به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

فاجعه دوم اقتصادی برای کشور در حال وقوع است-25/02/1393

مرکز خدمات فولاد ایران- ایران اکونامهدی تقوی، اقتصاددان با بیان این‌که دستیابی به تورم ۲۵ درصدی در انتهای امسال محال است، هشدار داد: با وجود اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، کشور به مراتب با شوک اقتصادی نسبت به سال‌های گذشته مواجه خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی، همه مشکلات سال‌های اخیر از جمله افزایش نرخ بیکاری و تورم را در سال ۹۱ و سال‌های قبل مربوط به اجرای غلط طرح هدفمندی یارانه‌ها دانست .

تقوی با بیان این‌که تورم در اقتصاد ایران نهادینه شده است، متذکر شد: هدفمندی یارانه‌ها را باید دلیل افزایش افسار گسیخته تورم در بخش مسکن و اقلام مصرفی به طور کلی در همه بخش‌ها دانست. علاوه بر این، افزایش بیکاری را نیز باید به این مساله اضافه کرد. این در حالی است که متاسفانه دولت جدید با آگاهی از چنین مسایلی، اقدام به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها کرده است.

وی اظهار داشت: یک فاجعه دوم در حال وقوع است و احتمالا نه‌تنها نرخ تورم کاهش پیدا نمی‌کند، بلکه افزایش نیز خواهد یافت.

تقوی با بیان این‌که هم‌اکنون این موضوع مطرح می‌شود که دولت یازدهم در حال قدم گذاشتن در همان راه دولت نهم و دهم است، با ذکر مثالی تصریح کرد: دولت می‌گوید چون مصرف بالاست، باید قیمت بنزین را افزایش داد؛ در حالی که باید در نظر داشته باشند که به دلیل افزایش بیکاری و تورم، برخی از مردم از خودروهای خود برای مسافرکشی استفاده می‌کنند و این مساله سبب افزایش مصرف شده است.

وی تاکید کرد: دولت باید در نظر داشته باشد که مردم نفت و بنزین نمی‌خورند و این افزایش قیمت‌ها موجب تاثیرگذاری بر سایر وجوه اقتصاد یعنی مسکن یا اقلام مصرفی می‌شود؛ چراکه انرژی از نهاده‌های تولید است و هنگامی که نهاده‌های تولید افزایش قیمت پیدا می‌کنند، منحنی عرضه اقتصاد به سمت بالا و راست تغییر می‌کند، با منحنی تقاضای اقتصاد با قیمت بالاتر و تولید کمتر تعادل برقرار می‌کند و این‌که نرخ رشد اقتصادی در سال‌های ۹۰ و ۹۱ منفی بوده، به همین دلیل است.

منبع : خبرگزاری ایران اکونا

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۱۲:۱۴
تعداد بازدید : ۵۹۴
کد خبر : ۱۹,۵۵۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید