به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

بسته شدن مرز مشترک با عراق، آسیبی جدی برای بازار فولاد اردن-25/10/1391

مرکز خدمات فولاد ایران- بسته شدن موقت مرز مشترک عراق و اردن که تنها نقطه اتصال مهم دو کشور است می تواند در صورت تداوم تاثیرات منفی شدیدی بر بازار فولاد اردن وارد سازد. ظاهرا علت بسته شدن این مرز واکنش دولت عراق به اعتراضات فرقه ای به نخست وزیر این کشور نوری المالکی بوده است. به جز میلگرد که اردن سالانه 700 هزار تن تولید دارد، این کشور بخش اعظم نیاز خود به فولاد را از خاور دور، کشو رهای عرب حوزه خلیج فارس، سی آی اس و ترکیه وارد می کند.

محصولات وارداتی از جمله ورق گرم، گالوانیزه ، مفتول، نبشی، ناودانی و لوله نیاز داخلی را تامین می کنند. همچنین تجار اردنی به بازار عراق نیز مجددا صادر می کنند. چرا که مصرف عراق به دلیل محدود بودن ظرفیت تولید و بازسازی های پس از جنگ بالاست. حال با بسته شدن این مرز صادرات اردن به عراق نیز متوقف می گردد.

در کنار آسیب وارده به این تجار، تولید کنندگانی که با توجه به تقاضای ضعیف داخلی به دلیل وضعیت اقتصادی، به صادرات به عراق وابسته اند نیز آسیب می بینند.

در حالی که عراق برای خرید از تجار اردنی پرداخت نقدی دارد حال با این وضعیت تجار اردنی با مشکل نقدینگی هم روبر می شوند چون در بازار داخلی اردن پرداخت ها بین 4 تا 6 ماهه است.

جایگزین صادرات به عراق می تواند کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و یا سوریه باشد که مورد اول با قدرت رقابت بالا روبروست و مورد دوم در جنگ داخلی است. گرچه اردنی ها می توانند محموله های فوق را مستقیما به بندر ام القصر عراق صادر کنند ولی مسئله کرایه حمل نیز مطرح است. بسته ماندن این مرز مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد.

۲۵ دی ۱۳۹۱ ۱۱:۵۹
تعداد بازدید : ۷۰۱
کد خبر : ۱۵,۹۶۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید