به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار فولاد- گزارش هفته 41

سنگ آهن

هفته گذشته قیمت سنگ آهن به لطف رشد بازار فیوچرز چین و جو پس از تعطیلات یک هفته ای، کمی رشد داشت و تا پایان هفته در ثبات ماند. قیمت سنگ آهن خلوص 5/63 درصد هند ثابت بود و 120 دلار هر تن سی اند اف ثبت شد.

سنگ آن خلوص 5/61 درصد استرالیا 118 تا 119 دلار و خلوص 2/61 درصد برزیل 5/116 دلار هر تن سی اند اف بود. همچنین خلوص 5/64 درصد برزیل 01/124  دلار هر تن سی اند اف چین بود. انتظار می رود روز های آتی قیمت ها با ثبات باشد یا بیش از 2 دلار در هر تن بالا نرود.  در کل سنگ آهن برزیل و استرالیا هفته گذشته بین 2 تا 9 دلار در هر تن رشد قیمت داشت.

موجودی سنگ آهن وارداتی در بنادر چین نیز 64/101 میلیون تن ثبت شده که 360 هزار تن نسبت به هفته قبل رشد داشت.

هفته گذشته برخی پیش بینی ها از رسیدن قیمت سنگ آهن به 50 دلار تا اواسط سال 2013 خبر می داد. ظاهرا افت تقاضای چین حمل این ماده اولیه را در سطح جهان به پایین ترین میزان از سال 1990 تاکنون رسانده است.

 

قراضه

هفته گذشته در بازار داخلی ترکیه قیمت قراضه در 320 تا 381 دلار هر تن تحویل کارخانه در ثبات بود. در بازار واردات ترکیه افت قیمت بازار داخلی امریکا سرانجام موجب کاهش قیمت های صادراتی آن شد. قراضه مخلوط امریکا 5/365 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد. قراضه اروپا پس از یک هفته خرید ترک ها کمتر معامله شد و خلوص20-80 معادل 349 دلار هر تن سی اند اف شنیده شد که تا 6 دلار هر تن افت قیمت داشت. قراضه آ3 سی آی اس نیز در 353 تا 358 دلار هر تن سی اف آر ثبات داشت ولی خریدار نداشت. البته قیمت اواخر سپتامبر 355 تا 365 دلار هر تن سی اند اف بود.

در جنوب اروپا قیمت قراضه 10 تا 20 یورو هر تن افت داشت. قراضه خرد شده 275 تا 280 یورو در هر تن بود و محصول وارداتی 260 یورو هر تن سی آی اف شنیده شد. قراضه خرد شده در بازار امریکا 10 دلار هر لانگ تن افت داشته به 351 دلار هر لانگ تن رسید.

در چین قیمت قراضه تا 16 دلار در هر تن رشد داشت و قیمت خرید را به 397 دلار هر تن با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده رساند. در کره قیمت قراضه بازار داخلی بین 18 تا 27 دلار نسبت به یک ماه قبل ارزان تر شد. واردات از ژاپن رونق نداشت و آخرین بار قراضه سنگین کلاس 2 ژاپن 299 دلار هر تن فوب معامله شد.

 

بیلت

بیلت صادراتی سی آی اس به ترکیه کمی رشد قیمت داشت 515 دلار هر تن فوب ثبت شد که به نظر ترک ها خیلی بالاست. کسی حاضر نیست برای خرید بیلت سی آی اس بیشتر از 505 دلار هر تن فوب بدهد.

بیلت صادراتی ترکیه 5 دلار هر تن افت داشت و به 525 تا 530 دلار هر تن فوب رسید. قیمت پیشنهادی بیلت در بازار داخلی ترکیه 535 تا 540 دلار هر تن درب کارخانه بود البته در این قیمت فعالیت چندانی نبود.

در خاور دور بازار بیلت در رکود بود و قیمت ها باز هم کاهش یافت. بیلت تایوان 555 تا 560 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد ولی قیمت درخواستی 545 دلار هر تن سی اف آر بود. بیلت ژاپن نیز تا 555 دلار هر تن بود ولی کسی بیشتر از 545 دلار نمی دهد.

بیلت در ایران

قیمت بیلت در بازار ایران هفته گذشته نزولی بود. چند علت برای روند نزولی بیلت وجود دارد:

1- رکود بازار مقاطع

2- افزایش عرضه بیلت: در شهریور ماه بیش از 280 هزار تن بیلت به کشور وارد شده است در حالیکه شهریور ماه عملا بازار فولاد نیمه تعطیل بوده است و این واردات تماما در بازار جذب نشده، در 18 روز اول مهر ماه هم 306 هزار تن بیلت به کشور وارد شده است .

بعضی از دست اندرکاران پیش بینی می کنند واردات بیلت در مهر ماه از مرز 400 هزار تن هم بگذرد تولید کارخانه های داخلی هم افزایش یافته است. در مهرماه یک کارخانه جدید تولید بیلت در کشور محصول خود را به بازار عرضه نمود. با این روند پیش بینی می شود این هفته سقوط قیمت بیلت ادامه داشته باشد.

3- کاهش قیمت بیلت: افت قیمت در خارج از ایران که ناشی از کاهش قیمت سنگ آهن و قراضه است باعث شده تا فروشندگان بیلت سعی در عرضه محصول خود بنمایند. بیلت تحویل بنادر شمالی ایران تا 570 دلار هر تن برای تناژهای بالا با پرداخت نقدی پیشنهاد شده است.

4- کاهش تقاضای بیلت: اکثر کارخانه های تولیدکننده مقاطع در حال حاضر تولید خود را پایین آورده اند در نتیجه سطح تقاضا کاهش یافته است.

با توجه به شرایط فعلی بعید به نظر می رسد که بازار بیلت با بهبود روبرو شود. در حال حاضر بیلت محصول کره، ترکیه و سی ای اس در بنادر شمال و جنوب کشور پیشنهاد می شود . قیمت بیلت که اول هفته حدود 1780 تومان هر کیلو برای سایز 150 میلیمتر در انزلی بود در آخر هفته تا 1740 تومان هم رسید، فروشنده ها اکثرا تمایل به عرضه کالا داشتند در حالی که خریدارها تقاضای خود را در حداقل نگاه داشته اند.

 

مقاطع

میلگرد در بازار داخلی ترکیه از 579 تا 589 دلار هر تن درب کارخانه به 576 تا 583 دلار در هر تن رسید و تقاضا همچنان کم بود. قیمت میلگرد صادراتی ترکیه 5 دلار در هر تن پایین آمده به 570 تا 580 دلار هر تن فوب رسید. اماراتی ها میلگرد ترکیه را 595 دلار هر تن سی اف آر خریداری نمودند. در 590 دلار در هر تن سی اف آر نیز قیمت داده شد. این در حالی است که اواخر سپتامبر قیمت  605 دلار هر تن سی اف آر بود.

مقاطع صادراتی سی آی اس باز هم در رکود بود. میلگرد سی آی اس به خاور میانه و افریقا  در 580 تا 590 دلار هر تن فوب عرضه شد ولی معامله ای بسته نشد.

آلمانی ها قیمت میلگرد خود را سه هفته اخیر از 580 تا 590 یورو هر تن به 550 یورو هر تن رسانده اند. ایتالیا و لهستان میلگرد را در آلمان  520 یورو هر تن می فروشند. قیمت محصول ترکیه نیز 585 دلار هر تن فوب بود ولی زمان تحویل طولانی باعث شده آلمانی ها خریدار نباشند.

قیمت قرارداد میلگرد در بورس شانگهای به 587 دلار هر تن افزایش یافت ولی در بازار نقدی افت قیمت 3 دلار در هر تن مشاهده شد و قیمت به 609 تا 612 دلار هر تن با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید.

مقاطع در ایران

نشیب و فراز نرخ ارز هفته گذشته تاثیر گیج کننده ای بر بازار فولاد بخصوص مقاطع گذاشت. تلاش دولت برای حفظ و کنترل نرخ ارز باعث شد تا بسیاری از فروشنده ها که کالایشان را در قیمت بالا خریداری کرده اند دست از عرضه بردارند. در حالی که جو عمومی بازار در انتظار افت قیمت بود، نرخ های معاملات در بورس هم نشان می داد که قیمت ها نباید کاهش داشته باشد. علیرغم آنکه تقاضا در بورس قوی نبود ذوب آهن اصفهان سبد میله گرد آجدار و تیرآهن را 1750 تومان تحویل آذر ماه فروخت. یک هفته قبل همین سبد 1684 تومان در بورس معامله شده بود یعنی 4 درصد افزایش قیمت در خلال یک هفته. این معامله برای بازار به این معنا بود که میله گرد و تیرآهن در کف قیمت خود هستند در واقع قیمت پایه 1900 تومان تثبیت شد. در روز دوشنبه بازار بعد از چند روز سردرگمی خود را پیدا کرد مقاومت فروشنده ها در قبال افت قیمت ها جواب داد. با بهبود قیمت ارز تقاضا به بازار برگشت.

در شرایط فعلی با توجه به هزینه های تولید، حداقل قیمت تمام شده برای تولیدکننده حدود 1900 تومان می باشد ولی بازار در رکود است دو علت برای این رکود وجود دارد :

اول : سردرگمی در مورد نرخ ارز، هنوز اتاق ارز آنچنان فعال نشده که نرخ اعلام شده از طرف بانک مرکزی به عنوان یک واقعیت اجرائی از طرف بازار پذیرفته شود .

دوم : موجودی ها نسبت به تقاضا بسیار بالاست، کالاهای فروخته شده در بورس کالا در تیر و مرداد سال جاری هنوز در بازار جذب نشده است. این کالاها با قیمت تمام شده زیر 1800 تومان برای تجار درآمده است. طبعا بازار یک ماه دیگر زمان نیاز دارد تا خود را با قیمت های جدید تطبیق دهد. از طرف دیگر تقاضای دولت بسیار پائین آمده این امر تاثیر بدی در بازار گذاشته و در صورت ادامه در ماه های بعد بازار فولاد را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. متوسط قیمت تیرآهن در خلال هفته گذشته 20 تومان هر کیلو کاهش داشت در حالی که متوسط قیمت میله گرد هم 12 تا 15 تومان هر کیلو در مبادی کاهش نشان می داد. علیرغم این کاهش قیمت، تقاضا همچنان پایین است. بازار برای فعال شدن به یک محرک نیاز دارد؛ تقاضای دولت یا تغییر نرخ ارز . 

 

ورق

هفته گذشته قیمت پیشنهادی ورق گرم تولید نوامبر روسیه به 510 تا 530 دلار در هر تن فوب کاهش یافت. در بازار داخلی ترکیه ورق گرم 560 تا 570 دلار هر تن درب کارخانه بود.

اوکراین ورق گرم را به ترکیه در 550 دلار هر تن سی اف آر پیشنهاد داده و حال انتظار می رود قیمت 10 تا 20 دلار دیگر کاهش یابد.

در بازار ورق امریکا قیمت ورق گرم از 600 دلار به 550 تا 570 دلار هر شورت تن رسید. در اسپانیا ورق گرم 480 تا 500 یورو هر تن درب کارخانه بود و بازار منتظر رسیدن قیمت به 460 یورو درب کارخانه بود. ایتالیا قیمت را به 465 تا 470 یورو هر تن رساند. در شمال اروپا قیمت ورق گرم 10 تا 20 یورو هر تن ارزان تر شد و به 470 تا 480 یورو هر تن درب کارخانه رسید.

در بازار چین قیمت ورق گرم  بازار داخلی پس از تعطیلات 10 تا 20 دلار هر تن بالا رفت به 585 دلار هر تن با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید و موجب رشد 20 دلاری قیمت صادراتی شده آن را به 535 تا 545 دلار هر تن فوب رساند. درامارات قیمت ورق گرم وارداتی 565 تا 580 دلار هر تن سی اف آر بود انتظار می رود به زودی با رشد تقاضا تا 15 دلار بالا برود.

ورق در ایران

بازار ورق در ایران در حال رکود بود. ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول در انزلی روز شنبه هر کیلو 1930 تومان اعلام میشد تا آخر هفته به 1960 هم رسید ولی تقاضا پائین است چون بازار لوله و پروفیل با رکود همراه است.

ورق های گرم ضخامت 5/2 میلیمتر تا 15 میلیمتر محصول مبارکه اول هفته با تنزل تا هر کیلو 20 تومان هم روبرو شد ولی از اواسط هفته روند رو به بالا گرفت و به مرز قیمت اول هفته رسید.

ورق های گرم محصول کاویان و اکسین با ثبات قیمت روبرو بود ولی تقاضای آنها ضعیف بود. ورق های گرم ضخامت 12 میلیمتر به بالا همچنان از رقابت کالای وارداتی در رنج است. واردات شهریور ماه بیش از 45 هزار تن بوده در حالی که بیش از 287 هزار تن هم در بورس عرضه شده است. رکود مهرماه اجازه نداده که عرضه ورق در بازار جذب شود در نتیجه انتظار نمی رود قیمت در صورت ثبات دیگر شرایط، بهبود یابد.

ورق سرد و گالوانیزه از اول هفته روند نزولی داشتند ولی از سه شنبه به بعد بازار افت قیمت را جبران کرد و بالا رفت. ورق سرد یک کالای صنعتی است و وابسته به بازار محصول است. عرضه این کالا در مهرماه به شدت کاهش یافته چه در بورس یا واردات آن. هفته گذشته بازار رو به کاهش بود که مواجه با افزایش قیمت مبارکه تا مرز بیش از صد تومان (تمام شده ) گردید ولی تقاضا به شدت محدود است. خریدارها نیازهای خود را به حداقل رسانده اند چون قیمت تمام شده محصول آنها بسیار افزایش یافته در حالی که قیمت فروش محصول آنها به همان میزان تغییر نکرده است. از طرف دیگر حجم کلی تقاضای محصول آنها هم بالا نرفته است. 6 ماهه دوم هر سال معمولا بازار ورق فعال می شود در حالی که عرضه مهرماه نسبت به شهریور با تنزل روبرو بوده بخصوص این امر در مورد ورق گالوانیزه محسوس است. حجم عرضه ورق سرد وارداتی در شهریورماه 68 هزار تن و بورس 111 هزار تن بوده یعنی جمعا نزدیک به 180 هزار تن ولی در مهر ماه عرضه ورق سرد در بورس 74 هزار تن بود. ولی حجم واردات آن 4 هزار تن بوده یعنی کل عرضه ورق سرد 100 هزار تن کمتر بوده است. در حالیکه فصل مصرف آن از مهرماه تا اسفند ماه می باشد. ناگزیر این کالا بخصوص برای ضخامت های 70/0 تا 5/1 میلیمتر که بیشترین مصرف را دارد و واردات آنهم محدود بوده با افزایش قیمت روبرو خواهد شد. این اتفاق برای ورق گالوانیزه بطور جدی تری محسوس است در حالی که در شهریورماه حدود 15 هزار تن گالوانیزه در بورس به فروش رسیده در مهرماه 9700 تن بوده ولی مهم تر اینست که واردات به شدت افت کرده سات. واردات مردادماه 12 هزار تن، شهریورماه 4 هزار تن و مهرماه صفر بوده است. با این روند قیمت ورق گالوانیزه به شدت بالا خواهد رفت و از آنجا که ورق سرد پایه تولید این کالاست باید انتظار داشت که قیمت ورق سرد هم به شدت رو به بالا باشد.     

مرکز خدمات فولاد ایران

 

۲۲ مهر ۱۳۹۱ ۱۱:۰۲
تعداد بازدید : ۷۲۶
کد خبر : ۱۵,۲۴۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید