به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

افزایش شاخص بهای سنگ آهن

بدنبال افزایش قیمت عرضه سنگ آهن بدلیل بالا رفتن هزینه حمل، قیمت این محصول در اواخر هفته باثبات تر گزارش شده. قیمت سنگ آهن 62 درصد خلوص با 1 دلار در تن افزایش به 70.50 دلار در تن سی اف آر شمال چین رسیده که این سطح قیمت طی 4 ماه اخیر بی سابقه بوده است. اگرچه برخی سعی در ثابت نگه داشتن سنگ آهن 63 درصد روی قیمت 75 دلار در تن سی اف ار را دارند ولی تولیدکننده بزرگ سنگ آهن هند قیمت بالاتری را عنوان کرده است. حتی عرضه هایی در قیمت بالاتر از 80 دلار در تن به چین پیشنهاد شده که مورد قبول قرار نگرفته است. یک تاجر هنگ کنگی اظهار کرد هندی ها برای بالا بردن بیشتر قیمتها در تلاش هستند.

در همین حال، یک کارخانه فولاد چین اعلام کرده که در روز چهارشنبه سنگ آهن 62 درصد را به قیمت 65 دلار در تن سی اف آر بنادر شمال چین و برای تحویل اواسط ژوئن از استرالیا خریداری کرده بود که قرارداد این خرید هم بدلیل بالا رفتن قیمتها فسخ شد.

این شواهد حاکی از آن است که بازار سنگ آهن در سردرگمی بسر می برد و بهمین دلیل اکثر تجار و کارخانجات تولیدی فولاد سیاست انتظار و مشاهده را در پیش گرفته اند و حتی از بازار نقدی هم خرید نمی کنند تا وضعیت مشخص شود. دلیل دیگر عقب نشینی آنها از بازار افزایش ناگهانی قیمت سنگ آهن عنوان شده است.

یک تاجر چینی اظهار کرد از آنجاکه قیمتها خیلی سریع بالا رفت، باید به تولیدکنندگان فرصت بدهیم تا با شرایط جدید کنار بیایند.

دو قراداد دیگر هم که هفته گذشته اعلام شده بود، در اوایل این هفته به نتیجه رسید. یک تاجر هنگ کنگی گفت در دوشنبه هفته پیش سنگ آهن 63 درصد خلوص را در قیمت 71 تا 72 دلار در تن سی اف آر شمال چین به فروش رسانده بود که فعلا از فروش صرف نظر کرده است.

در همین حال یک خریدار سنگ آهن 63 درصد خلوص با سطح ناخالصی بالا را از ایران طی چهارشنبه گذشته در قیمت 72 دلار در تن سی اف آر بنادر شمال چین پیش خرید کرده است.

از بازار حمل و نقل نیز خبر رسیده که نرخ هزینه حمل کشتی های با ظرفیت بالا از هند 16.5 دلار هر تن برای یک مسیر و 20 دلار هر تن برای دو مسیر است. هزینه حمل با کشتی های متوسط هم 20 دلار هر تن بوده که در روز چهارشنبه کمی کاهش داشته. ولی هزینه حمل از برزیل با 2 دلار افزایش 47 دلار هر تن اعلام شده است.

برخی تجار اعلام کرده اند که با توجه به نوسانات هزینه های حمل ترجیح می دهند قبل از بستن قرارداد، کشتی برای حمل کالای خود رزرو کنند.

دلیل اصلی بالا رفتن هزینه های حمل دلالان هستند که خریدهایشان باعث لغو قراردادها شده است.

در معاملات سلف قیمت سنگ آهن برای چهارشنبه جولای به 71 دلار کاهش یافت و برای پنج شنبه 71 تا 73 دلار در تن بود. قیمت معاملات سلف برای تحویل آگوست هم 73 تا 75 دلار در تن بوده است.      

۱۹ خرداد ۱۳۸۸ ۰۹:۵۷
تعداد بازدید : ۷۱۶
کد خبر : ۱,۶۹۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید