به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

هشدار شرکت های معدنی نسبت به روند بازار سنگ آهن-21/10/1391

مرکز خدمات فولاد ایران-شرکت های معدنی فورتسکیو و ریو تینتو اخیرا هشدار داده اند که روند صعودی قیمت سنگ آهن ماندگار نخواهد بود.

علت افزایش قیمت سنگ آهن به بالای 140 دلار کمبود عرضه به دلیل سرمای زمستانی  و اعلام برنامه های دولت جدید چین برای داشتن رشد اقتصادی سریع است.

ازاین رو شاید این روند صعودی اخیر موقتی باشد. عواملی که در کوتاه مدت بر این روند صعودی اثر گذاشته شامل تکمیل موجودی ها و نگرانی فولادسازان از فصل سیل و باران های موسمی منطقه پیلبارا و تاثیر آن بر تولید سنگ آهن است.

این که افزایش خرید برای تکمیل موجودی قیمت را بالا ببرد عجیب نیست چرا که کاهش موجودی های سپتامبر بود که قیمت را به زیر 88 دلار در هر تن رساند.

 در هر حال آنچه برای عرضه کنندگان سنگ آهن اهمیت دارد این است که عرضه و تقاضا در میان مدت تا دراز مدت با ثبات و متعادل باشد نه این که عواملی تاثیراتی کوتاه مدت بر بازار داشته باشد. در هر حال نظرات مختلفی نسبت به آینده بازار سنگ آهن مطرح می شود. برخی از تحلیلگران خیلی خوش بینانه به افزایش تقاضا و در نتیجه رشد قیمت در سال جاری می نگرند و برخی دیگر کاملا در نقطه مقابل نظرات ناامیدانه ای دارند. حداقل و حداکثر قیمت های پیش بینی شده برای سال جاری بین 80 تا 170 دلار در هر تن شنیده شده است.

مطمئنا کلید اصلی تاثیر گذار اقتصاد چین می باشد که دولت این کشور به دنبال رشد اقتصادی 8 درصدی در سال جاری است. دولت چین پروژه های زیرساختی زیادی را تصویب نموده و نشانه هایی از بهبود تولید صنایع در چین به چشم می خورد.

ولی از طرفی حوزه یورو در بحران است و بسیاری چالش های ساختاری وجود دارد که حداقل چندین سال زمان می برد تا اصلاح گردد. امریکا و ژاپن نیز با چالش هایی روبرو هستند و بعید به نظر می رسد اقتصاد چین به این زودی به دوران طلایی قبل از رکود اقتصادی باز گردد.

۲۱ دی ۱۳۹۱ ۰۹:۱۲
تعداد بازدید : ۶۱۶
کد خبر : ۱۵,۹۴۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید