به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چشم انداز بازار سنگ آهن در سال 2014-15/10/1392

مرکز خدمات فولاد ایران- دیدگاه های مختلفی در مورد آینده قیمت سنگ آهن در سال 2014 وجود دارد ولی اغلب دیدگاه ها در رابطه با تقاضا و میزان تولید اتفاق نظر دارند.

سال 2013 تقاضای سنگ آهن نسبتا بالا بود از این رو شرکت های معدنی بزرگ دنیا به افزایش سرمایه گذاری برای تولید بیشتر ادامه دادند. در این بین تقاضای چین نقشی تعیین کننده دارد که 9 ماه نخست سال 2013 معادل 9 درصد افزایش در واردات سنگ آهن داشت. از طرفی چون موجودی سنگ آهن در چین بالا نیست نشان می دهد آنچه خریداری شده به مصرف رسیده و همین امر دست اندرکاران بازار سنگ آهن را به بهبود تقاضا امیدوار می کند.

در این بین برخی معتقدند گرچه واردات سنگ آهن به چین بالا بوده ولی احتمال افت قیمت این ماده اولیه بالاست چون بازار فولاد چین با مشکل مازاد تولید روبروست و از طرفی بازار ساخت و ساز نیز ممکن است با کاهش فعالیت روبرو شود. در کل اغلب تحلیل گران سال 2014 بازار سنگ آهن را نسبتا مشابه سال 2013 می بینند.

در بین موافقان پیش بینی رکود بازار سنگ آهن در سال 2014 می توان به موسسه گلدمن ساچس اشاره نمود که ریسک های موجود در بازار سنگ آهن را بالا می بیند. احتمالا ماه های پایانی سال فشارهای قیمتی افزایش می یابد و و قیمت سنگ آهن به پایین ترین سطح خود از سال 2010 به بعد خواهد رسید. متوسط قیمت سنگ آهن در سال 2014 در این برآورد 108 دلار هر تن محاسبه شده است. در حالی که سال 2013 در بندر تیانجین چین متوسط قیمت معاملات 135 دلار هر تن بوده است.

برخی معتقدند تصمیم شرکت های معدنی بزرگ دنیا به بالا بردن ظرفیت تولید شاید تصمیمی اشتباه باشد چون تقاضای سنگ آهن در کوتاه مدت نزولی است. شرکت های معدنی ریوتینتو، بی اچ پی و واله 70 درصد بازار جهانی سنگ آهن را دست دارند و تقریبا همه صادرات آن ها به چین ارسال می شود.

۱۵ دی ۱۳۹۲ ۱۳:۴۴
تعداد بازدید : ۵۲۱
کد خبر : ۱۸,۷۴۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید