به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار فولاد- گزارش هفته 45

سنگ آهن

بازار سنگ آهن نسبتا ثابت بود. اخیرا قیمت ها بالا رفته بود و موجب شد برخی از خریداران از بازار کنار بروند. شاخص قیمت ها به بالاترین سطح از جولای تاکنون رسید. یک ماه گذشته تا 15 درصد رشد قیمت داشته است.

برخی از فعالان بازار امیدوار بودند با تغییر رهبری در چین پروژه های زیر بنایی افزایش یافته و تقاضای سنگ آهن بالا برود. موجودی سنگ آهن وارداتی در چین حدود 30/93 میلیون تن بود که نسبت به هفته قبل 45/1 میلیون تن افت داشت.

استرالیایی ها اغلب در بازار نیستند و برزیل فعالیت بیشتری داشته است. سنگ آهن خلوص 65 درصد واله برزیل 129  دلار و 6 سنت هر تن سی اند اف چین شنیده شده که 82 سنت افت داشت. روند آتی بازار به سیاست عرضه کنندگان استرالیا و برزیل در روز های آتی بستگی دارد. در حال حاضر سنگ آهن خلوص 63 درصد هند 120 دلار هر تن سی اند اف است که از 30 اکتبر تاکنون ثابت مانده است. بعید است فعلا تقاضای سنگ آهن در چین تغییری  داشته باشد و صادر کننده ها نیز سعی می کنند قیمت ها را ثابت نگه دارند  اگر شرکت واله برزیل تخفیف دادن را شروع کند شاید عرضه کننده ها از این روند پیروی کنند.

 

قراضه

قیمت قراضه خرد شده در بازار داخلی  امریکا 385 تا 390 دلار  دلار هر لانگ تن بود در حالی که هفته قبل  380  تا 385 دلار ثبت شد.

قیمت قراضه در جنوب اروپا 10 تا 15 یورو در هر تن بالا رفته چرا که موجودی ها کم بود و قیمت های جهانی صعودی بودند. در ایتالیا قراضه خرد شده 295 تا 300 یورو هر تن بود و در اسپانیا 300 تا 310 یورو در هر تن ثبت شد. در بازار واردات اسپانیا قراضه سنگین کلاس 1 و2 حدود 300 یورو هر تن سی اف آربود. در بازار صادرات تجار جنوب اروپا منتظر رسیدن قیمت به 300 یورو هر تن فوب بودند از این رو پیشنهاد قیمت ندادند.

قیمت فعلی بازار داخلی ترکیه 343 تا 388 دلار هر تن تحویل کارخانه بود که 17 دلار هر تن بالا رفت. در بازار واردات قراضه ترکیه اوایل هفته فعالیت زیاد بود و طبق انتظار قیمت از400 دلار گذشت.  ولی سپس آرام گرفت. انگلیس قراضه پی اند اس را در 414 دلار هر تن سی اف آر فروخت. قراضه خرد شده اروپا 405 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.

قیمت پیشنهادی قراضه امریکا در شرق آسیا 5 تا 10 دلار در هر تن افزایش یافته به 385 تا 390 دلار هر تن سی اف آر شمال شرق آسیا رسید. قیمت درخواستی کره ای ها 350 دلار هر تن سی اف آر بود.

در سنگاپور و مالزی نیز قیمت پیشنهادی قراضه 20-80 کانتینری امریکا 360 تا 365 دلار هر تن سی اف آر بود. در چین قراضه ژاپن 20 دلار هرتن بالا رفته به 390 دلار هرتن سی اف آر رسید در نتیجه تمایل به خرید چینی ها کمتر شد. قراضه پی اند اس  امریکا نیز 383 دلار هر تن سی اف آر بود.

 

بیلت

  قیمت بیلت صادراتی سی آی اس به دنبال رشد قیمت بیلت در ترکیه بالا رفت. آخرین معاملات در 555 دلار هر تن سی اف آر ترکیه و مصر انجام گرفت. اوکراین به دنبال فروش بیلت خود در 525  دلار هر تن فوب بود در حالی که قبلا در 515 تا 520 دلار هر تن فوب فروش داشت.

در بازار صادرات بیلت ترکیه گرچه تقاضا خوب نیست ولی رشد قیمت جهانی قراضه موجب رشد قیمت شد. بیلت ترکیه 565 تا 575 دلار هر تن فوب شنیده شد در حالی که هفته قبل 550 تا 560  دلار هر تن فوب بود.

کمبود عرضه قراضه در حوزه دریای سیاه احتمالا در زمستان بازار را با کمبود موجودی روبرو خواهد کرد و از طرفی میزان عرضه به ترک ها کمتر می شود و وابستگی آن ها به قراضه امریکا افزایش خواهد یافت.

تمایل به خرید در خاوردور کمی بهتر شده بود و فروشنده ها قیمت را 5 دلار نسبت به هفته گذشته بالا بردند

بیلت صادراتی کره 10 تا 15 دلار درهرتن بالا رفته به 545 تا 550 دلارهر تن فوب رسید.

بیلت در بازار ایران

قیمت بیلت در هفته گذشته نزولی بود. روز یکشنبه بیلت سایز 150 میلیمتر 1680 تا 1700 تومان هر کیلو در انزلی پیشنهاد می شد ولی خریدارها بسیار با احتیاط عمل می کردند.

این روند برای روزهای بعد هم ادامه یافت تا سه شنبه که با بالا رفتن قیمت ارز بیلت هم  تقویت شد ولی این حرکت روز بعد متوقف شد و برگشت.

بازار بیلت تحت تاثیر چند عامل است:

1- واردات انبوه مهر و آبان، در خلال مهر ماه 469378 تن بیلت به کشور وارد شده و در 15 روز نخست آبان ماه 275668 تن بود. این در حالی است که تولید داخل هم با افزایش روبرو بوده است.

2- تقاضای بسیار پایین مقاطع، بخصوص سکوت شدید بازار میلگرد

3- تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کنترل بازار فولاد و پایین آوردن قیمت ها

 

مقاطع

میلگرد صادراتی ترکیه20 دلار هر تن بالا رفت. بازار صادرات سی آی اس در سکوت بود ولی عرضه کننده ها امیدوار بودند قیمت 15 تا 20 دلار هر تن بالا برود. میلگرد ترکیه به امارات در 610 تا 613 دلار هر تن سی اف آر فروخته شد ولی تقاضای واقعی مساعد نیست و افزایش قیمت ترک ها شاید با شکست مواجه شود. در بازار داخلی ترکیه با رشد قیمت قراضه قیمت داخلی میلگرد 14 دلار هر تن بالا رفته به 711 تا 730 دلار هر تن درب کارخانه رسید.

در ایتالیا قیمت های پیشنهادی میلگرد 10 تا 15 یورو در هر تن نسبت به معاملات قبلی با الجزایر بالا رفته به 475 یورو هر تن فوب رسید. ایتالیا در ماه اکتبر میلگرد را به الجزایر در 460 تا 465 یورو هر تن فوب فروخت.

میلگرد صادراتی ژاپن تا 38 دلار نسبت به ماه قبل افت قیمت داشته به 551 تا 564 دلار هر تن سی اف آر کره رسید. میلگرد چین خریدار نداشت و آخرین قیمت دو هفته قبل 550 تا 560 دلار هر تن سی اف آر بود.

مقاطع در بازار ایران

روز یکشنبه بازار با افت 50 تومانی قیمت روبرو شد و این روند تا روز سه شنبه ادامه یافت در حالی که معاملات بسیار محدود شده بود و خریدارها بسیار با احتیاط رفتار می کردند. روز چهارشنبه به بعد دوباره بازار با سکوت همراه شد و روحیه ترس بر بازار حاکم شد تا آنجا که قیمت میلگرد در تهران با قیمت تحویل درب کارخانه یکسان شد و بعضا ارزان تر هم پیشنهاد می شد.

هفته گذشته دو اتفاق مهم تولید کننده ها را تحت تاثیر قرار داد.

اول توقف صادرات که تولید کننده ها را دچار شوک کرد چرا که آن ها تعهداتی داشته اند که پول آن را از خریدارها دریافت کرده بودند. گفته می شود روز دوشنبه این محدودیت برداشته شد. روز چهارشنبه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان اعلام کرد مبنای نرخ ارز مبادله ای پایه قیمت کالا ها در بورس کالا می باشد در غیر این صورت مصداق گران فروشی خواهد بود. این سیاست ها باعث شده تا اکثر دست اندرکاران به این نتیجه برسند که دولت تنها به دنبال کاهش قیمت فولاد است ولی برای این هدف فاقد سیاست روشن و واضحی است.

از طرف دیگر بخشنامه سازمان حمایت گنگ است چون برای تعیین قیمت بر مبنای نرخ ارز مبادله ای باید قیمت سی اف آر در بنادر ایران  را مبنای محاسبه قرار داد. حال سوال این است که مرجع تعیین قیمت میلگرد یا تیرآهن سی اف آر بنادر ایران کیست؟ اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت است که طبعا باید قیمت ها را در یک تاریخ معین مثلا شنبه صبح اعلام کند. اگر گمرک مسئول است که گمرک ایران متکی به بولتن های خارجی است که آن ها هم قیمت  سی اف آر بنادر ایران را نمی نویسند یا اگر اعلام می کنند در قبال آن تعهدی ندارند.

 از طرف دیگر این برنامه دو سوال را پیش آورده اول آن که آیا سیاست قیمت گذاری فوق بازار ایران را تابع بازار دنیا قرار نمی دهد؟ دوم آن که شرایط بازار جهانی با اوضاع خاص اقتصادی  ایران کاملا متفاوت است. با توجه به این تفاوت آیا این سیاست می تواند ادامه داشته باشد؟

از سوی دیگر معمولا در ماه های آخر هر سال میلادی قیمت ها در خارج رو به بالا می رود. اگر در دسامبر یعنی 15 روز آینده قیمت ها بالا رفت آن چنان که در مورد بیلت سی آی اس شاهد آن هستیم، آیا تولید کننده ایرانی هم می تواند قیمت خود را در بورس بالا ببرد یا تغییر قیمت محدود به همان دامنه حداکثر سه درصد است؟

اکثر دست اندرکاران هدف دولت در کنترل نوسان قیمت فولاد را تایید می کنند ولی سیاست های دولت برای آن ها قابل درک نیست. اگر دست اندرکاران برنامه خود را روشن تر اعلام می کردند به نتیجه گیری سریع تر و  بهتری می رسیدند چون در این حالت بازار هم خود را با آن ها هماهنگ می کرد. در شرایط فعلی اکثر سرمایه ها در بازار فولاد یا معطل مانده یا به سمت بخش های دیگر سرازیر شده است که طبعا تاثیر آن در ماه های آینده مشخص خواهد شد.

 

ورق

ترک ها قیمت داخلی ورق گرم را 10 دلار هر تن بالا بردند که به دنبال رشد قیمت قراضه بود. حال انتظار می رود قیمت های وارداتی نیز افزایش یافته به 570 تا 580 دلار هر تن فوب برسد.  ورق گرم اوکراین 500 تا 510 دلار هر تن فوب دریای سیاه عرضه شده و ورق گرم روسیه 20 تا 30 دلار در هر تن از اوکراین بالاتر است. برخی پیش بینی کرده اند قیمت ورق گرم در ترکیه به 600 دلار در هر تن برسد ولی زودتراز فصل دوم سال 2013 نخواهد بود. در بازار داخلی روسیه ورق گرم 679 تا 680 دلار هر تن درب کارخانه بود که 4 تا 5 دلار هر تن افت داشت.

قیمت  نقدی ورق در امریکا نسبتا با ثبات بود ولی به نظر فعالان بازار اختلال در عرضه قراضه و محصولات فولادی و عوامل دیگر موجب رشد قیمت در روزهای آتی می شود. قیمت فعلی ورق گرم  600 تا 620 دلار در هر شورت تن است ولی فعالان بازار آن را موقتی می دانند و به زودی قیمت به 630 تا 650 دلار هر شورت تن خواهد رسید. در شمال اروپا متوسط شاخص قیمت ورق گرم ثابت بود. متوسط شاخص قیمت ورق گرم جنوب اروپا 2 یورو هر تن افت داشت.

ورق صادراتی ژاپن افت قیمت داشت و به 600 دلار هر تن فوب رسیده ولی کره ای ها به دنبال 580 تا 590 دلار هر تن فوب بودند. قیمت ورق گرم در بازار داخلی چین 613 تا 620 دلار هر تن با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده ثبت شده که نسبت به جمعه گذشته تا 4 دلار هر تن رشد داشته است. قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی چین به کره 20 تا 30 دلار هر تن نسبت به اواسط اکتبر بالا رفته به 570 تا 580 دلار هر تن سی اف آر رسید ولی معاملات اندکی در بازار انجام گرفته است. قیمت ورق گرم در بازار داخلی کره  697 تا 706 دلار هر تن بود.

آخرین قیمت پیشنهادی ورق گرم وارداتی در امارات 560 تا 580 دلار هر تن سی اف آر ثبت شده و انتظار می رود تا10 دلار در هر تن بالا برود. در عربستان بازار ورق منتظر رشد قیمت 5 تا 15 دلاری بود. آخرین قیمت ورق گرم 610 تا 615 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد.

ورق در بازار ایران

ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول در انزلی روز یکشنبه 1880 تومان با 5 درصد مالیات ارزش افزوده معامله شد ولی از سه شنبه به بعد قیمت بالا رفت و تا آخر هفته به 1980 تومان هر کیلو رسید. دیگر انواع ورق گرم همین منحنی را طی کرد در حالی که تقاضا بسیار ضعیف بود.

ورق سرد و ورق گالوانیزه رفتاری مشابه ورق گرم داشتند ولی بازار ورق به شدت تحت تاثیر تقاضا است از آنجا که تقاضای ورق هم محدود است قیمت ها میل به کاهش دارد. اکثر دست اندرکاران پیش بینی می کنند قیمت ورق باز هم کاهش یابد چون واردات با ارز 2500 تومانی کاملا جریان دارد در حالی که تقاضا نیست. از آنجایی که بازار ورق در خارج از ایران راکد است روند نزولی قیمت ادامه خواهد یافت. ورق سرد تحویل بنادر شمالی ایران 650 دلار و ورق گرم 580 تا 600 دلار پیشنهاد می شود با این حساب قیمت تمام شده ورق سرد حداکثر 1900 تومان و ورق گرم 1600 تومان پس از پرداخت حقوق  گمرکی ، مالیات ارزش افزوده و غیره خواهد بود. بنابراین قیمت این کالا ها در صورت دریافت ارز مبادله ای باز هم کاهش خواهد یافت.

سیاست دولت در کنترل قیمت در بورس محققا روی بازار ورق تاثیر خواهد گذاشت بر این مبنا ورق عرضه شده در بورس که بیشتر محصول کارخانه مبارکه است باید با کاهش قیمت روبرو شود. اگر این اتفاق بیفتد محققا بازار دچار شوک خواهد شد و خریداران دست از بازار خواهند کشید.

مرکز خدمات فولاد ایران

 

۲۰ آبان ۱۳۹۱ ۱۱:۵۳
تعداد بازدید : ۵۲۳
کد خبر : ۱۵,۴۵۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید