد. فعلا 679 تا 697 دلار هر تن با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده است. در بازار فیوچرز شانگهای نیز قیمت قرارداد میلگرد ماه اکتبر 16/0 درصد افت داشته  به 694 دلار در هر تن رسید.

مقاطع در ایران

از روز شنبه زمزمه بالا رفتن قیمت میلگرد شنیده شد. روز یکشنبه قیمت ها در دو مرحله تا 50 تومان هر کیلو افزایش یافت. همین امر باعث شد که از روز دوشنبه به بعد موجودی انبارها که با خریدهای ارزانتر سال قبل بود به بازار روانه شود در نتیجه قیمت میلگرد شروع به کاهش کرد. این روند در مورد تیرآهن بیشتر به چشم می خورد اما در مورد نبشی و ناودانی با توجه به محدودیت عرضه آنها و پایین بودن سطح موجودی انبار نوسان به این شدت نبود.

دو عامل باعث این نوسان قیمت بوده است : اول افزایش قیمت روزهای اول هفته ناشی از انتظار بازار برای بالا رفتن قیمت بود اما پایین آمدن قیمت به علت سرازیر شدن موجودی های انبار به بازار از یک طرف و پایین بودن سطح تقاضا در بازار از طرف دیگر بود. با توجه به اینکه هنوز تکلیف بودجه در مجلس روشن نشده است روند تقاضا همچنان نزولی است. روز چهارشنبه اعلام شد که کارخانه نیشابور و گروه ملی فولاد اهواز کالاهای خود را در روز یکشنبه در بورس عرضه خواهند کرد. قیمت پیشنهادی اولیه برای میلگرد نیشابور هر کیلو 1,180 تومان بود اما روز پنجشنبه مشخص شد که این قیمت 40 تومان پایین تر یعنی در 1,140 تومان عرضه می گردد. طبعا این امر روی قیمت میلگرد در بازار اثر منفی خواهد گذاشت و اجازه نخواهد داد که قیمت میلگرد برای هفته آینده افزایش یابد، اما از سوی دیگر فولاد خوزستان شمش تولیدی خود را برای تحویل اردیبهشت ماه 999 تومان اعلام کرده که با توجه به مالیات ارزش افزوده تقریبا هر کیلو 1,050 تومان برای خریدار تمام خواهد شد به این ترتیب قیمت تمام شده میلگرد برای کارخانه خریدار این شمش بیش از 1,200 تومان نخواهد بود . در هفته گذشته در بازار یک احساس بسیار خوشایند در مورد موفقیت آمیز بودن مذاکرات هسته ای وجود داشت. این امر باعث شد که عده ای در بازار نسبت به عرضه کالای خود و دست کشیدن از خرید اقدام کنند، در نتیجه روند نزولی قیمت ها تشدید گردید ولی اگر این مذاکرات هم مثل مذاکرات ماه های قبل باشد الزاما به معنای بالا رفتن قیمت مقاطع نخواهد بود. چرا که واکنش بازار بیشتر تحت تاثیر تقاضاست و تقاضای بازار فعلا بسیار پایین است تنها عاملی که می تواند در شرایط موجود قیمت ها را به سمت بالا تغییر جهت دهد افزایش پایه قیمت فروش در بورس می باشد.

 

ورق

هفته گذشته در بازار نقدی امریکا قیمت ورق گرم 5 دلار هر شورت تن بالا رفت  و به 685 تا 695  دلار هر شورت تن رسید ولی با توجه به افت قیمت قراضه این روند بازار ورق موقتی است و تنها رشد قیمت 20 دلاری کارخانه ها به افزایش قیمت کمک نمود. در بازار سواپ امریکا ورق گرم 695 دلار هر شورت تن و 5 دلار نسبت به دو هفته قبل افت داشت. در اروپا ورق گرم روس 515  یورو ( 674 دلار ) هر تن سی اف آر بود. ایتالیا به آلمان ورق گرم را 530 تا 540 یورو هر تن دی دی پی عرضه کرد محصول اوکراین 510 تا 520 یورو هر تن سی اف آر جنوب اروپا بود.  در شمال اروپا ورق گرم 4 یورو افت داشته و در جنوب شاخص قیمت در 528 یورو ثابت بود.

بازار صادرات ورق سی آی اس در ابهام است. ورق گرم روسیه به خاور میانه620 تا 630 دلار هر تن فوب پیشنهاد داده شد که 10 دلار از قیمت آوریل پایین تر است. البته بازار داخلی روسیه پر رونق است و احتمالا عرضه صادراتی همچنان در سطح پایین می ماند.

بازار ورق داخلی و صادراتی ترکیه ضعیف است. قیمت ها 10 تا 20 دلار در هر تن نسبت به ماه مارس کاهش یافته 690 تا 720 دلار هر تن فوب بوده ولی به بهبود تقاضا کمکی نکرد. در بازار داخلی ورق گرم 10 دلار ارزان تر شد ولی تقاضا پایین ماند  قیمت فعلی 675 تا 710 دلار هر تن درب کارخانه است. ورق گرم سی آی اس 630 تا 660 دلار سی اف آر ترکیه شنیده شد. قیمت پیشنهادی سایر کشور ها 670 تا 680 دلار سی اف آر ولی خریداری نداشت.

در چین قیمت فعلی ورق گرم صادراتی 640 تا 645 دلار هر تن فوب است که 30 دلار نسبت به اوایل ژانویه بالا رفته در بازار داخلی 687 تا 688 دلار هر تن با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده بود که حدود 4 دلار از هفته گذشته بالاتر رفته است. میزان تقاضا و قیمت ورق در امارات ثابت مانده است. قیمت پیشنهادی ورق گرم وارداتی 700 تا 790 دلار هر تن سی اف آر بود و محصول داخلی 680 تا 720 دلار در هر تن. تقاضای ورق در عربستان بالاست و قیمت های وارداتی اخیرا 10 تا 15 دلار در هر تن بالا رفته است.

ورق در ایران

ورق گرم هفته را با سردرگمی شروع کرد و با کسالت به پایان برد. با عرضه هفته اول مبارکه در بورس قیمت ورق گرم روز شنبه نزول کرد تا جایی که در مورد بعضی از اقلام به قیمت تمام شده خرید از بورس نزدیک شد اما از روز یکشنبه عرضه کنندگان ورق گرم دست از فروش کشیدند و همین امر به بهبود قیمت این کالا کمک کرد. اما از روز دوشنبه با عرضه ورق گرم از مبارکه در بورس کالا دوباره بازار دچار سرگیجه شد. روند قیمت ها نزولی گشت و فاصله قیمت عرضه کننده ها بعضا تا 15 تومان هر کیلو برای یک نوع مشخص کالا دیده شد . ورق های سایز 15 میلیمتر به بالا محصول اکسین و کاویان هم اول هفته را با 10 تومان افزایش قیمت شروع کرد ولی در پایان هفته به قیمت های اول هفته بازگشت.

ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول روز شنبه در انزلی هر کیلو 1,100 تا 1,110 تومان اعلام می شد روز یکشنبه با توجه به خریدهایی که بعضی از کارخانه ها کرده بودند به 1,170 تومان هم رسید اما از روز دوشنبه به بعد دوباره روند کاهشی قیمت شروع شد و تا مرز 1,120 تومان ادامه یافت. ورق گالوانیزه و ورق سرد هم همین روند را طی کردند اول هفته با افزایش قیمت و پایان هفته با کاهش قیمت روبرو بودند . موجودی بعضی از اقلام ورق سرد بسیار محدود است ولی از آنجا که تقاضا ضعیف است بعید به نظر می رسد که قیمت بالا برود.

از سوی دیگر گفته می شود که محموله های بزرگی از ورق گرم در ماه اسفند در بنادر تخلیه شده است که به علت تعطیلات هنوز ترخیص آنها صورت نگرفته و احتمالا در هفته های آینده به بازار عرضه خواهد شد.

دیدگاه عموم این است که به علت پایین بودن سطح تقاضا قیمت های بازار در شرایط فعلی در کف خود می باشد با توجه به پایین بودن موجودی انبارها و انتظار افزایش قیمت هر تحرکی از جانب تقاضا باعث تغییر قیمت در بازار خواهد شد.

مرکز خدمات فولاد ایران

 

۲۶ فروردین ۱۳۹۱ ۱۰:۲۶
تعداد بازدید : ۸۰۹
کد خبر : ۱۳,۷۷۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید