به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار فولاد- گزارش هفته 33

سنگ آهن

هفته گذشته با تداوم رکود در بازار فولاد چین قیمت نقدی سنگ آهن نیز نزولی بود بازار فیوچرز چین نزولی بود و تاثیر سوئی بر بازار سنگ آهن داشت. در چین قیمت سنگ آهن نسبت به اوج سال جاری که در آوریل 150 دلار بود  24 درصد پایین تر آمده  از این رو برخی امید به توقف روند نزولی دارند البته در فصل چهارم سال. هفته گذشته شرکت معدنی واله سنگ آهن فاین را در 123 دلار و 51 سنت فروخت.

تقاضای سنگ آهن در چین با توجه به برنامه های کاهش تولید همچنان رو به پایین است. گرچه خبر از برنامه های کاهش تولید زیاد است ولی طبق آمار تا پایان جولای تولید فولاد چین کاهش زیادی نداشته است. ظاهرا حجم کاهش تولید هنوز آنقدر چشمگیر نیست.

طبق آخرین آمار موجودی سنگ آهن وارداتی با 420 هزار تن افزایش به 98 میلیون و 760 هزار تن رسید.

 

قراضه

در ترکیه ظاهرا فروشنده های امریکایی نیز قانع تر شده اند و قیمت پیشنهادی از 420 دلار هر تن سی اف آر اوایل هفته قبل به 415 دلار هر تن سی اف آر رسید. در آخرین معاملات ترک ها قراضه 20-80 امریکا را 411  دلار هر تن سی اف آر خریدند ظاهرا سعی دارند با کاهش خرید ها قیمت قراضه را پایین بیاورند ولی افت قیمت ها شدید نخواهد بود. قراضه آ3 سی آی اس نیز 5 دلار افت داشته به 395 دلار هر تن سی اف آر رسید. در بازار داخلی امریکا قراضه خرد شده در 410 دلار هر لانگ تن معامله شد.

هفته گذشته قیمت قراضه خرد شده در اسپانیا 10 تا 15 یورو در هر تن رشد داشته به 300 تا 310 یورو در هر تن رسید. 10 تا 15 یورو افزایش قیمت مجدد دور از انتظار نیست.

قراضه سنگین کلاس 1 و2 خلوص 20-80 امریکا 420 دلار هر تن سی اف آر چین بود که 10 تا 15 دلار هر تن یک هفته اخیر افزایش داشته است. این در حالی است که قیمت درخواستی چینی ها 350 دلار هر تن سی اف آر است. از طرفی قیمت فعلی بازار داخلی شرق این کشور 393 تا 409 دلار هر تن می باشد.

هفته اخیر کره در 405  دلار هر تن سی اف آر از امریکا قراضه خرید و پس از آن قیمت به 410 تا 415 دلار هر تن سی اف آر رسیده است. قراضه 20-80 امریکا در 425 دلار سی اف آر جنوب شرق آسیا خریداری شد قیمت قراضه خرد شده از 412 دلار هفته آخر جولای به 430 دلار هر تن سی اف آر رسید.  قراضه  صادراتی ژاپن 352 تا 359 دلار هر تن فوب بود و امید به بهبود بازار پس از تعطیلات تابستانی می رود.

 

بیلت

قیمت بیلت صادراتی سی آی اس به روند صعودی ادامه داد در 555 تا 562 دلار هر تن فوب شنیده شد.  قیمت پیشنهادی به ترک ها 585 دلار هر تن سی اف آر بود و برخی در 580 دلار معامله کردند. گفته می شود علت این افزایش خرید ها از سی آی اس بوده است.

بیلت اوکراین در 555 تا 562 دلار هرتن فوب پیشنهاد شد از طرفی برخی در 580 دلار هر تن فوب نیز پیشنهاد داده اند. در کل متوسط قیمت بیلت دریای سیاه 14 دلار هر تن بالا رفته به 554 دلار هر تن رسید. قیمت بیلت در بازار داخلی ترکیه 577 تا 582 دلار هرتن درب کارخانه شنیده شده.

در کره هیوندایی استیل نتوانست مزایده صادراتی خود را به نتیجه برساند چون قیمت مورد نظر آن برای بیلت سایز 120 میلیمتر بالاتر از 600 دلار بود ولی بالاترین قیمت درخواستی 594 دلار هر تن فوب شنیده شد.

در بازار چین همچنان روند نزولی قیمت بیلت جریان داشت قیمت 16 دلار افت داشته به 494 دلار هر تن با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید.

بیلت در ایران

بیلت در طول هفته گذشته روند نزولی داشت. از روز شنبه که بیلت سایز 150 میلیمتر در انزلی روی تریلی هر کیلو 1610 تومان صحبت می شد روند نزولی به خود گرفت و تا روز پنجشنبه سایز 150 میلیمتر تا 1540 تومان هم گفته شد. فولاد خوزستان در قیمت فروش بیلت خود در طول هفته گذشته تغییری نداد و در 1346 تومان شمش 150 را در بورس عرضه کرد. روند ضعیف بازار باعث شد که خریدارها با احتیاط معامله کنند به همین علت هم حجم خریدها مثل هفته های گذشته بالا نبود.

کاهش قیمت بیلت چند علت دارد :

اول افزایش عرضه : در طول تیرماه 171 هزار تن شمش در بورس معامله شده است اما در 25 روز ماه مرداد بیش از268 هزار تن. این به معنای افزایش 60 درصدی عرضه شمش در بازار داخلی است از طرف دیگر کارخانجات کوچک بیلت در ایران در طول چند ماه گذشته به سرعت افزایش یافته اند، در بازار ایران از شمش ریخته گری با طول کمتر از 2 متر می توان پیدا کرد تا شمش های استاندارد. گذشته از آن واردات شمش در طول تیرماه از مرز 314 هزار تن گذشته است پیش بینی می شود واردات مردادماه بیش از این ها باشد. گفته می شود 5 تولیدکننده بیلت در سی آی اس بیش از 290 هزار تن بیلت تولید آگوست حمل سپتامبر به ایران فروخته اند. بنابراین با توجه به روند نزولی قیمت میلگرد و افزایش عرضه شمش اکثر دست اندرکاران پیش بینی می کنند که قیمت شمش روبه تنزل باشد .

دومین علت برای کاهش قیمت بیلت افت قیمت مقاطع است. پایین آمدن تقاضای مقاطع ولع کارخانه های تولیدکننده مقاطع را برای خرید بیلت پائین آورده است به همین علت آنها سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفته اند تا بازار به آرامش برسد نتیجه  این امر تنزل بیشتر قیمت می باشد.

 

مقاطع

روند رو به بالای بازار قراضه در هفته های اخیر موجب رشد قیمت میلگرد در اکثر نقاط شد.

قیمت میلگرد در امریکا به 670 تا 680 دلار هر شورت تن رسید برخی از تولید کننده ها قیمت سپتامبر را 30 دلار هر شورت تن بالا بردند. تولید کنندگان میلگرد جنوب اروپا قیمت میلگرد صادراتی را بالا بردند. میلگرد اسپانیا 505 تا 510 یورو هر تن فوب شنیده شد. در شمال اروپا نیز صحبت از افزایش 20 یورویی قیمت های سپتامبر بود.

قیمت میلگرد در ترکیه 4 دلار در هر تن افزایش یافته به 630 تا 644 دلار هر تن درب کارخانه رسیده است. در 645 تا 649 دلار هرتن درب کارخانه نیز شنیده شده ولی خریداری نداشت. میلگرد ترکیه در امارات 640 دلار هر تن سی اف آر معامله شد. قیمت پیشنهادی تا 20 دلار بالا رفته 645 دلار بود.

در بازار سی آی اس کارخانه ها سعی داشتند قیمت را تا 20 دلار بالا ببرند. قیمت پیشنهادی جدید از 615 دلار هر تن فوب کمتر موجود نیست.

قرارداد میلگرد ماه ژانویه در بورس شانگهای به 575 دلار هرتن رسید. در بازار نقدی چین در 564 تا 566 دلار هر تن با 17 درصد مالیات ثبات یافت.

مقاطع در ایران

از روز شنبه قیمت مقاطع به شدت در بازار ایران رو به نزول گذاشت. دخالت جنجال آمیز دو عرضه کننده در بازار داخلی باعث ایجاد جو اضطراب و ترس و وحشت در بازار شد. شایعاتی از قبیل اینکه 200 هزار تن کالا وارد انبارهای تهران شده است و هفته های آینده عرضه خواهد شد به شدت بازار را تحت تاثیر قرار داد. اکثر تجار سعی کردند تا کالای خود را هر چه سریعتر به پول تبدیل کنند این مطلب باعث شد روند نزولی قیمت ها شدت بگیرد. در پایان هفته روند نزولی قیمت ها متوقف شد و قیمت ها به ثبات رسید اما پایه قیمت ها که در هفته هجدهم به 1900 تومان هر کیلو رسیده بود در پایان هفته نوزدهم بطور متوسط 100 تومان کاهش یافت. قیمت متوسط میله گرد به زیر 1800 تومان رسید و قیمت متوسط تیرآهن به زیر 1400 تومان. دیگر اقلام مقاطع مثل نبشی و ناودانی نیز به همین نسبت افت قیمت را تجربه کردند نتیجه این فراز و فرود یک هفته بیکاری مطلق برای بازار بود. پیش بینی اکثر دست اندرکاران اینست که قیمت مقاطع برای شهریور ماه در همین حد باقی می ماند میانگین قیمت فروش میلگرد در طول هفته گذشته در بورس تهران بیش از 1700 تومان هر کیلو بوده است با احتساب عوارض ارزش افزوده ، نباید انتظار داشت که میلگرد کمتر از هر کیلو 1800 تومان در بازار عرضه شود. عده ای از دست اندرکاران اعتقاد دارند که با افزایش عرضه میلگرد و تیرآهن ناشی از فروش های ارزان قیمت ذوب آهن برای تحویل ماه شهریور قیمت ها کاهش خواهد یافت عده ای دیگر معتقدند که قیمت ها پایین نخواهد آمد و در صورت نزول، قیمت ها تنها برای دوره بسیار کوتاهی روی پایه 1750 تومان خواهد ایستاد. چرا که واردات مقاطع بسیار محدود شده است و از طرف دیگر کارخانه های داخلی سعی در کنترل بازار دارند بنابراین قیمت نه تنها پایین نخواهد آمد که به ثبات هم می رسد. این استدلال ها بر مبنای پیش فرض ثبات قیمت ارز مطرح شده است چرا که در صورت تغییر قیمت ارز، بازار دوباره بهم ریخته خواهد شد.

 

ورق

بازار ورق ترکیه با توجه به نبود تقاضا و رکود ماه رمضان در سکوت به سر می برد نزدیکی تعطیلات عید فطر بازار را آرام تر کرد. قیمت ورق گرم بین 620 تا 630 دلار هر تن درب کارخانه  در ثبات بود. با توجه به رشد قیمت قراضه بازار ورق ترکیه هم باید بهبود یابد ولی نبود تقاضا این پیش بینی را مورد تردید قرار می دهد.

ورق گرم صادراتی چین با 30 تا 40 دلار افت نسبت به دو هفته قبل 545 تا 550 دلار هر تن سی اف آر کره بود. برخی کارخانه های داخلی نیز قیمت ورق گرم سپتامبر را تا 16 دلار در هر تن کاهش دادند.

ورق گرم خاور دور به امارات در 580 تا 590 دلار هر تن سی اف آر پیشنهاد شده و روسیه در 580 تا 590 دلار هر تن سی اف آر عرضه داشت.

در شمال اروپا ورق گرم 500 تا 510 یورو در هر تن درب کارخانه بود فعلا تعطیلات تابستانی موجب سکوت بازار شده است.

قیمت ورق گرم در امریکا 20 دلار هر شورت تن بالا رفته به 660 تا 680 دلار هر شورت تن رسیده است ظاهرا در 680 دلار هر شورت تن خرید شده و برخی کارخانه ها حال در 710 دلار پیشنهاد می دهند البته سر معامله تا 680 دلار پایین می آیند.

قیمت پیشنهادی فعلی ورق گرم صادراتی ترکیه 610 تا 620 دلار هر تن فوب است که مشابه ماه جولای می باشد.

معامله جدیدی برای ورق گرم کره در جنوب شرق آسیا شنیده نشده است و پیش از این  قیمت 620 تا 630 دلار هر تن سی اف آر تایلند برای حمل جولای تا آگوست بود. حال تایلندی ها معامله در 600 دلار را نیز بعید می دانند. قیمت پیشنهادی چین به تایلند 585 دلار هر تن سی اف آر شنیده شده است.

ورق در ایران

ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر از اول هفته روند نزولی داشت و از 1590 تومان هر کیلو در انزلی به 1500 تومان تا آخر هفته رسید. دیگر اقلام ورق گرم هم روند نزولی داشت علیرغم آنکه ورق گرم در بورس با افزایش قیمت هر کیلو بعضا تا 50 تومان روبرو شد ولی به علت رکود بازار با یک جنجال قیمتی برای روز سه شنبه روبرو شد و پس از آن قیمت شروع به تنزل کرد دیگر اقلام ورق گرم هم همین تجربه را داشتند.

 ورق گالوانیزه اول هفته با افزایش قیمت روبرو بود اما جو عمومی بازار این کالا را هم متاثر کرد تنزل قیمت ورق گالوانیزه بعد از نزدیک به سه هفته ثبات از روز سه شنبه شروع شد و تا پایان هفته ادامه داشت این وضعیت در مورد ورق سرد هم صدق کرد.

دو علت اساسی برای ادامه روند رو به پایین قیمت ورق وجود دارد: علت اول تعطیلات تابستانی اکثر کارخانه ها که مصادف با تعطیلات عید فطر شده است در نتیجه سطح تقاضا به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. علت دیگر این است که حجم عمده ای از انواع ورق با دلار شناور خریداری شده تا آنجا که بزرگترین تولید کننده ورق در قزاقستان این هفته از اعلام قیمت پرهیز کرد با توجه به این شرایط به نظر نمی رسد بازار ورق صعودی باشد در خوشبینانه ترین حالت قیمت ها ثابت خواهد ماند ولی  فضا برای پایین آمدن قیمت ها حداقل 50 تومان هر کیلو باز است.    

مرکز خدمات فولاد ایران

۲۸ اَمرداد ۱۳۹۱ ۰۹:۰۵
تعداد بازدید : ۸۲۲
کد خبر : ۱۴,۸۳۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید