به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار فولاد- گزارش هفته 25 سال 2014 ( شماره 238)

سنگ آهن

هفته گذشته قیمت سنگ آهن در بازار نقدی چین برای اولین بار از سال 2012 تاکنون به زیر 90 دلار هر تن خشک سی اف آر رسید و سنگ آهن خلوص 62 درصد 89 دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شد. در حالی که یک هفته قبل قیمت 93 تا 94 دلار بود. در سال جاری میلادی قیمت سنگ آهن بیش از 32 درصد پایین آمده است.

انتظار می رود قیمت نیمه دوم سال به 80 دلار هم برسد چرا که عرضه همچنان بالاست و تقاضا ناچیز است. قابل ذکر است آخرین موجودی سنگ آهن وارداتی در بنادر چین هفته گذشته 106 میلیون و 560 هزار تن بوده است.

 

قراضه

در بازار واردات ترکیه هفته گذشته قیمت قراضه سنگین کلاس 1 و2 خلوص 20-80  تا  3 دلار هر تن افت داشته به 370 دلار هر تن سی اف آر رسید. بازار نسبتا آرام بود و خرید های محدودی از کشورهای مختلف صورت گرفت.  

در بازار داخلی امریکا قراضه خرد شده 3 دلار هر لانگ تن رشد قیمت داشت. قراضه وارداتی خلوص 20-80 در تایوان 4 دلار بهبود قیمت داشته 356 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. در هند قراضه کانتینری وارداتی 8 دلار افت داشته 403 دلار هر تن سی اف آر هند ثبت شد.

تجار ژاپنی برای صادرات قراضه سنگین کلاس 2 به دنبال 340 تا 345 دلار هر تن فوب بودند که 10 تا 15 دلار نسبت به هفته قبل بالا رفته بود. کره ای ها قراضه سنگین کلاس یک امریکا را در 377 دلار هر تن سی اف آر خریدند. در بازار کره قیمت خرید قراضه از بازار داخلی  5 دلار هر تن پایین آمد.

معاملات قراضه در ایتالیا 5 تا 10 یورو هر تن نسبت به ماه می کاهش قیمت داشته  و قراضه خرد شده در ایتالیا و اسپانیا  270 یورو هر تن شنیده شد.

 

بیلت

هفته گذشته در بازار داخلی ترکیه قیمت جدید بیلت 507 تا 517 دلار هر تن درب کارخانه عرضه شد که 15 دلار از ماه می ارزان تر بود.

قیمت درخواستی ترکیه برای بیلت سی آی اس 507 تا 508 دلار هر تن سی آی اف بود ولی عرضه کننده ها کمتر از 490 دلار هر تن فوب پیشنهاد نمی دادند. حتی برخی به دنبال 5 تا 10 دلار بالاتر نیز بودند. با این که قیمت های پیشنهادی چین پایین بوده بر بازار سی آی اس فشار آورده ولی فعلا افت چشمگیری در قیمت های سی آی اس دیده نمی شود.

در  جنوب شرق آسیا بیلت چین در 495 تا 497 دلار هر تن سی اف آر نیز عرضه شد. در تایلند بیلت روسیه هفته گذشته در 515 دلار هر تن سی اف آر معامله شد که 5 دلار هر تن افت داشت.

بیلت صادراتی ترکیه 520 دلار هر تن فوب است که اواخر ماه می 525 تا 530 دلار هر تن فوب بود. هنوز معامله ای زیر 520 دلار بسته نشده ولی در تناژ بالا احتمالا بتوان در 515 دلار هر تن فوب خرید کرد. قیمت بیلت در بازار داخلی چین 2 دلار هر تن بالا رفت.

بیلت در بازار ایران

 مثل هفته های گذشته قیمت همچنان روند نزولی داشت. سایز 150 میلیمتر در انزلی هر کیلو 1710 تومان پیشنهاد شد سایز 150 میلیمتر کارخانه ها هم در همین قیمت پیشنهاد میشد. سایز 125 میلیمتر هم بین 1620 تا 1640 تومان هر کیلو عرضه میشد، بعلت رکود بازار مقاطع حجم معاملات بسیار پائین بود. اکثر کارخانه ها با احتیاط عمل می کردند، مذاکرات هسته ای باعث کاهش قیمت ارز شد که همین امر به حالت انتظار دامن زد همین امر باعث شده است که فروشنده ها از ترس کاهش بیشتر قیمت، موجودیها را عرضه کنند. از طرف دیگر با پائین آمدن تقاضا، کارخانه ها هم تولید خود را کاهش داده اند. اکثر دست اندرکاران انتظار دارند قیمت پیشنهادی فولاد خوزستان کاهش یابد چرا که بر پایه آخرین قیمت معامله شده شمش در بورس فلزات، تولیدکنندگان مقاطع عملاً در حال زیان دادن هستند و این امر به توقف تولید آنها منجر خواهد شد، طبعاً تقاضای خرید از فولاد خوزستان هم کاهش می یابد. با توجه به آنکه ماه رمضان در پیش است، چشم انداز رکود فصلی را هم باید به شرایط فعلی بازار اضافه کرد. روند عرضه بیلت در منطقه و کاهش قیمت آن از طرف سی آی اس و چینی ها باعث فشار به فولاد خوزستان و ذوب آهن خواهد شد در حالیکه قیمت ارز رو به کاهش است این دو تولیدکننده یا باید کاهش قیمت در بازار جهانی را بپذیرند تا بتوانند رقابت کنند یا پائین آوردن قیمت در بازار داخلی یا محدودیت تولید را. به نظر میرسد در شرایط فعلی تا روشن شدن نتیجه مذاکرات هسته ای بهترین انتخاب محدودیت عرضه به بازار داخلی است.

مقاطع

هفته گذشته بازار داخلی میلگرد جنوب شرق امریکا از جانب قیمت های ارزان وارداتی و حجم بالای واردات تحت فشار بود.  آخرین متوسط قیمت 630 تا 635 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شده که هفته قبل 630 تا 640 دلار بود.

قیمت پیشنهادی میلگرد وارداتی در امریکا 595 تا 600 دلار هر تن سی اف آر بود و قیمت ها نسبتا ثابت بود ولی انتظار افت قیمت می رود چون بازار راکد است. قیمت میلگرد در جنوب اروپا 2 یورو هر تن ارزان تر شده به 449 یورو هر تن رسید. قیمت وارداتی نیز 425 یورو هر تن فوب ثبت شد.

 در بورس فیوچرز چین قرارداد میلگرد بالا رفته 485 دلار هر تن ثبت شد ولی در بازار نقدی نزولی بود و 499 تا 507 دلار هر تن با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده بود. هفته گذشته میلگرد چین در 465 تا 470 دلار هر تن سی اف آر جنوب شرق آسیا معامله شد که 10 دلار نسبت به 20 روز قبل افت داشت.

مقاطع در بازار ایران

 یکی از بدترین هفته های سال را بازار مقاطع پشت سر گذاشت. از دوشنبه بازار به کما رفت. قیمت ها با افت روزانه 10 تا 20 تومان هر کیلو روبرو شد در حالیکه عرضه کارخانه ها در بورس به صفر نزدیک شده است، تمایلی هم به خرید نیست این امر باعث شده بعضی از کارخانه ها به پیمانکاران خود که طلبکار هستند بجای نقد محصول پیشنهاد کنند. این پیمانکاران هم کالا را به بازار سرازیر می کنند که باعث افت بیشتر قیمت میشود، اما دو عامل اصلی کاهش قیمت، افت تقاضاست و حالت صبر و  انتظار. تقاضا فاکتوری نیست که به سادگی قابل تغییر باشد ولی حالت صبر و انتظار ناشی از روحیه حاکم بر بازار است و التهاب نتیجه مذاکرات هسته ای، همه این برداشت را دارند که در صورت موفقیت مذاکرات هسته ای قیمت ها کاهش خواهد یافت بنابراین سیاست فرار از موجودی را دنبال می کنند، حتی کاهش شاخص بورس سهام کمکی به بورس کالا نکرد این شرایط باعث شده تا همه به دنبال حفظ نقدینگی باشند در نتیجه حجم مبادلات افت کرده که طبعاً کاهش قیمت را هم به دنبال خواهد داشت.

ورق

هفته گذشته متوسط قیمت هفتگی ورق گرم در امریکا 2 دلار هر شورت تن افت داشته به 676 دلار هر شورت تن درب کارخانه رسید. ورق گرم وارداتی به امریکا از 595 تا 620 دلار به 590 تا 600 دلار هر شورت تن سی اف آر رسید.

در شمال اروپا متوسط قیمت هفتگی ورق گرم ثبات داشت و  بین 420 تا 430 یورو هر تن درب کارخانه بود. قیمت پیشنهادی ورق گرم در بازار واردات شمال اروپا تغییر چندانی نداشته در حدود 415 تا 420 یورو هر تن سی اف آر آنتورپ بود. در جنوب اروپا ورق گرم افزایش قیمت 2 یورو هر تن را نسبت به هفته قبل تجربه کرد و 420 یورو هر تن درب کارخانه بود البته معامله ها تا 7 دلار ارزان تر بودند. قیمت ورق گرم در بازار داخلی ترکیه 590 تا 600 دلار هر تن درب کارخانه شنیده شده که علی رغم جو آرام بازار ثابت ماند.

متوسط قیمت ورق گرم در بازار چین 549 تا 553 دلار هر تن با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده ثبت شده که ثبات داشت. ورق گرم صادراتی چین 505 تا 515 دلار هر تن فوب شنیده شده که نسبت به هفته قبل تغییر نداشت.

ورق در بازار ایران

ورق گرم روند نزولی داشت. ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول در انزلی از 1930 تومان به 1910 تومان هر کیلو رسید در حالیکه به علت عرضه محصولات چین و هند در بندرامام قیمت این کالا با کاهش در بندرامام روبرو شد. ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول محصول هند در بندرامام 1880 تومان هر کیلو هم پیشنهاد شد با توجه به آنکه وزن رولهای هندی حدود 20 تن است، تولیدکنندگان لوله و پروفیل تمایل به خرید این کالا دارند. ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر برای اکثر واردکننده ها جذابیت داشته چون سودآور است از طرف دیگر ارز آنهم از طرف اتاق مبادله در دوره زمانی کوتاه تامین میشود به همین علت حجم واردات آنهم بالا بوده در حالیکه به علت رکود، تقاضای آن رو به کاهش است. ورق های گرم ضخامت تا 12 میلیمتر با تنزل قیمت بعضاً تا 30 تومان هر کیلو روبرو شد، عرضه ورقهای وارداتی ضخامت 6 تا 12 میلیمتر در انزلی روی قیمت این کالاها تاثیر گذاشت. محدودیت عرضه مبارکه باعث حفظ قیمت ها شده بعضی از اقلام ورق گرم که واردات آنها توجیه ندارد با مشکل موجودی روبروست به خصوص ضخامت های 5/2 تا 4 میلیمتر که کاربردهای صنعتی دارند هم با همین مساله روبرو هستند.

ورقهای ضخامت 10 میلیمتر به بالا توسط کاویان و اکسین در بازار تامین میشد، کاویان با بسته های کامل عرض های 25/1 و 5/1 میلیمتر فرمان بازار را در اختیار دارد این در حالی است که اکسین با مشکل تحویل در بعضی ضخامت ها روبروست.

ورق سرد همچنان با مشکل موجودی مناسب از طرف مبارکه روبروست بعضی ضخامت ها واقعاً در بازار نایاب است از آنجا که واردات آنها هم مقرون به صرفه نیست ، در ماههای گذشته جایگزین وارداتی هم برای آنها ایجاد نشده است ولی تقاضا بسیار ضعیف است. با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان کاهش تقاضا جدی تر خواهد شد.

ورق گالوانیزه همچنان با رکود تقاضا روبروست همین ضعف تقاضا اجازه نمیدهد تا پائین بودن موجودی خود را جلوه دهد.

واقعیت این است که فعلاً بازار حالت صبر و انتظار را دارد و در هر بازاری این شرایط به کاهش قیمت منتهی میگردد.

 

مرکز خدمات فولاد ایران

 

 

 

۳۱ خرداد ۱۳۹۳ ۰۸:۰۴
تعداد بازدید : ۱,۱۶۶
کد خبر : ۱۹,۸۷۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید