به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

نگرانی از ریسک اقتصاد و کاهش ارزش پول ملی در پیمان‌های ارزی/ نباید شتاب‌زده عمل کرد -24/04/1393

مرکز خدمات فولاد ایران- به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اسماعیل جلیلی در نشست هم‌اندیشی طرح پیمان‌های پولی با اشاره به شرط تمایل دو کشور در انعقاد پیمان پولی، اظهارداشت: همه ما علاقه‌مند به قدرتمند بودن پول ملی هستیم اما مساله اصلی پذیرش ریسک‌ پولی ملی ما توسط کشور دیگر است.

وی افزود: ریسک جهانی دلار و یورو کمتر از پول کشورهای دیگر است و آیا دریافت پول پرریسک در چنین شرایطی منطقی است؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با ذکر مثالی در این باره، گفت: سال گذشته امکان مبادله ارزی با هند ایجاد شد و این کشور می‌خواست معادل 3.5 میلیارد دلار را به صورت روپیه پرداخت کند اما به دلیل اینکه ارزش پول این کشور به طور متوسط 20 درصد در سال کاهش می‌یابد، دولت ایران مقاومت کرد و اصرار داشت پول‌ها را به صورت دلار یا یورو دریافت کند.

وی اضافه کرد: بنابراین باید هزینه-منفعت را در نظر بگیریم؛ البته باید طرح پیمان پولی را در دستور کار قرار دهیم. ما در جلسات فرعی مجالس کشورهای آسیایی با کشورهای مختلفی برای پیمان پولی مذاکره کردیم اما صحبت‌ها نشان می‌داد نگرانی بابت ریسک اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی ما وجود دارد.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه قبل از اجرای این طرح‌ باید اقتصاد و پول ملی تقویت شود، گفت: در صورتی که اقتصاد ایران از یک ثبات مناسب برخوردار شود، امکان اتکاء به پول ما در پیمان‌های پولی به وجود خواهد آمد.

به گفته وی در اجرای پیمان‌های پولی نباید شتاب‌زده عمل کرد ولی قطعا این طرح می‌تواند بخشی از اهداف اقتصادی ما را تامین کند.

منبع: فارس

۲۴ تیر ۱۳۹۳ ۱۴:۴۵
تعداد بازدید : ۴۴۵
کد خبر : ۲۰,۰۶۶
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آهن آلات گروه همکاریهای اقتصادی محمدچیت سازخبرفولادی خبر آهن آلات قیمت آهن آلات در بازار جهانی

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید