به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی فولاد ( هفته دوم ماه مه )

سنگ آهن

بازار معاملات نقدی سنگ آهن در هفته گذشته همچنان رو به رشد بود. با افزایش کرایه های حمل، تقاضای چینی ها برای سنگ آهن هند از هفته گذشته افزایش یافته است. قیمت سنگ آهن خلوص 5/63 درصد هند از 1/66 دلار به 67 دلار هر تن با احتساب کرایه حمل افزایش یافته است. با افزایش کرایه های حمل، چینی ها سعی می کنند سنگ آهن را بیشتر از عرضه کنندگانی که نزدیک ترند خریداری کنند. روند صعودی قیمت های سنگ آهن عرضه کنندگان این کالا را برای تغییر سیستم قیمت گذاری پایه بلند مدت و جایگزین کردن آن با سیستم های فروش تحویل نقدی مصمم تر می کند.

 

قراضه

روند افزایشی قیمت های قراضه در هفته دوم ماه مه نیز ادامه یافت. تقاضای قراضه در آسیا هنوز بالاست. با توجه به رشد بازار فولادهای ساختمانی در چین، خریداران این کشور از هفته گذشته به بازار برگشته خرید خود را آغاز کرده اند. در هفته گذشته قراضه سنگین کلاس 2 ژاپن بین 250 تا 260 دلار سی اف آر کشورهای خاور دور پیشنهاد می شد. قراضه سنگین کلاس 1 و 2 آمریکا نیز در قیمت 270 دلار هر تن سی اف آر آسیای شرقی عرضه می شد. درهفته گذشته قراضه سنگین 20-80 از آمریکا و اروپا در قیمت 260 تا 270 دلار هر تن سی اف آر به ترکیه پیشنهاد می شد. قراضه A3 روسیه نیز 260 تا 265 دلار هر تن سی اف آر ترکیه قیمت داشت. ترکیه پس از خرید حجم زیادی قراضه در آوریل، در ماه مه خرید خود را کاهش داده است. اما پیش بینی می شود که تقاضای آسیای شرقی و چین به قوت خود باقی مانده و از افت قیمت قراضه در بازار جهانی جلوگیری کند. ولی از آن جا که قیمت ها سریعاً رو به افزایش است، معامله زیادی در بازار این کالا صورت نمی گیرد. 

 

اسلب

در هفته گذشته بازار اسلب تغییر چندانی از خود نشان نداد. تقاضای این کالا در شرق آسیا هنوز پایین است، اما تجار معتقدند که بازار این منطقه به کف خود رسیده است. عرضه کنندگان اسلب در این منطقه که عمدتاً از هند، برزیل و روسیه هستند، سعی دارند قیمت های خود را برای تحویل جولای و آگوست به 350 تا 360 دلار هر تن افزایش دهند. در دو هفته اخیر بیلت تولید روسیه و برزیل در قیمت 330 دلار هر تن سی اف آر چین عرضه می شده است. ارائه قیمت های پیشنهادی بسیار کم است. روسیه ترجیح می دهد به جای اسلب، ورق گرم صادر کند. کارشناسان معتقدند با توجه به بهبود نسبی بازار آهن آلات ساختمانی، سطح پایین موجودی اسلب و عدم تمایل کارخانجات به فروش این کالا در قیمت های پایین، قیمت های اسلب به زودی روندی صعودی خواهد گرفت.  

 

بیلت

قیمت های بیلت در هفته گذشته تقریباً ثابت بود. تولید کنندگان سی آی اس پس از دو هفته که قیمت های زیادی ارائه نمی کردند، در این هفته مجدداً وارد بازار شدند. بیلت روسیه و اوکراین در این هفته در سطح 370 دلار فوب دریای سیاه معامله می شد. قیمت های بیلت خاور دور نیز با 20 دلار هر تن افزایش به 420 دلار سی اف آر رسید. اما ترکیه در این هفته چندان خریدار بیلت نبود. زیرا اخیراً خریداران آهن آلات ساختمانی خود را در مصر از دست داده است. در این هفته بیلت وارداتی در شرق آسیا در قیمت 420 تا 440 دلار هر تن پیشنهاد می شد اما آخرین خرید ها در این منطقه در قیمت 410 تا 420 دلار هر تن صورت گرفته است. در هفته گذشته بیلت وارداتی در ترکیه نیز در قیمت 390 تا 395 دلار هر تن عرضه می شد. آخرین قیمت بیلت مدیترانه در بورس لندن نیز 335 دلار هر تن بوده است. در ایران، قیمت بیلت تا 100 ریال هر کیلو افزایش یافت. ولی در روز پنج شنبه قیمت ها دوباره روند نزولی به خود گرفت. با توجه به رکود فعلی و حجم واردات در هفته های اخیر، احتمال افزایش قیمت ها ضعیف است.

 

میله گرد

 

قیمت های بالای قراضه باعث افزایش قیمت های میله گرد در بیشتر مناطق شده است. میله گرد سی آی اس در هفته گذشته حدود 10 دلار هر تن افزایش یافته و به 430 تا 440 دلار فوب دریای سیاه رسید. میله گرد صادراتی ترکیه نیز در این هفته بین 460 تا 470 دلار هر تن فوب پیشنهاد می شد.قیمت های میله گرد در جنوب اروپا نسبت به هفته گذشته تقریباً ثابت بوده و تنها با یک یورو افزایش به 366 یورو ( 497 دلار) هر تن رسید. در شمال اروپا نیز قیمت ها تغییر چندانی نداشته و درسطح 427 دلار هر تن پیشنهاد می شد. در هفته گذشته بازار واردات میله گرد در آسیای جنوب شرقی تقریباً راکد بود. قیمت های پیشنهادی در حدود 480 دلار سی اف آر برای میله گرد تایوان، 455 دلار سی اف آر برای محصول روسیه، 500 تا 510 دلار سی اف آر برای محصول چین و 530 دلار سی اف آر برای میله گرد ترکیه ارائه می شد. با توقف خرید مصر، بازار صادرات میله گرد ترکیه نیز ساکت شده است. انتظار می رود با نزدیک شدن تعطیلات تابستان در آمریکا و اروپا، قیمت میله گرد کاهش یابد. در ایران، با شایع شدن افزایش عوارض گمرکی، در روزهای اول هفته بازار رونق داشت. ولی روز پنج شنبه قیمت ها دوباره تنزل یافت. میله گرد های فروش رفته در مبادی که به بازار سرازیر شد، قیمت ها را دوباره تحت فشار گذاشته است. در حال حاضر بازار با رکود شدیدی مواجه است.

 

ورق

در هفته گذشته تقاضای ورق در برخی کشورها مثل امارات و ترکیه افزایش داشت. اما تجار ورق در این کشورها پیش بینی می کنند که با نزدیک شدن به تعطیلات تابستان، این رشد تقاضا دوام چندانی نخواهد آورد.

در هفته گذشته کارخانجات آسیا و سی آی اس قیمت ورق گرم صادراتی خود را به خاورمیانه به حدود 400 تا 430 دلار سی اف آر افزایش دادند.  تولید کنندگان ورق در روسیه قصد دارند قیمت محصولات خود خصوصاً ورق گرم را برای صدور به اروپا نیز افزایش دهند. در این هفته قیمت های ورق گرم کویل در بازار اروپا تقریباً ثابت بوده و از چند هفته قبل کاهشی در بر نداشته است. در اروپا حجم خرید و فروش کم و سطح تقاضا پایین است. با این وجود، سیاست کاهش موجودی ها جواب داده و قیمت ها تقریباً ثبات گرفته است. و در این روزها نشانه هایی از بهبود تقاضا را می توان مشاهده کرد. بعضی از دست اندکاران پیش بینی می کنند که قیمت ورق گرم در فصل سوم به بالای 450 دلار هر تن برسد ولی باید به انتظار شرایط بازار در اواخر ماه مه بود. در ایران، روز سه شنبه قیمت ورق گرم محصول گیلان تا 150 ریال هر کیلو افزایش یافت و اکثر فروشندگان دست از معامله کشیدند. ولی با توجه به رکود بازار ایران بعید به نظر می رسد که افزایش قیمت ها تداوم داشته باشد. 

۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ ۱۴:۲۷
تعداد بازدید : ۹۲۶
کد خبر : ۱,۵۳۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید