به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

امید به بهبود بازار فولاد در اروپا

چندی پیش برخی از تولید کنندگان فولاد در اروپا اعلام کرده بودند که قصد دارند قیمت های خود را برای تحویل ژوئن و حتی جولای افزایش دهند. این موضوع واکنش قابل توجهی را از سوی مشتریان در پی نداشت. کارشناسان بازار نیز با احتیاط با این موضوع برخورد کردند.

قیمت های ورق در اروپا در این ماه نیز به روند نزولی خود ادامه می دهد. بسیاری از تجار از انباشتگی موجودی خبر می دهند. تقاضای محصولات فولادی در دو الی سه هفته اخیر تا حدودی افزایش داشته است. اما این افزایش تنها از سوی مصرف کنندگان نهایی بوده و حجم کلی فروش هنوز پایین است.

در اواسط ماه مه تولید کنندگان اروپایی ورق گرم کویل خود را در قیمت 310 تا 330 یورو هر تن تحویل درب کارخانه عرضه می کردند. ورق سرد کویل نیز در غرب اروپا به 400 یورو هر تن تحویل درب کارخانه رسید. قیمت های ورق برشی تولید داخل بین 370 تا 410 یورو تحویل درب کارخانه پیشنهاد می شد. قیمت های تحویل سی آی اف فولادهای وارداتی نیز بین 10 تا 20 یورو هر تن بالاتر از قیمت های داخلی بود. اما این امر نتوانست  به رشد تقاضا کمک زیادی کند.

آمریکا و اتحادیه اروپا اخیراً حجم خرید فولاد خود را به میزان چشمگیری کاهش داده اند. بنا به گزارش یوروفر، شرکت های اروپایی در آوریل تنها برای واردات 185/1 میلیون تن فولاد درخواست مجوز کردند که این میزان 22 درصد نسبت به ماه مارس و 56 درصد نسبت به آوریل سال 2008 کاهش نشان می دهد. علت این کاهش می تواند این باشد که در حال حاضر اکثر خریداران مایلند در حجم کم و با دوره تحویل کوتاه مدت خرید کنند و چنین خریدی راحت تر است که در بازار داخلی صورت بگیرد.

پیش از این، بازار اروپا به دلیل قیمت های بالا و ثبات تقاضا عرضه کنندگان را از سراسر دنیا جذب می کرد. اما امروزه بیشترین سهم بازار اتحادیه اروپا را کشورهای همسایه آن به دست گرفته اند. در ماه آوریل بیشترین واردات فولاد در اروپا از روسیه، اوکراین و ترکیه بوده است. در این ماه، واردات از چین از 360 هزار تن در آوریل 2008 به 104 هزار تن رسید.  

افزایش کرایه های حمل نیز به مبادلات اقتصادی منطقه اروپا-خاورمیانه کمک می کند. با توجه به این که قیمت ها در اروپا و شرق آسیا برابری می کند ( 420 تا 440 دلار هر تن سی اف آر برای ورق گرم )، برای کشورهایی مثل کره، چین و ژاپن چندان سود آور نیست که به دنبال فروش کالاهای خود در بازارهای اروپایی باشند. اما سی آی اس به دلیل ارائه قیمت های نسبتاً پایین ( 345 تا 385 دلار هر تن فوب برای ورق گرم ) توانایی رقابت خود را در هر دو منطقه حفظ کرده است.

سطح عرضه در بازار اروپا بالا نیست و با توجه به کاهش بیشتر تولید احتمالاً پایین تر نیز می آید. به رغم آن که شرکت های کوچک اغلب در ارائه قیمت ها کوتاهی نمی کنند ولی این روزها پیداکردن محصولی در قیمت های قابل قبول سخت است. امکان تعویض کالاهای داخلی با کالاهای وارداتی نیز محدود است.

با توجه به این که هیچ دلیل واقعی و موجهی برای افزایش قیمت در بازار وجود ندارد، به نظر می رسد که تولید کنندگان در اعلام افزایش قیمت عجله کرده اند. با این وجود، شاید خریداران افزایش قیمت ها را در ماه ژوئن نپذیرند ولی در ماه بعد از آن اعتراضی نخواهند کرد.

در کل احتمال می رود که در اوایل فصل سوم قیمت های ورق نه تنها در اروپا بلکه در شرق آسیا و یا حتی آمریکا نیز افزایش می یابد.

روسیه و اوکراین نباید انتظار داشته باشند که در آینده نزدیک افزایش زیادی در تقاضای اروپا رخ دهد. آن ها باید به انتظار تمام شدن موجودی تجار بنشینند که تحقق این امر نیز تا قبل از پاییز بعید به نظر می رسد. اما افزایش قیمت ها در ژوئن کاملاً معقول است.  

۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ ۱۰:۰۸
تعداد بازدید : ۷۶۷
کد خبر : ۱,۵۶۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید