به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

یوان چین می تواند جای دلار را بگیرد؟-19/08/1392

مرکز خدمات فولاد ایران- در حال حاضر چین حدود نیمی از مصرف فلزات پایه دنیا را در دست دارد و 42 درصد از مس عرضه شده در بازارهای جهانی و بیش از یک میلیارد تن سنگ آهن در سال خریداری می کند.

انتظار می رود تقاضای فلزات پایه در چین در کمتر از 4 سال آینده 52 درصد از سهم بازارهای جهانی را از آن خود کند. علاوه بر این، این کشور آسیایی اخیرا بزرگترین وارد کننده نفت دنیا شده  و در واردات طلا نیز قصد پیشی گرفتن از هند را دارد.

با این اوصاف نمی توان روزی را که یوان چین جای دلار را به عنوان یک ارز برتر بین المللی برای مبادلات کالاهای اساسی از آن خود کند غیر ممکن دانست. فقط شاید زمان ببرد تا این چنین گردد.

در حال حاضر یوان چین در موارد بیشتری نسبت به گذشته به عنوان یک ارز توافقی در معاملات مورد استفاده قرار می گیرد به عنوان نمونه در استرالیا برخی از شرکت های معدنی پیش فاکتور خود را مستقیما به یوان چین صادر می کنند. کارشناسان پیش بینی کرده اند تا سال 2015 یوان چین سومین ارز مورد معامله در دنیا گردد. در این بین شاید مقامات چینی راه را برای جهانی شدن یوان چین هموار تر کنند.

ولی از طرفی باید به این مسئله نیز توجه نمود که اگر دلار امریکا ضعیف شود چین ضرر زیادی خواهد دید. لازم است چین اصلاحات گسترده ای در بازار مالی خود انجام دهد تا در تبدیل شدن یوان به یک ارز قدرتمند جهانی موفق گردد در حالی که تمایلی به چنین اصلاحاتی ندارد. سهم بالای چین از اوراق قرضه خزانه داری امریکا آنقدر بالاست که چین به راحتی راه فرار ندارد و با ضعف دلار ضرر زیادی متوجه این کشور نیز خواهد شد.

 

۱۹ آبان ۱۳۹۲ ۱۳:۲۰
تعداد بازدید : ۸۰۴
کد خبر : ۱۸,۳۵۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید