به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تحلیلی بر بازار ورق - 31/4/1388

مرکز خدمات فولاد ایران -

طی ماه ژوئن و دهه اول جولای قیمت ورق در بازار خاورمیانه بیش از 100 دلار در تن بالا رفت که دلیل اصلی آن فعالیت های صادراتی روسیه و اکراین بوده است. افزایش قیمت اخیر در این منطقه نسبت به سایر مناطق اهمیت بسزایی داشته است.

در اوایل جولای قیمت عرضه صادراتی ورق گرم روسیه به ترکیه 530 تا 540 دلار هر تن و به کشورهای حاشیه خلیج فارس 550 دلار در تن سی اف آر بوده است. قیمت ورق سرد هم بین 590 تا 600 دلار هر تن عرضه شد.

تولیدکنندگان اکراینی هم قیمت ورق گرم خود را به 480 دلار در تن و ورق گرم برش را به 450 تا 480 دلار در تن فوب رساندند. که این قیمت ها قابل برابری با قیمت عرضه سایر تولیدکنندگان است.

شرکت اردمیر ترکیه طی 25 ژوئن تا 6 جولای قیمت عرضه ورق خود به بازار داخلی را سه مرتبه افزایش داد که رقم کلی این افزایش ها تا 70 دلار بود. در نتیجه قیمت ورق گرم تحویل درب کارخانه به 500 دلار هر تن رسید. عرضه های صادراتی ورق گرم این کارخانه برای مقصدهای اروپا و خاورمیانه نیز به 520 تا 540 دلار در تن سی اف آر رسید.

قیمت محصولات فولادی در بازار ایران و مصر تقریباً مشابه هم است. قیمت عرضه ورق گرم نازک کره به عربستان برای تحویل سپتامبر به بیش از 600 دلار در تن سی اف آر رسید.

تحلیلگران سه دلیل عمده را برای این افزایش قیمت ها عنوان می کنند: اول خالی شدن انبارها، دوم تولید پایین و سوم افزایش تقاضا در کشورهای مختلف منطقه. بطور مثال در ترکیه از ماه آوریل بهبود در روند اقتصادی آن شروع شده و همینطور امارات متحده عربی و سوریه.

در این اواخر بازار ایران هم نشانه هایی از بهبود نشان داده است.

مسئله اصلی فاصله بین عرضه و تقاضاست. برخی شرکت های ترک اظهار نارضایتی کرده اند که توانسته اند فقط 20 درصد ظرفیت پیش بینی شده برای جولای تا آگوست را خریداری کنند، چرا که اکثر تولیدکنندگان محصولات خود را تا پایان آگوست پیش فروش کرده اند و پیش فروش سپتامبر و حتی اکتبر خود را شروع نموده اند.

در این میان، بازار گالوانیزه بحرانی ترین وضعیت را دارد. این در حالی است که تولیدکنندگان با احتیاط کامل کار کرده و قصد بالا بردن ظرفیت تولید خود را تا سپتامبر ندارند. با این وضعیت تا چند هفته آینده شاهد کمبود موجودی در بازار خواهیم بود.

نکته قابل توجه دیگر این است که هنوز تجار خریدهای اصلی را انجام می دهند  تا مصرف کنندگان نهایی، که این امر نگرانی هایی را در پی دارد. پیش بینی می شود توزیع کنندگان و تجار بعد از انجام خریدهای خود بازار را ترک کنند که این امر موجب رکود فعالیت بازار خواهد شد وتاثیر منفی در بازار ورق نه تنها در منطقه بلکه در دنیا خواهد گذاشت.

احنمالاً قیمت ورق علی رغم سطح واقعی تقاضا طی جولای تا آگوست همچنان رو به بالا باشد مگر اینکه تولیدکنندگان و تحلیلگران بازار همچنان امیدوار به بهبود وضعیت اقتصادی و بازگشت مصرف کنندگان نهایی به بازار طی سپتامبر تا اکتبر امسال باشند.

در صورت وقوع این امر، افزایش های پیش بینی شده برای قیمت ها رخ خواهد داد حتی اگر مقدار کالاهای پیش خرید شده کم باشد و در صورت عدم بهبود و تقویت بازار، شاهد افت مجدد بازار در فصل سوم و رکود سطح قیمت ها خواهیم بود.

بنابراین، شرکت های فولادی باید سیاست های دقیقی اجرا کنند و قبل از هر گونه افزایش تولید و راه اندازی خطوط تولیدی، موقعیت بازار را به خوبی مورد سنجش و ارزیابی قرار دهند در غیراین صورت با افت مجدد در سطح تقاضا مواجه خواهند شد.

۳۱ تیر ۱۳۸۸ ۱۴:۴۱
تعداد بازدید : ۱,۱۵۶
کد خبر : ۱,۹۸۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید