به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چه کسی خسارت فولاد را می‌دهد که ما خسارت کشاورزان را بدهیم؟ -25/02/1393

مرکز خدمات فولاد ایران-  مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه و ذوب آهن را به دلیل زاینده رود در این منطقه ایجاد کردند اما امروز ما به جای آب از پساب فاضلاب با کیفیت نامناسب و هزینه سنگین استفاده می‌کنیم. چه کسی خسارت فولاد را پرداخت می‌کند که ما خسارت کشاورزان را بدهیم؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در اصفهان، بهرام سبحانی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال 1395 باید به ظرفیت تولید 10.3 میلیون تن فولاد دست یابیم و در صورتی که در کل کشور از 14.7 میلیون تن فعلی به20 تن برسیم سهم 50 درصدی این شرکت را حفظ کرده‌ایم.

او خاطرنشان کرد: در سال گذشته هفت میلیون و 140 هزار تن گندله، شش میلیون و 780 هزار تن آهن اسفنجی، شش میلیون و 101 هزار تن تختال، پنج میلیون و 153 هزار تن کلاف گرم و 711 هزار تن نورد گرم در فولاد سبا تولید شد که به ترتیب 102درصد ، 97 درصد، 101 درصد، 105 درصد و 103 درصد برنامه پیش بینی شده محقق شد.

وی ادامه داد: همچنین در سال گذشته یک میلیون و 338 هزار تن کلاف سرد، 201 هزار تن ورق گالوانیزه، 105 هزار تن ورق قلع اندود، 103 هزار تن ورق رنگی تولید شد که به ترتیب 90 درصد، 98 درصد، 102 درصد، 100 درصد برنامه تعیین شده محقق شد.

سبحانی با بیان اینکه یک میلیون و 107 هزار تن محصولات ویژه نیز در سال گذشته تولید شد، ادامه داد: در مجموع در سال گذشته، پنج میلیون و 160 هزار تن انواع ورق به بازار عرضه شد که این رقم شامل 103درصد برنامه تعیین شده در سال گذشته بوده است.

وی با بیان اینکه تنها در ماه‌های بهمن و اسفند به دلیل قطعی گاز با افت تولید روبرو بوده‌ایم، تصریح کرد: تولید هفت میلیون و 200 هزار تن گندله، هفت میلیون و 450 هزار تن آهن اسفنجی، شش میلیون و 100 هزار تن تختال، پنج میلیون و 600 تن کلاف گرم در واحد سبا و پنج میلیون و 120 هزار تن کلاف گرم در فولاد از تولیدات فولاد مبارکه در سال جاری است.

مدیرعامل فولاد مبارکه، تولید یک میلیون و 470 هزار تن کلاف سرد در فولاد، 105 هزار تن ورق قلع اندود، 174 هزار تن ورق گالوانیزه و 100 هزار تن ورق رنگی را از تولیدات این شرکت در سال جاری اعلام کرد و گفت: محصولات ویژه نیز شامل یک میلیون و 100 هزار تن است و پنج میلیون و 720 هزار تن انواع محصول نیز باید در سال جاری در بازار عرضه شود که این رقم به همراه تولیدات فولاد هرمزگان شامل هفت میلیون و 450 هزار تن تولید فولاد در سال جاری است.

فولاد مبارکه 3600 متر مکعب آب دریافت می‌کند

سبحانی با بیان اینکه فولاد مبارکه با 50.5 درصد تولید بالاترین سهم تولید فولاد کشور را دارد، گفت: فولاد خوزستان و ذوب آهن و سایر مجموعه‌های فولاد کشور در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر فولاد مبارکه با شش میلیون تولید یعنی 2.5 برابر افزایش ظرفیت و همچنین اضافه شدن خطوط پایین دست 3600 متر مکعب آب دریافت می‌کند.

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه سهم آب مصرفی فولاد مبارکه از زاینده رود هشت دهم درصد کل ظرفیت اسمی این رودخانه است، ادامه داد: مصرف آب صنعتی به ازای هر یک تن، 1.66 صدم متر مکعب است که برای کل سال رقمی معادل 28.8 میلیون متر مکعب به دست می‌آید.

سبحانی با بیان اینکه در شرکت 770 کیلو وات ساعت به ازای هر تن فولاد برق مصرف می‌شود که این رقم برای کل سال شش میلیارد کیلو وات ساعت است، تصریح کرد: به ازای هر تن فولاد 6.26 نرمال متر مکعب گاز طبیعی مصرف می‌کنیم که در مجموع دو میلیارد و 650 میلیون متر مکعب در سال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های توسعه فولاد از شش سال گذشته شروع شده است، افزود: بخشی از این طرح‌ها تاکنون به ثمر رسیده و بخشی نیز ظرف شش ماه آینده به ثمر خواهد نشست و همچنین بخش دیگر نیز بین دو تا سه سال آینده محقق خواهد شد.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به راه‌اندزای پروژه شهید خرازی در سال گذشته در فولاد مبارکه، خاطرنشان کرد: این پروژه در واحد احیای مستقیم در مدار بهره برداری قرار گرفته است. همچنین دو واحد اکسیژن نیز در مدار تولید قرار گرفت و پنج دستگاه جرثقیل سقفی نیز در ناحیه فولادسازی سال گذشته نصب شد.

افزایش ظرفیت در واحدهای فولادسازی

سبحانی گفت: کارگاه کروم کاری غلتک در نورد سر نیز سال گذشته نصب و موجب کاهش هزینه‌های مصرف غلتک شد. همچنین در خط بسته بندی محصولات، تجهیزات جدیدی نصب شده است. در واحد سبا نیز پروژه جدیدی راه اندازی شد که دارای پیشرفت 97 درصدی است.

وی درخصوص طرح‌های توسعه‌ای فولاد مبارکه، اضافه کرد: مدول B پروژه شهید خرازی در آستانه راه‌اندازی است. همچنین مدول A سال گذشته راه اندازی شده بود. پروژه‌های گاز زدایی در تولید فولادهای کیفی راه اندازی شده و در شرف بهره برداری کامل است.

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه واحد تأمین و توزیع آب و سیالات با پیشرفت 90 درصدی در آستانه راه اندازی است، ادامه داد: پنج کوره قوس الکتریکی در فولادسازی به روز رسانی شده و سه کوره دیگر نیز تا پایان سال به روزرسانی خواهد شد.

سبحانی با بیان اینکه خط سولفورزدایی در مهرماه آماده بهره‌برداری است، گفت: در واحدهای فولادسازی افزایش ظرفیت خواهیم داشت و همچنین برای تعدادی از واحدها، در حال خرید تجهیزات هستیم که یکی از آنها گلوگاه‌های نورد گرم است که خط شماره 2 نورد گرم، در حال مناقصه است تا برای اجرای یک واحد نورد با ظرفیت 3.5 میلیون تن راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه به یک ماشین ریخته‌گری نیاز دارد که تا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: در بخش انرژی و سیالات پروژه‌های متعددی در حال احداث است، هم‌چنین در فولاد سبا طرح توسعه تا پایان سال نصب می‌شود.

مدیر عامل فولاد مبارکه با بیان اینکه دو پروژه جدید در فولاد سنگان آغاز کردیم، اضافه کرد: ظرفیت ورق گرم را در سال جاری به 1.5 میلیون تن در سال افزایش می‌دهیم. هم‌چنین کارخانه گندله و کنستانتره از سرمایه‌گذاری‌های جدید شرکت است.

سبحانی با بیان اینکه شرکت فولاد مبارکه دو سرمایه‌گذاری جدید انجام داده است، تصریح کرد: 66.3 درصد ورق سهام خودرو چهار محال و بختیاری را از سایپا خریده‌ایم، این شرکت ورق گالوانیزه مخصوص خودرو تولید می‌کند .

یکی از راه‌های کاهش هزینه بومی‌سازی است

وی با بیان اینکه طرح 800 هزار تنی از طرح‌های استانی در سفید دشت نیز از دیگر سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه است، ادامه داد: این طرح نیز توسط شرکت فولاد مبارکه خریداری می‌شود تا تکمیل و راه‌اندازی شود.

مدیر عامل فولاد مبارکه با بیان اینکه ظرفیت 1.5 تن فولاد هرمزگان به سه میلیون تن در دوره پنج ساله افزایش خواهد یافت، اظهار کرد: در سال 1395 باید به ظرفیت تولید 10.3 میلیون تن فولاد دست یابیم و در صورتی که در کل کشور از 14.7 میلیون تن فعلی به20 تن برسیم سهم 50 درصدی این شرکت را حفظ کرده‌ایم.

سبحانی افزود: در حال حاضر این شرکت 15 هزار و 22 نفرنیروی انسانی دارد که هشت هزار و 108 نفر در بخش عملیاتی و شش هزار و 914 نفر در بخش ستادی مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال 1393 گفت: در سال گذشته قیمت گاز طبیعی به ازای هر متر مکعب 847 ریال و در سال جاری 1565 ریال، قیمت برق در سال گذشته 400 ریال و هم اکنون 550 ریال و قیمت هر متر مکعب آب نیز 400 ریال در سال 92 و در سال 93، 4800 ریال است.

او با بیان اینکه با افزایش هزینه‌های انرژی، قیمت محصولات نیز افزایش می‌یابد، ادامه داد: یکی از راه‌های کاهش هزینه بومی‌سازی است، زیرا با بومی سازی می‌توان ضمن ایجاد اشتغال و درآمد ملی و جلوگیری از خروج ارز، در کاهش قیمت تمام شده محصول نیز موثر بود.

سبحانی با بیان اینکه با سوق دادن خریدهای خارجی به داخل می‌توان در هزینه‌ها صرفه جویی کرد، خاطر نشان کرد: با تلاش کارشناسان و مهندسان داخلی، دستیابی به دانش فنی و نقشه ساخت موفق به بومی سازی بخشی از تجهیزات شدیم.

وی با اشاره به تامین و تهیه 120 دفترچه فنی براي ساخت داخل گفت: در این طرح قطعات به تنهایی بررسی شده و نتایج این بررسی در کتابچه‌ای منتشر می‌شود، این روش مقرون به صرفه است زیرا برای طرح‌های توسعه ما را بی‌نیاز از کشورهای دیگر می‌کند.

مدیر عامل فولاد مبارکه با بیان اینکه این طرح برای تولیدات با ارزش افزوده بالا مناسب است، افزود: با سرما‌یه‌گذاری سنگینی که تا کنون شده و هم‌چنین هزینه‌های انرژی نباید به دنبال تولید محصولات با ارزش افزوده پایین بود و اگر به دلیل نیاز بازار داخلی نبود حتی یک کیلو از محصولات فولاد مبارکه در کشور باقی نمی‌ماند؛ برای حضور در بازارهای جهانی باید صادرات داشته باشیم و برای تامین بازار داخل نیز باید در این دو بخش موازنه انجام دهیم.

رکوردزنی صادرات در سال گذشته

وی با بیان اینکه در سال گذشته به کشور عراق 130 هزار تن و به بازاز اروپا نیز 20 هزار تن محصول در ماه صادارت داشته‌ایم، گفت: یکی از سیاست‌های شرکت پیشرو بودن در امر صادرات است زیرا صادرات فولاد می‌تواند با توجه به مزیت‌های کشور جایگزین صادرات نفت شود.

او تصریح کرد: در سال گذشته در مجموع یک میلیون و 19 هزار تن صادرات به نقاط مختلف شامل اروپا، خاورمیانه، عراق و ... داشته‌ایم که این رقم یک رکورد است زیرا تاکنون در محصول نهایی چنین رکوردی نداشته‌ایم.

سبحانی با بیان اینکه حضور در بازارهای جهانی استراتژی جدید فولاد مبارکه است، خاطر نشان کرد: 70 درصد صادرات به آسیا، 28 درصد به اروپا و آمریکای جنوبی و مابقی نیز به کشورهای عراق، عمان، افغانستان، امارات و هندوستان بوده است که ارزش کل فروش محصولات در سال گذشته 9 هزار و 800 میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه ارزش صادرات یک میلیون و 18 هزار تن سال گذشته 600 میلیون دلار بوده است، اظهار کرد: برای امسال نیز رقم 1.5 میلیون تن صادرات را پیش بینی کرده‌ایم، هم‌چنین پیش بینی تحقق درآمد شرکت با فروش 9800 میلیارد تومان که داشته‌ایم افزایش 145 میلیارد تومانی نسبت به سال قبل از آن (سال 1391 به 1392) است.

مدیر عامل فولاد مبارکه با بیان اینکه صادرات را با هدف درآمد ارزی بیشتر مورد توجه قرار داده‌ایم، گفت: پیش بینی می‌کنیم 600 میلیون دلار درآمد ارزی در سال گذشته از محل صادرات در سال جاری به 827 میلیون دلار برسانیم.

سبحانی با بیان اینکه فولاد مبارکه در راستای مصالح زیست محیطی 180 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است، اضافه کرد: در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه در بخش‌های کاهش، کنترل و مدیریت آلایندگی سرمایه‌گذاری کرده است.

اگر صنعتی آلاینده است مطرح نکنید!

وی با بیان اینکه این کارخانه در لیست صنایع آلاینده قرار ندارد، افزود: اگرچه در هر کارخانه‌ای که سنگ ذوب و فولاد تولید می‌شود گاز و گرد و غبار وجود دارد، اما آلایندگی تعریف مشخص دارد و در راستای توجه به مسایل زیست محیطی یک هزار و 600 هکتار فضای سبز مصنوعی در شرکت وجود دارد.

سبحانی با بیان اینکه در کشور سازمان حفاظت محیط زیست داریم که ممکن است آن را به عنوان متولی قبول داشته باشیم یا نه ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست چنان سخت گیرانه عمل می‌کند که صدای صنعتی‌ها در آمده و این سازمان جلوی توسعه را گرفته است.

وی با بیان اینکه این سازمان کامل همه موارد را بررسی می‌کند، اضافه کرد: محیط زیست اعلام کرده است که فولاد مبارکه آلاینده نیست و انگیزه بیان این موضوع مشخص است، زیرا جرایم این آلایندگی به منطقه تعلق می‌گیرد، اما برای این موضوع نیز راه حل وجود دارد.

مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: حتی اگر صنعتی آلاینده باشد یک ایرانی نباید آن را طرح کند بلکه باید تلاش کند تا این آلایندگی رفع شود و می‌توان هزینه‌های دریافتی بابت آلایندگی از صنایع را در صندوقی برای رفع آلایندگی هزینه کرد نه اینکه در منطقه خرج شود.

هشت طرح فولادی در دولت قبل به جایی نرسید

مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: دولت قبل هشت طرح فولادی 800 تنی در هشت استان در بخش‌های محروم شروع کرد اما به دلایل مختلف تا به امروز و با گذشت هشت سال هنوز این طرح‌ها به جایی نرسیده‌اند، سفید شهر چهارمحال نیز از همین طرح‌ها است که فولاد مبارکه در حال خریداری آن از ایمیدرو است و امیدواریم با پتانسل سخت افزاری، نیروی انسانی و دانش فولاد بتوانیم این طرح را راه‌اندازی کنیم.

سبحانی با بیان اینکه سیاست ایمیدرو واگذاری به صورت مشارکتی به بخش خصوصی است، اضافه کرد: البته هدف از شروع این طرح‌ها توسط دولت مشخص بود زیرا دولت موظف به سرمایه‌گذاری بود، اما در حال حاضر تداوم آن به شکل قبل مقرون به صرفه نیست.

وی با بیان اینکه این طرح‌ها باید به بخش خصوصی واگذار شود، گفت: در حال حاضر نباید دریافت پول از محل این سرمایه‌گذاری‌های غیر اقتصادی برای دولت هدف باشد، در عین حال نمی‌توان این طرح‌ها را تعطیل کرد زیرا سرمایه ملی خوب است و توقع منطقه‌ای نیز ایجاد شده است به همین دلیل هدف ایمیدرو باید بهره‌برداری هرچه سریعتر از این طرح‌ها باشد.

مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه در سند چشم انداز تولید 55 میلیون تن فولاد پیش بینی شده است، افزود: اجرای طرح‌های ناتمام (هشت طرح فولادی) یکی از روش‌های رسیدن از رقم 15 تن تولید فعلی به 55 میلیون تن سند چشم انداز است.

ورزشگاه نقش جهان را تمام شده تحویل می‌دهیم

سبحانی خاطر نشان کرد: تا کنون فولاد مبارکه به ساخت ورزشگاه نقش جهان کمک‌های بسیاری کرده که سیاست اشتباهی بوده است و از این پس این کار را انجام نخواهیم داد، بلکه با مسؤلان استان توافق کرده‌ایم این مجموعه را تحویل بگیریم و تمام کنیم.

)منبع : خبرگزاری ایسنا(

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۰۸:۱۸
تعداد بازدید : ۶۰۷
کد خبر : ۱۹,۵۴۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید