به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار فولاد (هفته دوم ماه ژوئن)

سنگ آهن

بنبال تخفیف 33 درصدی شرکتهای استرالیائی تولیدکننده سنگ آهن به مصرف کنندگان غیر چینی، چینی ها بدنبال تخفیف بیشتر تا 43 درصد بوده اند ولی با مقاومت تولیدکنندگان سنگ آهن روبرو شده اند. از آنجا که چین بزرگترین مصرف کننده سنگ آهن است، بدنبال دیکته کردن درخواست خود می باشد. ولی به نظر می رسد موفق نشود.

علت این امر آنست که قیمت سنگ آهن در بازار تحویل نقدی در حال افزایش است و از سوی دیگر قیمت قراضه نیز در حال بالا رفتن می باشد که همین امر به رونق بازار سنگ آهن کمک می نماید. در عین حال بازار انواع آهن آلات در داخل چین رو به بهبود است. بنابراین، تولیدکنندگان سنگ آهن ترجیح می دهند به جای درگیر شدن با خریداران چینی، محصولات خود را در بازار تحویل نقدی بفروشند و به انتظار زمان موعود نشینند.

احتمالا مذاکرات باید تا پایان ژوئن به نتیجه برسد ولی پیش بینی نمی شود تغییر زیادی در قیمتها باشد.

 

قراضه

بازار قراضه محکم ایستاده است. با سفارشات قراضه ترکها قیمتها تثبیت شده. اگر ترکها به سفارشات خود ادامه میدادند، قیمت قراضه دریایی تا 290 دلار سی اف آر هم بالا می رفت ولی در هفته گذشته آنها دست از خرید کشیدند و قیمت در حدود 270 دلار ایستاد.

در امریکا قراضه دیگر جایی برای کاهش ندارد. در اروپا هم کارخانجات این منطقه به این باور رسیده اند که نوسان قیمت حداکثر 30 یورو هر تن می باشد. بنابراین بدنبال بالا بردن قیمت فروش خود هستند.

 

بیلت

بازار بیلت استوار مانده است. ثبات قیمت سنگ آهن و قراضه دامنه نوسان بیلت را محدود کرده است. با کاهش تقاضای مقاطع ساختمانی در دو ماه آینده احتمال کسادی و کاهش تقاضای این کالا بعید نیست ولی کارخانجات تولیدکننده تمایلی به کاهش قیمت ندارند.

در ایران بیلت در قیمت 4300 ریال معامله می شود. توقف معاملات که ناشی از مسائل غیر اقتصادی بود، روند رو به افزایش آنرا متوقف کرد ولی با توجه به محکم بودن بازارهای خارجی، کاهش قیمت بیلت بعید بنظر می رسد.

 

میله گرد و مقاطع ساختمانی

قیمت مقاطع بخصوص میله گرد در اکثر نقاط دنیا ثابت ماند یا دامنه تغییر آن محدود بود. علت آن چند مورد است:

اولا، قیمت سنگ آهن و قراضه تقریبا ثابت مانده است و دوم اینکه سطح تولید در اکثر نقاط دنیا بشدت کاهش یافته. تا آنجاکه عرضه و تقاضا به هم نزدیک شده اند.

با توقف فعالیتهای ساختمانی در خاور میانه احتمال دارد قیمتها کمی کاهش یابد ولی سطح عرضه آنچنان محدود است که کاهش تقاضا عملا در آن تاثیری نخواهد گذاشت. تولیدکنندگان میله گرد در امریکا اعلام کرده اند که قیمت این کالا را برای فصل سوم کمی بالا خواهند برد.

در اروپا با توجه به تعطیلات تابستانه پیش بینی سست شدن قیمتها می رود ولی باید در نظر داشت که در خلال تعطیلات سطح تولید هم به نسبت بیشتری کاهش خواهد یافت.

در چین، امیدواری به بازار برگشته و این امر می تواند به روند افزایش قیمتها کمک کند.

 

انواع ورق

امیدواری مصرف کنندگان آرام آرام به بازار باز می گردد. در شمال اروپا قیمت تحویل نقدی انواع ورق در حال افزایش است. در کنار این افزایش قیمت، سطح موجودی کالاها رو به کاهش است. از سوی دیگر، بنا به طبیعت تولید انواع ورق، افزایش تولید توسط کارخانجات ساده نیست. بنابراین نباید انتظار داشت در خلال یک ماه آینده با افزایش محدود قیمتها حجم تولید هم بالا برود.

روند افزایش قیمت ورق در اروپا، ترکیه، خاور میانه و بخصوص چین کاملا مشهود است. تنها بازار قاره امریکا خارج از این روند قرار دارد که پیش بینی می شود در فصل چهارم سال جاری افزایش قیمتها در امریکا هم شروع شود.

 

در ایران

در ایران همه چیز در سایه انتخابات گم شده است، بخصوص بخشنامه مورخ 27/3/1388 دولت که واردات کالاهائی را که مشابه تولید داخلی دارند را ممنوع کرده است. این امر به معنای انفجار قیمت فولاد، بخصوص انواع مقاطع در ایران می تواند باشد.  

باید صبر کرد تا هفته های آینده تاثیر این بخشنامه را دید.

۳۰ خرداد ۱۳۸۸ ۱۳:۳۷
تعداد بازدید : ۷۳۳
کد خبر : ۱,۷۷۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید