به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

آرامش بازار خاور میانه

اینطور که پیداست رشد 5/1 ماهه قیمت آهن آلات ساختمانی در کشورهای خاور میانه رو به پایان است. صادرکنندگان میله گرد ترکیه نتوانستند قیمت خود را از 520 دلار در تن سی اف آر بیشتر کنند. اخیرا قیمت پیشنهادی میله گرد ترکیه به مصر و امارات متحده عربی 505 تا 515 دلار در تن سی اف آر بوده ولی قراردادهای نهائی حتی در قیمت کمتر از 500 دلار در تن سی اف آر منعقد شده است. البته بروز این شرایط هیچ تعجبی ندارد. حتی در مصر که هنوز محصولات فولادی تقاضای بالایی دارد، توزیع کنندگان فقط مصرف چند هفته را خریداری می کنند. این وضعیت در مناطق دیگر خاور میانه هم دیده می شود. در کشورهای منطقه خلیج فارس سطح موجودی تا آخر ماه رمضان (اواخر آگوست) کافی است و بهمین دلیل شرکتهای داخلی خرید انجام نمی دهند. علاوه بر این، طی نیمه اول ماه می، قیمت میله گرد در اکثر بازارهای داخلی کشورهای خاور میانه ثابت بود و هیچ رشدی نداشت. در ترکیه قیمت میله گرد در مقایسه با اواخر آوریل کمی کاهش داشت.

با تمام این شواهد به نظر نمی رسد دوره جدید خرید در خاور میانه زودتر از جولای آغاز شود چراکه شرکتهای داخلی بعد از ماه رمضان برای ماههای سپتامبر و اکتبر خرید خواهند کرد. به هر حال وضعیت تقاضا بالا خواهد بود، حداقل نسبت به چند هفته اخیر.

صنایع ساختمان سازی در کشورهای خاور میانه کم کم رو به بهبود است، قیمت نفت اگرچه آرام رو به افزایش است و به همین دلیل امکان سرمایه گذاری در پروژه های ساختمانی در پائیز دور از انتظار نیست.

هفته گذشته قیمت محصولات نیمه تمام فولادی افزایش داشت و قیمتهای صادراتی این محصولات در روسیه و اکراین به 380 تا 400 دلار در تن فوب رسید، اما هنوز بازار این محصولات وضعیت مشخصی ندارد.

در ترکیه سطح تقاضا پائین آمده، شرکتهای داخلی موجودی کافی دارند و نیازی به خرید دوباره نمی بینند چراکه برای آهن آلات ساختمانی تقاضای پائین پیش بینی می کنند. ایران هم خرید چندانی نمی کند و قیمت محصولات روسی در این بازار فراتر از 400 تا 410 دلار در تن سی اف آر نمی رود. البته تقاضای بازار داخلی برای آهن آلات ساختمانی هنوز بالاست. اخیرا قیمتها پائین آمده و شرکتهای تولیدکننده ورق موجودی کافی فولاد نیمه تمام دارند.

قیمت آهن قراضه برای حمل به ترکیه نیز ثابت است. قراضه A3 روسیه در سطح 260 دلار در تن سی اف آر ثابت مانده و حداکثر قیمت قراضه کلاس 1 و 2 امریکا 265 دلار در تن سی اف آر است.

اینطور که پیداست طی 5/1 ماه آینده بازارهای داخلی آهن آلات ساختمانی، فولاد نیمه تمام و آهن قراضه راکد خواهد بود. البته تقاضای مصر و سایر کشورهای افریقای شمالی جلوی محو شدن تقاضا را می گیرد ولی روند کلی آن در مقایسه با ماه آوریل کاهش قابل ملاحظه ای خواهد داشت.

در همین حال، تولیدکنندگان ترکیه که فولاد نیمه تمام و آهن قراضه را به قیمت تقریبا بالایی خریداری کردند با تمام قوا سعی در بالا نگه داشتن قیمتها دارند و این روند باعث شده تولیدکنندگان این محصولات نه تنها ضرر چندانی نبینند بلکه سود هم داشته باشند.    

۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ ۱۵:۲۵
تعداد بازدید : ۹۰۶
کد خبر : ۱,۵۴۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید