به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

زیان اوراق کنندگان کشتی

کاهش قیمت قراضه در دنیا به اوراق کنندگان کشتی در شبه جزیره هندوستان زیان سنگینی را وارد نموده است. در حال حاضر موجودی قراضه آن ها با کاهش شدید 65 درصدی قیمت روبرو شده و قیمت پایه قراضه به 200 دلار هر تن رسیده است. در حالی که دو ماه قبل قراضه حاصل از کشتی در قیمت 750 دلار هر تن معامله می شد.

صاحبان کشتی های کهنه تمایلی به فروش آن ها ندارند. این در حالی است که صنعت کشتی سازی با بحران بزرگی دست و پنجه نرم می کند. کشتی های 20 سال به بالا نمی توانند محموله ای دریافت کنند. چون نرخ بیمه آن ها بالاست. از اوراق کردن یک کشتی عملاً 30 درصد ارزش آن کشتی حاصل می شود، در حالی که قبلاً این کالا سود آور بود. بانک ها به اوراق کنندگان کشتی وام نمی پردازند. آن ها نگران هستند که قراضه بازهم کاهش قیمت داشته باشد که در این صورت خریداران توان بازپرداخت اعتبارات اسنادی را نخواهند داشت. از طرفی دیگر، از آن جایی که اوراق کنندگان کشتی اعتبارات را 180 روزه می پردازند، کاهش روپیه به تعهدات آن ها افزوده می شود. اگر بانک ها ریسک نوسانات روپیه را نپذیرند، اوراق کنندگان کشتی توان رقابتی خود را از دست خواهند داد.

از سوی دیگر به دلیل بحران اقتصادی جهانی، تقاضای کشتی برای حمل و نقل به شدت کاهش یافته است. کشتی هایی که مستهلک شده اند، به دلیل نبود تقاضا برای حمل ونقل، در بندرها بیکار هستند که هزینه نگهداری بالایی نیز دارند. بعضی از کشتی های ساخت دهه 1980، برای اوراق شدن به حراج گذاشته شده اند. ولی به دلیل بحران قیمت قراضه، خریداری برای آن ها نیست. در حال حاضر، خریداران قراضه در هند، چین، کره و ژاپن که 50 درصد از قراضه دنیا را مصرف می کرده اند، از بازار خارج شده اند. قیمت قراضه در ژاپن به حداقل خود در سه سال گذشته رسیده و امیدی به بازگشت آن در آینده نزدیک نیست.
۲۰ آبان ۱۳۸۷ ۱۰:۵۱
تعداد بازدید : ۱,۹۹۲
کد خبر : ۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید