به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

کاهش تحریم صادرات پتروشیمی را افزایش نداد/ تکمیل خط لوله اتیلن غرب در اولویت/ ۶۰طرح نیمه تمام معطل ۳۸میلیارد دلار فاینانس-20/02/1393

مرکز خدمات فولاد ایران- مدیرعامل شرکت پتروشیمی تکمیل خط لوله اتیلن غرب را مهمترین اولویت شرکت ملی پتروشیمی عنوان کرد وگفت: لغو تحریم‌ها هنوز تغییری در میزان صادرات پتروشیمی نداده است چرا که درباره انتقال پول بین بانک‌ها و بیمه هنوز تکلیف ما روشن نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس عباس شعری مقدم در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به سه ماموریت وزیر نفت به این شرکت گفت: این ماموریت‌ها شامل جهش دوباره در صنعت پتروشیمی با تکیه بر بخش خصوصی، شایسته‌سالاری و اجرای برنامه جانشین‌پروری بوده است.

شعری مقدم تصریح کرد: قبل از واگذاری‌ها شرکت ملی پتروشیمی در میان 100 شرکت جهان مقام سی و نهم را داشت اما امروز چون این شرکت خود تولیدی ندارد اصلا مقامی ندارد.

وی ادامه داد: قرار بود 70 درصد از درآمد واگذاری شرکت‌ها به شرکت ملی پتروشیمی پرداخت شود که این اتفاق نیفتاده است و در حال حاضر پتروشیمی فقط اجازه سرمایه‌گذاری در مناطق محروم با شرایط خاص را دارد و دیگر یک سازمان بزرگ توسعه‌ای نیست.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی گفت: در گذشته بخش خصوصی فقط باید 10 درصد منابع را می‌آورد و 90 درصد را می‌توانست وام بگیرد، اما الان می‌گویند باید 30 درصد را بیاورد و با توجه به افزایش نرخ ارز در ایران کمتر بخش خصوصی‌ای وجود دارد که چنین نقدینگی‌ای در اختیار داشته باشد.

شعری مقدم ادامه داد: قبلا ملی پتروشیمی می‌توانست شرکت ها را تضمین کند اما از سال 91 به بعد مجلس این اجازه را نداده است و در عین حال در گذشته ملی پتروشیمی ایجاد همه زیرساخت‌ها را خود انجام می‌داد اما الان نمی‌تواند.

شعری‌مقدم اظهار داشت: 10 سال پیش امکان تامین فاینانس از منابع مختلف بین‌المللی فراهم بود اما الان این منابع به مسیر چین و صندوق توسعه ملی محدود شده است.

وی اضافه کرد: 60 طرح نیمه‌تمام معطل 38 میلیارد دلار فاینانس هستند و تنها 60 درصد از اهداف سند چشم‌انداز محقق شده است.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: تنها حسن خصوصی‌سازی رد دیون دولت بوده است و نمی‌دانم چه هدفی پشت سر این خصوصی‌سازی بوده است.

وی ادامه داد: مجتمع‌ها را به جای پول واگذار کردند، نگاه خریداران بیشتر جنبه مادی دارد و اگر بتوانند زمین و تجهیزات را می‌فروشند.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی گفت: اولین اولویت را به 60 طرح در دست اجرای گذشته دادیم و مهمترین برنامه‌ ما تکمیل خط لوله اتیلن غرب است که تلاش می‌کنیم امسال به بهره‌برداری برسد و پتروشیمی‌های مرتبط با آن یعنی کاویان، کردستان و مهاباد هم امسال بهره‌برداری شود.

وی ادامه داد: خط لوله اتیلن دنا و مرکز را چون خوراک آنها تامین نشده بود متوقف کردیم و این خط لوله به همراه مجتمع‌ها بعدا به صورت یکپارچه توسط بخش خصوصی احداث خواهد شد.

وی ادامه داد: در فاز دوم عسلویه 24 پروژه داریم که همگی منتظر دریافت فاینانس هستند و برای 3 پروژه بوشهر، هنگام و سبلان ال‌سی فعال شده و به زودی کار آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: پروژه‌های کرمانشاه و ایلام به بهره‌برداری رسیده‌اند. حکمانه در آستانه بهره‌برداری قرار داد  و زنجان و گچساران و لرستان در نوبت دریافت فاینانس هستند.

شعری مقدم اضافه کرد: 36 طرح جدید را با 60 میلیون تن ظرفیت تعریف کرده‌ایم که اکثرا از خوراک گاز استفاده می‌کنند.

وی اظهار داشت: 4 قطب جدید پتروشیمی شامل پارسیان با محدویت ایمیدرو در نزدیکی عسلویه، بندر‌ جاسک، بندر چابهار که ساتا زیربنای آن را آماده کرده و ایرانشهر که رئیس‌جمهور قول آن را داده‌اند ایجاد خواهد شد.

شعری‌مقدم اضافه کرد: در برنامه جدید کمتر اوره و آمونیاک تولید خواهد شد و بیشتر به سمت GTP یا گاز به پروپیلن حرکت خواهیم کرد که می‌تواند زنجیره ارزش افزوده را تقویت کند.

وی تصریح کرد: هرجا آب و گاز به صورت توامان وجود داشته باشد این طرح و طرح‌های پایین‌دست آن قابل اجراست.

وی در پایان گفت: سال گذشته 40 میلیون تن محصول پتروشیمی تولید کردیم که ارزش آن به 20 میلیارد دلار بالغ می‌شد و 9 میلیارد دلار آن صادر شد.

وی در پایان تصریح کرد: قرارگاه خاتم‌الانبیاء در خط لوله اتیلن مرکز هم سهامدار و هم مجری است.اگر موضوع خوراک حل شود به صورت یکپارچه می‌توان این خط لوله و مجتمع‌های مسیر را توسعه داد.

منبع : خبرگزاری فارس

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۱۵:۳۷
تعداد بازدید : ۳۴۴
کد خبر : ۱۹,۵۱۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید