به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

سهم شستا از تولید در کشور چقدر است؟-25/02/1393

مرکز خدمات فولاد ایران- نام شستا یا همان شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی دو سالی است که بر سر زبان ها افتاده است و هر روز در خبرها اخباری درباره این شرکت و حاشیه های آن از تحقیق و تفحص مجلس گرفته تا میزان دارایی های آن منتشر می شود. نهادی که در اصل با پرداخ حق بیمه کار گران شکل گرفته و حالا خود به عنوان یک بنگاه بزرگ اقتصادی دارای کارخانه ها، شرکت ها و موسسات اقتصادی بزرگی است که هزاران کارگر در آن کار می کنند. اما سوال این است که این شرکت چه سهمی از بازار تولید در ایران دارد؟

شرکت شستا درسال 1365 برای سرمایه گذاری و مشارکت از محل ذخایر سازمان تأمین اجتماعی (پرداخت حق بیمه کارگران و مشمولان) و ایجاد منابع جدید در قالب بازده سرمایه گذاری از سوی سازمان تامین اجتماعی تاسیس شد و به مرور زمان به یک هلدینگ بزرگ و غول اقتصادی در بخش های مختلف مانند پتروشیمی، صنایع دارویی، صنایع مصالح ساختمانی و... تبدیل شد . آمارها نشان می دهد حدود 10 درصد معاملات بورس کشور در سال متعلق به سهام شرکت های وابسته به شستا است و شستا مالک 5 درصد تولید ناخالص داخلی است. در این سال ها سازمان تامین اجتماعی به جای مطالبات خود از دولت سر سهم بیمه ها و... کارخانجات، معادن و... بسیاری دریافت کرد که این ها به مرور زمان به دارایی های شرکت شستا و سازمان تامین اجتماعی اضافه شدند.

اما سوال اصلی این است که این سازمان چه سهمی از تولید را درکشور دارد؟ اطلاعات و گزارش هایی که در سایت رسمی شرکت شستا منتشر شده نشان می دهد که هم اکنون هلدینگ شستا دارای 8 زیر مجموعه بزرگ فعالیتی با بیش از 125 شرکت. بخش های زیر مجموعه ای فعالیت شستا شامل صنایع نفت، گاز و پتروشیمی با 39 شرکت، صنعت تولید سیمان با 27 شرکت، صنایع عمومی با 25 شرکت، صنایع معدنی و فلزی با 13 شرکت، صنایع دارویی و داروسازی با 10 شرکت، حمل و نقل، ساختمانی و عمرانی با 10 شرکت، صنعت بیمه، مالی و بانک یک شرکت و صنایع نوین با یک شرکت می شود.

شرکت هایی که در بخش های مختلف سهم بسیار زیادی از تولید را در کشور در اختیار دارند. براساس آمارها، شرکت های دارویی شستا 32 درصد تولید داروی کشور، شرکت های سیمان شستا 35 درصد تولید سیمان و شرکت های نفتی و گازی شستا 32 درصد قیر و 26 درصد گاز کشور را تولید می کنند. علاوه بر این در بخش حمل و نقل 20 درصد حمل و نقل دریایی، 70 درصد حمل و نقل ریلی و 50 درصد حمل و نقل کشور برعهده این شرکت است. از سوی دیگر سالانه 36 درصد تولید مس و نورد نیز در این شرکت تولید می شود. همچنینی آمارها نشان می دهد سود خالص این شرکت در سال های گذشته سالانه 21 تا 24 درصد بوده است.

براساس گزارش سایت پایش پرس، براساس آمارهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمعیت تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی حدود حدود 5/10میلیون نفر بیمه شده و نزدیک به 2 میلیون نفر مستمری بگیر است که با درنظر گرفتن افراد خانواده بیمه شدگان، جمعیت تحت پوشش این سازمان برای خدمات درمانی به بیش از 5/32 میلیون نفر می رسد؛ جمعیتی بالغ بر 43 درصد جمعیت کشور. گردش مالی این سازمان در سال بیش از 40 هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

منبع : اقتصاد ایرانی

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۱۲:۱۴
تعداد بازدید : ۸۰۸
کد خبر : ۱۹,۵۵۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید