به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

جهان نگران فولاد ارزان قیمت چین-28/06/1391

مرکز خدمات فولاد ایران- چین هر از چند گاهی با صادرات فولاد ارزان حتی به قیمت ضرردهی از موجودی های خود می کاهد. حال تقاضای فولاد در بازار داخلی این کشور که بزرگترین مصرف کننده جهان است مساعد نیست.اخیرا رکود بازار ساخت و ساز و فعالیت پایین صنایع موجب شده تقاضا و قیمت فولاد در چین نزولی باشد از این رو فعالان بازار تمایل بیشتری به صادرات پیدا کردند حتی به بازارهای خاورمیانه و شمال افریقا که کمتر ارتباط دارند.

محصولات فولادی اصلی در این کشور زیر هزینه تولید آن فروخته می شوند و بیش از 4 ماه است بازار در رکود است. در خلال یک ماه گذشته چینی ها به هر جا که ممکن بوده پیشنهاد قیمت داده اند و قیمت خیلی پایین آن ها برایشان یک نقطه قوت بوده است.

آن ها به امریکای لاتین، افریقا، خاور میانه ، ایران و حتی بخش هایی از روسیه نیز عرضه داشته اند. در منطقه منا فولاد چین 40 تا 50 دلار هر تن نسبت به قیمت های ترکیه و روسیه پایین تر است.

یوروفر بر این باور است که مدل رشد اقتصادی چین وابسته به ایجاد فرصت شغلی و جلوگیری از ناآرامی اجتماعی است. از این رو وقتی که در داخل کشور رکود باشد صادرات را افزایش می دهند و در نتیجه تنش تجاری ایجاد می کنند. ظاهرا حال وارد چنین مرحله ی می شویم.

تولید فولاد چین که تحت کنترل دولت است سال های اخیر نسبت به تقاضا رشد سریع تری داشته از این رو قیمت ها را پایین می آورند تا فروش داشته باشند ولی سوددهی آن ها خیلی ناچیز است.

در سایر کشور ها این سیاست چین مشکل ساز شده و فولادسازان به دنبال راه حلی برای کاهش تاثیر چین بر بازار هستند.

برخی از فولادسازان اروپایی مشکلی ندارند چون فولادی با کیفیت بالاتری از چینی ها تولید می کنند ولی روسیه نمی تواند با ادامه این روند دوام بیاورد. چین در بازار اروپا نقش زیادی ندارد ولی اخیرا فولاد ارزان قیمت آن به این بازار ها نیز راه پیدا کرده است. یک خریدار ایتالیایی اخیرا 50 هزار تن ورق گرم چین را معامله کرده است. با این که زمان تحویل طولانی است و کیفیت کالا پایین، ولی قیمت نزولی چینی ها برخی را وسوسه کرده است.

در این بین امریکا به لطف تعرفه ای آنتی دامپینگ، از بازار فولاد چین در امان مانده ولی محصولاتی که جزء این تعرفه ها نیستند در 100 دلار پایین تر از تولید داخلی معامله شده است.

کارشناسان در تلاشند تا زمان بهبود بازار چین را برآورد کنند ولی کاهش تولید چشمگیری برای رسیدن به این روند لازم است.

۲۸ شهریور ۱۳۹۱ ۱۰:۵۳
تعداد بازدید : ۷۸۲
کد خبر : ۱۵,۰۴۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید