به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

ایران یکی از بالاترین نرخ های رشد تولید فولاد را در جهان داراست -31/02/1393

مرکز خدمات فولاد ایران- به گزارش خبرگزاری تسنیم، بیزینس مانیتور در جدیدترین گزارش خود چشم انداز بخش فولاد ایران در سه ماهه سوم 2014 را همچنان ضعیف پیش بینی کرد.

این گزارش نوشت: با توجه به چشم انداز کاهشی برای قیمت فولاد و این واقعیت که هرگونه نزدیکی به غرب، اگر هم اتفاق بیافتد، زمان زیادی طول خواهد کشید و تاثیر قابل توجهی در کوتاه مدت نخواهد داشت، فاصله زیادی با چشم انداز مثبت بخش فولاد ایران داریم.

ما طرح های ایران برای افزایش ظرفیت فولادش از 20 میلیون تن در سال به 55 میلیون تن تا سال 2025 و سه برابر شدن ظرفیت تولید آلومنیوم گداخته و رسیدن آن به 1.5  میلیون تن در سال  را با شک و تردید مورد ملاحظه قرار می دهیم.

بر اساس این گزارش در حالی که کاهش تجارت خارجی، تاثیری منفی بر صنعت فولاد ایران داشته است، انزوای کشور موجب شده است که واردات نیز محدود شود. اما کمبودهای صنعتی داخلی در بخش های مشخصی از بازار بدان معناست که به رغم کاهش مصرف، ایران برای تامین نیازهای خود با مشکل مواجه خواهد بود. میزان تولید فولاد خام ایران در سال 2013، 11 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و به بیش از 14 میلیون تن رسیده است. این نشان دهنده یکی از قوی ترین نرخ های رشد تولید فولاد در جهان است که با میزان رشد تولید فولاد ترکیه رقابت می کند.

با این حال، به دلیل مشکلات زیرساختی و نبود ظرفیت تولید شمش و میلگرد، کشور برای تامین نیاز بازار داخل، همچنان وابسته به واردات است. در عین حال، رشد تولید محصولات فولادی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و ظرفیت های فولاد خام کنونی قادر به تامین صنایع پایین دستی به میزان کافی نیست و این شرایط موجب تشدید وابستگی به واردات می شود.

این گزارش افزود: نقاط ضعف همچنان باقی است. تقاضا برای فولاد در ایران کاهش یافته است و تولید خودرو  نیز از کاهش تقاضای داخلی رنج می برد. در میان مدت، ایران به صادرات متکی خواهد بود، در حالی که فروش در داخل کشور به دلیل کاهش تقاضا در حال مشکل تر شدن است.

بیزینس مانیتور در ادامه نوشت: مبادلات تجاری ایران از تحریم ها تاثیر پذیرفته است و این کشور برای تامین نیازهای  داخلی، به صورت استراتژیک باید تمرین کند و میزان رشد تولید قوی ای را که چند سال قبل تجربه کرده بود حفظ کند. ما پیش بینی می کنیم که رشد تولید فولاد ایران قوی باقی خواهد ماند، اما این روند از سال 2014 تا پایان دوره پیش بینی شده در سال 2018، شروع به کند شدن خواهد کرد.

وضعیت سیاسی بر بسیاری از روندهای تجاری تاثیر گذاشته است و تاثیر منفی بر واردات و صادرات فولاد موجب شده است تا صنعت داخلی مجبور شود راهی را برای تامین نیاز داخلی از طریق افزایش تولید بیابد و ذخایر خود را  برای باز کردن جا برای فولاد وارداتی، خالی کند.

قبل از تشدید تحریم ها علیه ایران، این کشور میزان قابل توجهی فولاد به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس صادر می کرد. اما شرکت هایی در کشورهای حاشیه خلیج فارس به طور همزمان و به پشتوانه وجود تقاضا در منطقه، ظرفیت های خود را گسترش داده اند. این بدان معناست که قیمت های فولاد در ایران کاهشی بوده است، زیرا شرکت ها به دنبال خالی کردن ذخایر فولادی خود از طریق فروش آنها به قیمت پایین تر هستند.

منبع : خبرگزاری تسنیم

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۰۸:۴۶
تعداد بازدید : ۶۴۱
کد خبر : ۱۹,۶۰۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید