به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار فولاد- گزارش هفته 07 سال 2014- ( شماره 224)

سنگ آهن

هفته گذشته قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد در چین پس از چندین روز افت 8/0 درصد بالا رفته به 121  دلار هر تن سی اف آر رسید در حالی که پیش از این قیمت سنگ آهن 5 هفته متوالی نزولی بوده  است.

فعلا روند نزولی باعث شده کارخانه ها در حداقل ممکن خرید کنند شاید پس از افت قیمت سنگ آهن به کمتر از 120 دلار خرید ها بیشتر شود. موجودی سنگ آهن بنادر چین به 97 میلیون و 250 هزار تن رسید که از اکتبر 2012 بی سابقه بوده است.

با توجه به این که ماه مارس با گرم شدن هوا ساخت و ساز در چین بهتر می شود می توان به بهبود بازار سنگ آهن نیز امیدوار بود.

 

قراضه

پیش بینی شده قیمت قراضه در بازار داخلی امریکا ماه مارس تا 20 دلار هر لانگ تن افت داشته باشد. قراضه خرد شده آخرین بار 403 تا 407 دلار هر لانگ تن شنیده شده است. ترکیه هفته گذشته قراضه سنگین کلاس 1 و2 خلوص 20-80 امریکا را 357 تا 358 دلار هر تن سی اف آر خریداری نمود که از کف قیمت 360 دلار پایین تر بود. قراضه کانتینری خلوص 20-80 امریکا برای صادرات به تایوان 355 دلار هر تن فوب ثبت شد که خریدار نداشت.

 قراضه آ3 دریای بالتیک 370 دلار هر تن سی اف آر ترکیه معادل 334 تا 336 دلار هر تن فوب بود.

در شرق آسیا جو بازار قراضه ضعیف است و قراضه سنگین کلاس 1 و2 در 365 تا 375 دلار هر تن سی اف آر درخواست شده در حالی که قیمت پیشنهادی عرضه کننده ها 380 تا 385 دلار هر تن سی اف آر بود. قیمت خرید قراضه در ژاپن هفته گذشته  بین 342 تا 356 دلار هر تن ثبت شد. کره ای ها برای خرید از سی آی اس در 370 دلار هر تن سی اف آر درخواست  دادند.

 

بیلت

عرضه کنندگان بیلت سی آی اس معتقدند قیمت به کف رسیده و هفته گذشته 5 دلار افت داشته 485 تا 490 دلار هر تن فوب بود. بیلت بلاروس 479 دلار هر تن فوب هم شنیده شد. تا زمانی که قراضه در ترکیه نزولی است و بازار مقاطع آن راکد است امیدی به بهبود بازار بیلت نیست. بیشتر تجار خریدار بیلت سی آی اس بودند تا مصرف کننده های نهایی.

همچنین اخیرا نوردکاران در کشوهای عرب حوزه خلیج فارس به دنبال تامین بیلت از بازار داخلی بودند تا بازار سی آی اس چون زمان تحویل کوتاه تر است و می توانند در تناژ کم خرید کنند.

بیلت در بازار ایران

قیمت بیلت هفته گذشته با کمی تنزل روبرو بود. سایز 150 میلیمتر وارداتی در انزلی روی تریلی هر کیلو از 1500 تومان به 1495 تومان رسید خریدارها بدنبال 1490 تومان بودند ولی فروشنده ها مقاومت می کردند. قطع برق و کاهش تولید همراه با رکود بازار مقاطع، روند تقاضا را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود اما واردکننده ها در برابر کاهش قیمت مقاومت می کنند چون برای آنها تخفیف امکان پذیر نیست. از سوی دیگر بیلت محصول کارخانه های داخلی در قیمت 1410 تا 1440 تومان در سایز 120 میلیمتر جایگزین بیلت وارداتی شده است. تولید فولاد خوزستان همچنان در بورس در قیمت 1380 تومان با پرداخت اعتباری به فروش رسید، علیرغم تلاش بعضی از دست اندرکاران برای کاهش قیمت شمش فولاد خوزستان قیمت این کارخانه همچنان ثابت مانده است. تعطیلی ناشی از سرما باعث کاهش عرضه بیلت به بازار شده است، از طرف دیگر ثبات نسبی قیمت طی سه هفته اخیر باعث به وجود آمدن این امیدواری شده که قیمت ها از این به بعد ثابت و یا رو به بالا خواهد بود به همین دلیل کارخانه ها امیدوارند در این روزهای پایانی سال به فروش خوبی برسند.

 

مقاطع

هفته گذشته متوسط قیمت میلگرد صادراتی ترکیه 555 دلار هر تن فوب ثبت شده که پایین ترین قیمت از آگوست 2010 بوده است. در امریکا میلگرد ترکیه تحت بررسی های آنتی دامپینگ قرار داشت و ترک ها نگران بازار خود در این کشور هستند. میلگرد ترکیه در 570 دلار هر تن سی اف آر به خاور میانه فروخته شد.

آخرین قیمت میلگرد در بازار داخلی امریکا 620 دلار هر شورت تن درب کارخانه یا پایین تر ثبت شد همه منتظر کاهش سرما و بهبود بازارند. در شمال اروپا تحت تاثیر افت قیمت قراضه قیمت میلگرد داخلی تا 10 یورو هر تن افت داشت. میلگرد وارداتی از ترکیه نیز 423 یورو هر تن سی اف آر شنیده شد. میلگرد صادراتی سی آی اس کاهش قیمت داشته 520 دلار هر تن فوب ثبت شد.

میلگرد صادراتی چین 490 تا 495 دلار هر تن فوب ثبت شد که نسبت به اواخر ژانویه 8 دلار هر تن افت داشت. آخرین قیمت میلگرد در بازار نقدی  چین 528 دلار هر تن با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده بود.

مقاطع در بازار ایران

قیمت مقاطع در هفته گذشته ثابت ماند. تعطیلی و توقف تولید بعضی کارخانه ها در 14 روز قبل باعث شد بعضی از تقاضاهای عقب افتاده به بازار این هفته سرازیر شود با این حال قیمت ها تغییر نکرد. میله گرد سایز 8 تا 32 میلیمتر که هفته گذشته در اهواز 1624 تومان بود در پایان این هفته به 1625 تومان رسید متوسط قیمت میله گرد 16 تا 25 در هفته قبل 1685 تومان هر کیلو بود. در پایان این هفته به 1680 تومان رسید. متوسط قیمت تیرآهن 14 تا 18 در اصفهان هفته قبل 1740 تومان بود که این هفته به 1734 تومان رسید.

دو نکته برای هفته های بعد قابل تامل است :

اول اینکه کارخانه ها تلاش می کنند سطح قیمت را نگه دارند چون کاهش قیمت با توجه به پایه قیمت بیلت خوزستان برایشان امکان پذیر نیست، بنابراین سیاست کاهش تولید بهترین روش برای به حداقل رساندن نیازهای پولی آخر سال و حفظ قیمت است که همگی مجبور به رعایت آن هستند.

دوم امید به افزایش تقاضا ناشی از سرازیر شدن بخشی از پولهای انباشته شده در بورس به بازار فولاد، واقعیت این است که پولهای سرمایه گذاری شده در بورس با بازدهی منفی روبرو شده. افت شاخص بورس باعث می شود بخشی از سرمایه های خارج شده از بازار فولاد به این قسمت باز گردد. ثبات قیمت فولاد می تواند به این روند کمک کند. این در حالی است که تقاضای واقعی بسیار کم است و تنها امیدواری به بهبود شرایط در سال آینده است.

 

ورق

هفته گذشته بازار ورق اروپا در ثبات بود البته جو بازار منفی است. در جنوب اروپا ورق گرم 450 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شده ولی معامله ها در 440 یورو هر تن نهایی شدند. در شمال اروپا ورق گرم در آلمان 450 تا 460 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شده البته کارخانه ها به دنبال 470 تا 480 یورو هستند. قیمت ورق گرم و سرد در بازار داخلی امریکا روندی نزولی داشت. آخرین قیمت ورق گرم با 10 دلار کاهش 650 تا 670 دلار هر شورت تن ثبت شد.

ورق گرم صادراتی ترکیه با 5 دلار هر تن کاهش به 570 دلار هر تن فوب رسید قیمت پیشنهادی به بازار داخلی بین 590 تا 595 دلار هر تن درب کارخانه در ثبات بود.

هفته گذشته ورق گرم در بازار داخلی چین 562 تا 567 دلار هر تن با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده ثبت شده است. تجار چینی بعید می دانند در فوریه بازار بهبودی داشته باشد. ورق گرم صادراتی چین 525 تا 590 دلار هر تن فوب ثبت شده که از اواخر ژانویه تغییر چندانی نداشته است.

قیمت ورق گرم وارداتی در امارات 580 تا 590 دلار هر تن سی اف آر دوبی ثبت شد که راکد بود.

ورق در بازار ایران

ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر از اول هفته در قیمت 1840 تومان روی تریلی در انزلی پیشنهاد می شد این روند تا پایان هفته ادامه داشت ضمن آنکه فروشنده ها زیاد بودند، واردات ماه گذشته همراه با قطعی برق کارخانه ها و افت تولید روبرو شده طبعا عرضه با تقاضا برابری کرده و یا کمی جلوتر است. اما ورق های ضخامت 3 میلیمتر به بالا محصول مبارکه با روند افزایش قیمت تا هر کیلو 10 تومان روبرو بود پیش بینی می شود با توجه به محدودیت شدید عرضه این روند ادامه یابد ولی چندان پایدار نمی تواند باشد چون بازار مصرف حداکثر تا پانزده روز دیگر دوام دارد. ورق های اکسین و کاویان با ضخامت زیر 15 میلیمتر به شدت با کمبود عرضه روبروست همینطور ضخامت های دیگر در تکاپوی افزایش قیمت هستند هفته قبل قیمت ها تا هر کیلو 20 تومان بالا رفت ولی با مقاومت تقاضا روبرو شد. این شرایط عرضه اگر ادامه پیدا کند، شاید کارخانه های فوق بتوانند تا 30 تومان افزایش قیمت را به بازار تحمیل کنند که سیاست کهنه ای برای کسب نقدینگی و حفظ فروش برای پایان سال است اما روند تقاضا پایدار نیست. کلا به نظر می رسد طرف عرضه توانسته خود را با کاهش تقاضا هماهنگ کند ولی این سربسری معلوم نیست به جذب سرمایه در حد انتظار کارخانه ها در پایان سال موفق باشد.

 شاید سال آینده امیدی به تغییر تقاضا باشد که در این حالت قیمت ها به سرعت بالا خواهد رفت. نباید فراموش کرد که سیاست دولت کنترل تورم و ثبات نرخ هاست با بهبود روابط با خارج واردات بعنوان یک رقیب جدی مطرح خواهد بود. افزایش قیمت ها در پایان سال فرصت خوبی در اختیار واردکننده ها خواهد گذاشت تا در تعطیلات نوروز خریدهای خارجی را انجام دهند.

مرکز خدمات فولاد ایران

 

 

۲۷ بهمن ۱۳۹۲ ۰۸:۵۴
تعداد بازدید : ۷۶۹
کد خبر : ۱۹,۰۰۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید