به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار فولاد (هفته اول ژوئن)

گزارش هفتگی بازار فولاد (هفته اول ژوئن)

سنگ آهن

بازار سنگ آهن یکی از جنجالی ترین و پر تنش ترین روند خود را طی چند هفته اخیر شاهد بود. برخی کارخانجات آسیایی با کاهش 33 درصدی قیمت این محصول موافقت کردند، درحالیکه چین هنوز بر کاهش 40 درصدی قیمت آن پافشاری می کند و هنوز نتیجه ای نگرفته است. تولیدکنندگان فولاد اروپا خواستار 50 درصد کاهش قیمت برای سنگ آهن هستند. احتمالا مذاکرات تا پایان ژوئن به نتیجه برسد.

از طرف دیگر بالا رفتن هزینه های حمل باعث افزایش ناگهانی قیمت عرضه سنگ آهن شد که بدنبال آن بعضی از قراردادهای خرید این کالا لغو شد. اکثر خریداران ترجیح می دهند سنگ آهن مورد نیاز خود را از بازار نقدی خریداری کنند تا زمانیکه قیمت آن به یک سطح ثابت برسد.

روند بازار سنگ آهن در آسیا در وضعیت بسیار بهتری نسبت به اروپا و امریکا دارد و علت آن بحران اقتصادی در امریکا و اروپاست.

قراضه

کاهش تولید کارخانه های فولادسازی در بازار قراضه تاثیر بارزی داشته. بازار قراضه از اوایل امسال تحت تاثیر عوامل متعدد با رکود همراه بود که این رکود بخصوص در قیمتهای صادراتی اکثر بازارهای بزرگ دنیا کاملا مشهود بود.

اما از اواخر می تا اوایل ژوئن که بازار آسیا کمی تکان خورد، تقاضای قراضه هم بی تاثیر از این روند نبود. سفارشات خرید بخصوص از طرف چین و ترکیه باعث شد تا طی این مدت قیمت قراضه در امریکا و اروپا هم بالا برود. به نظر نمی رسد قیمت قراضه نوسان زیادی داشته باشد.     

بیلت

بدنبال بهبود اندک بازار قراضه، قیمت بیلت هم طی هفته های اخیر بخصوص در آسیا وضعیت بهتری داشت. تقاضای بازار تقریبا امیدوار کننده بود. تولیدکننده های روسیه و اکراین اکثر تولیدات دو ماه فعلی و آینده را پیش فروش کرده اند. قیمت بیلت روسیه طی دو هفته اخیر بین 360 تا 370 دلار در تن فوب دریای سیاه بوده.

در ایران

قیمت بیلت محکم بود و نشانه هایی از بالا رفتن را بروز داد. علت آن محدودیت عرضه است. آخرین قیمت بیلت صادراتی به ایران تحویل بنادر شمالی 400 دلار در تن بوده که هنوز از قیمت جاری بازار بالاتر است.

در هفته های آینده باید انتظار داشت که روند افزایش قیمت بیلت ادامه داشته باشد.

میله گرد

تقاضای آهن آلات ساختمانی در اروپا و کشورهای خاور میانه همچنان ثابت است. در اکثر مناطق موجودی کافی در انبارها هست و سطح قیمتها تغییر خاصی نداشته است. علت این رکود جدا از نبود تقاضا، آفزایش قیمت آن است.

بازار آسیا وضعیت بهتری نسبت به اروپا و امریکا داشته. بخصوص تقاضای خوب چین و خریدهایی که از روسیه و ترکیه می کند، از کاهش بیشتر قیمت میله گرد جلوگیری کرده است. قیمتهای رو به پایین در اوایل ژوئن تقریبا ثابت بوده.

طی این هفته قیمت میله گرد ترک 420 تا 440 دلار در تن فوب بوده و قیمت آن در بازار داخلی چین طی این مدت 510 دلار در تن تحویل درب کارخانه بوده است.

در ایران

بازار میله گرد نوسان داشت. قیمت این محصول طی دو هفته اخیر بین 5500 تا 6500 ریال در هر کیلو در نوسان بود.

در اواخر هفته گذشته میله گرد به شدت بالا رفت ولی دو روز قبل از انتخابات بازار متوقف شد و سکوت بر آن حاکم گردید. همین امر باعث کاهش نسبی قیمتها شد. ولی موجودی کافی میله گرد یا بیلت در بازار نیست. باید بعد از انتخابات انتظار اوج گرفتن قیمتها را داشت.

مقاطع در ایران

نوسان قیمت مقاطع در ایران خیلی جدی تر بود. نبشی و ناودانی تا 10 درصد افزایش قیمت داشتند ولی با سکوت تقاضا، هر کیلو 10 تا 30 تومان ارزان شد. موجودی فعلی بازار بالا نیست و به نظر نمی رسد که در آینده نزدیک هم محموله چشمگیری وارد شود. تنها نبود تقاضا بازار را نگه داشته است.

انواع ورق

از اوایل سال 2009 که بازار همچنان در رکود بسر می برد برخی کارخانه های تولیدکننده محصولات نیمه تمام مجبور به قطع یا کاهش تولیدات خود از جمله اسلب شدند. ادامه این روند باعث پایین آمدن سطح موجودی اسلب در بازار بخصوص در اواخر ماه می شد.

در اوایل ژوئن اسلب بازار تقریبا خوبی داشت که این امر باعث بالا رفتن قیمت انواع ورق بخصوص در بازار آسیا شد. در همین مدت قیمت ورق سیاه در بازارهای روسیه، اکراین و چین بین 10 تا 20 دلار در تن بالا رفت. بخصوص در بازار داخلی چین که تقاضای ورق بالا بود، این افزایش های قیمت کاملا مشهود بود. البته عامل اصلی افزایش قیمت ورق گرم بالا رفتن تقاضای این کالا در چین است. چینی ها بخش عمده ای از ورق گرم وارداتی را به ورق سرد تبدیل می کنند. با این حال در هفته گذشته بازار ورق سرد هم در چین رو به بالا بود.

بازار ورق در امریکا و روسیه وضعیت کاملا متفاوتی دارد. سطح تقاضا در این مناطق همچنان پایین و قیمتها هم راکد است.

یکی از عوامل ادامه روند صعودی بازار ورق در آسیا بهبود وضعیت در خارج از این بازار است. ولی با توجه به مشاهدات و اخبار به نظر نمی رسد بازارهای بیرون از آسیا تا چند ماه آینده تغییری داشته باشد. این امر موجب کندی روند صعودی قیمتها در آسیا خواهد بود.

در ایران

در طول هفته گذشته اکثر فروشندگان خارجی از ارائه قیمت پرهیز می کردند. قزاقها ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر را تا 525 دلار در تن سی اف آر انزلی پیشنهاد دادند. یک روز قیمت این کالا به نزدیک 7000 ریال هر کیلو هم رسید. در اوایل هفته قیمتها روند صعودی داشت ولی گفته می شود با ترخیص محموله های کوچکی که به بنادر وارد شده قیمتها به ثبات برسد.

گرانی ورق در ماه مرداد و شهریور در ایران باید به اوج خود برسد. مبارکه سفارش قبول نمی کند و کدهای سرویس سنترهایش را بسته است که احتمالا در هفته آینده باز خواهد کرد. قیمتها در خارج بسیار بالا رفته و از طرف دیگر زمان تحویل هم طولانی شده. بهمین دلیل کمتر کسی حاضر است ریسک کند و برای کالائی که 3 یا 4 ماه آینده حمل می شود، خرید کند.

این امر در مورد انواع ورق صادق است.       

۲۳ خرداد ۱۳۸۸ ۰۹:۱۴
تعداد بازدید : ۸۴۰
کد خبر : ۱,۷۰۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید