به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار فولاد- گزارش هفته 29

سنگ آهن

هفته گذشته بازار سنگ آهن با بهبود قیمت روبرو بود چرا که برخی کارخانه های چینی به فکر تکمیل موجودی انبارها بودند.

متوسط قیمت بازار به توجه به خرید چینی ها به بالاترین سطح دو ماه اخیر رسید و در حدود 130 دلار هر تن سی اف آر چین بود. کاهش موجودی بنادر چین و افت عرضه شرکت های معدنی بزرگ دنیا در بازار نقدی موجب این روند شد. البته برای تداوم افزایش قیمت باید حجم خرید ها بیشتر شود.

آخرین موجودی سنگ آهن بنادر اصلی چین 74 میلیون و 290 هزار تن بوده که حدود 2 درصد نسبت به هفته گذشته افت داشت.

 

قراضه

هفته گذشته در کل اغلب بازارهای قراضه روند باثباتی را تجربه کردند. بازار واردات قراضه در ترکیه هفته باثباتی را پشت سر گذاشت چرا که دو هفته قبل حجم معامله ها بالا بود. فروشندگان قراضه اروپا امیدوار بودند قیمت قراضه سنگین 20-80 هفته آتی به 370 دلار هر تن سی اف آر ترکیه برسد در حالی که آخرین معاملات در 365 تا 366 دلار هر تن سی اف آر بسته شد. متوسط قیمت قراضه وارداتی به ترکیه 364 دلار هر تن سی اف آر بود.

بازار داخلی قراضه امریکا نیز هفته آرامی را سپری نمود متوسط قیمت قراضه خرد شده 390 تا 395 دلار هر لانگ تن بود.

در بازار داخلی آلمان قیمت قراضه خرد شده 260 تا 270 یورو هر تن تحویل کارخانه ثبت شده و انتظار می رود تا سپتامبر در این سطح باقی بماند.

در بازار داخلی اوکراین قیمت قراضه آ3  در 251 تا 263 دلار هر تن درب انبار با ثبات بود ولی رشد قیمت 10 دلار هرتن برای ماه آگوست پیش بینی شد. در بازار روسیه در برخی نقاط قراضه تا 4 دلار هر تن افزایش قیمت داشته به 261 تا 273 دلار هر تن رسید.

در چین قیمت قراضه سنگین 377 دلار هر تن با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده شنیده شد که ثبات داشت.  متوسط قیمت قراضه سنگین کلاس 2 در ژاپن 3 دلار هر تن افت داشته به 300 دلار هر تن رسیده است.

قراضه وارداتی خلوص 20-80 به تایوان 4 دلار هرتن رشد قیمت داشته به 341 دلار هر تن سی اف آر رسید.

 

بیلت

فعالیت بازار صادرات بیلت سی آی اس با توجه به رکود تابستانی کم شده و قیمت ها نسبتا در ثبات بود. به عربستان در 540 دلار هرتن سی اف آر فروخته شد. کارخانه ها سعی دارند قیمت معاملات بیلت را در 505 تا 510 دلار هر تن فوب ثابت نگه دارند. به خاور میانه در 508 دلار هر تن فوب عرضه شد و برخی قیمت را به 515 دلار هر تن فوب افزایش دادند. در حوزه دریای خزر نیز بیلت روسیه 520 دلار هر تن فوب ثبت شده ولی معامله ای در این قیمت شنیده نشد. قیمت بیلت در  بازار داخلی ترکیه نیز 550 دلار هر تن درب کارخانه شنیده شده است.

در جنوب شرق آسیا بیلت چین 530 دلار هر تن سی اف آر بود که 20 دلار نسبت به 3 هفته قبل بهبود داشت. بیلت کره از 525 دلار به 530 تا 535 دلار هر تن سی اف آر فیلیپین رسید. در اندونزی نیز بیلت وارداتی 535 تا 540 دلار هر تن سی اف آر شنیده شده البته قیمت درخواستی خرید 530 دلار هر تن سی اف آر بود.

بیلت در بازار ایران

بیلت هفته گذشته روند نزولی داشت. سایز 150 میلیمتر در انزلی روز شنبه هر کیلو 1820 تومان صحبت می شد ولی تا روز پنجشنبه به 1790 تومان هم رسید در حالی که حجم تقاضا پایین بود. افت قیمت بیلت بیشتر به دلیل همین پایین بودن تقاضاست ضمن آنکه روند نزولی قیمت ارز در هفته قبل هم به این مساله دامن زد. مهمترین مساله بازار بیلت عدم اطمینان به آینده است، تنها سودآوری این کالا باعث شده تا واردات آن ادامه داشته باشد. در حالی که بطور سنتی بیشترین واردات ما از کشورهای سی آی اس بوده به دلیل مسایل ناشی از تحریم ها شرایط تغییر کرده است. در تیرماه 51365 تن بیلت از کره به بندرامام خمینی وارد شده اما در همان زمان 27125 تن شمش از سی آی اس بوده است. این در حالی است که محصول کره حداقل 50 دلار گرانتر است البته به نظر می رسد واردات از جنوب با توجه به تحریم های اول جولای محدودتر شود، ولی در کل با توجه به افت شدید تقاضا، بیلت تولید داخل فعلا جوابگوست.

 

مقاطع

قیمت میلگرد صادراتی ترکیه 5 تا 10 دلار هر تن بالا رفته 590 تا 600 دلار هر تن فوب بود. در بازار داخلی ترکیه نیز دو هفته اخیر قیمت ها صعودی بوده و قیمت فعلی  721  دلار هر تن با 18 درصد مالیات بر ارزش افزوده است.

قیمت پیشنهادی میلگرد در بازار داخلی اسپانیا 455 تا 465 یورو هر تن ثبت شده که 20 یورو هر تن نسبت به اواخر ژوئن و اوایل جولای بالا رفته است. میلگرد صادراتی اسپانیا رشد داشته  435 تا 445 یورو هر تن فوب شنیده شد. در شمال اروپا قیمت پیشنهادی میلگرد از 450 تا 455 یورو هر تن به 470 یورو هر تن رسید.

قیمت قرارداد میلگرد در بورس فیوچرز چین پس از یک هفته نزولی شد و با 4/0 درصد کاهش به 597 دلار هر تن رسید ولی در بازار نقدی قیمت تا 5 دلار هر تن  بالا رفته به 553 تا 555 دلار هر تن با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید.

مقاطع در بازار ایران

هفته گذشته روند بسیار ساکتی بر بازار مقاطع ایران حاکم بود و کمتر کسی تمایل به خرید داشت. در حالی که حرکت رو به پایین نرخ ارز به این روند کمک می کرد. بی اعتمادی به بازار آینده، سیاست انتظار را به اوج خود رسانده است. اکثر دست اندرکاران اعتقاد دارند که این روند تا شروع فعالیت دولت آقای روحانی ادامه خواهد یافت. چرا که بودجه های عمرانی عملا صفر شده حتی آنها که باید فعال باشند، خریدها را به زمان آقای روحانی موکول کرده اند. این روند باعث شده تا انبارها خالی باشد ضمن آنکه تولید هم به حداقل خود رسیده است.

 روز سه شنبه یک موج امیدواری به بازار خورد در حالیکه روند دلار رو به پایین بود، بیلت هم در مسیر سقوط ولی عده ای از تجار خرید کردند اما در حداقل موجودی مورد نیاز. تنها در هفته قبل بعضی از اقلام تیرآهن روند بهبود داشتند که در آخر هفته آنها هم نزولی شدند. متوسط قیمت میلگرد در اول هفته در اصفهان 1962 تومان بود که در آخر هفته به 1958 رسید، در اهوازمتوسط قیمت میلگرد 8 تا 32 میلیمتر اول هفته 1980 تومان بود که در آخر هفته به 1971 تومان رسید. نباید فراموش کرد که ماه رمضان معمولا پروژه ها روند ساکتی به خود می گیرند اما امسال جانشینی ریاست جمهور و گرمای ماه مرداد هم مزید بر علت شده است همین امر بازار را تحت فشار قرار داده است.

اگر قیمت شمش در برابر بازار مقاومت کند سطح قیمت ها تغییر نخواهد داشت ولی اگر قیمت شمش پایین بیاید و به زیر 1750 تومان در انزلی برسد باید انتظار داشت که قیمت مقاطع هم به شدت افت کند این نگاه از آنجا مهم است که معمولا بیلت در برابر افت قیمت حساس تر است تا مقاطع.

 

ورق

آخرین متوسط قیمت بازار ورق گرم امریکا 640 تا 650 دلار هر شورت تن بود فعالان بازار مطمئن نیستند قیمت ها صعودی می ماند و یا در ثبات خواهد بود. در شمال اروپا خبر از افزایش قیمت 10 تا 20 یورو هر تن قیمت ها بود ورق گرم 420 تا 430 یورو هر تن با پرداخت عوارض گمرکی شنیده شد. در جنوب اروپا نیز ایتالیا به دنبال افزایش 30 یورو هر تن قیمت ورق گرم تحویل سپتامبر بود.

 ورق گرم اوکراین به امارات در 550 دلار هر تن سی اف آرعرضه شد که 5 تا 10 دلار تخفیف هم داده می شد. اوکراینی ها ورق گرم را به ترکیه در 500 تا 505 دلار هر تن فوب و به اروپا و خاور میانه در 510 تا 515 دلار هر تن فوب فروش داشتند.

بازار ورق گرم چین پس از 3 دلار هر تن رشد در ثبات بوده در شانگهای 582 تا 587 دلار هر تن با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده ثبت شد. ورق گرم صادراتی چین 10 تا 15 دلار هر تن بالا رفته 525 تا 530 دلار هر تن فوب شنیده شد. ورق گرم در بازار نقدی کره جنوبی 643 تا 652 دلار هر تن بود.

ورق در بازار ایران

ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول در انزلی روز شنبه 19850 ریال بود که تا اخر هفته به 19250 ریال رسید ، این کالا از تحریم ها بدور مانده است و با قیمت 620 دلار تحویل بندر امام از کره با استفاده از ارز اتاق مبادله هنوز این کالا سود خوبی دارد. به همین دلیل حجم واردات این کالا از 27 هزار تن در خردادماه به 72 هزار تن در سه هفته تیرماه رسیده است. ورق های گرم سایزهای 5/2 تا 15 میلیمتر محصول مبارکه در هفته قبل با روند نزولی روبرو بود و تا آخر هفته حدود 40 تومان هر کیلو پایین آمد ورق های اکسین و کاویان هم با همین روند روبرو بود البته اکسین در برابر کاهش قیمت بسیار مقاومت می کند که ناشی از برنامه های داخلی این کارخانه است ولی در هر حال قیمت بازار به قیمت فروش کارخانه ها بسیار نزدیک شده و حاشیه سود بسیار پایین آمده است. به همین دلیل کسی تمایلی به خرید ورق گرم ندارد این امر در مورد محصولات مبارکه هم صادق است.

ورق سرد همچنان با کاهش قیمت روبروست در حالیکه بعضی از سایزها با مشکل عرضه روبروست ولی تقاضا بسیار ضعیف است و همین امر باعث روند نزولی قیمت شده است. ورق گالوانیزه بعلت محدودیت تقاضا با کاهش قیمت روبرو بود و بعضا تا 50 تومان هر کیلو در بعضی سایزها افت داشت. مشکل بازار ایران نبود تقاضاست، با ورود تقاضا قیمت ها بصورت انفجاری بالا خواهد رفت در غیر اینصورت باید منتظر توقف بعضی واحدها باشیم.

مرکز خدمات فولاد ایران

 

۲۹ تیر ۱۳۹۲ ۱۰:۳۰
تعداد بازدید : ۷۲۷
کد خبر : ۱۷,۴۰۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید