به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تمرکز بر تولید صادراتی تنها راه خروج غیرتورمی از رکود/ اجرای سلیقه‌ای بسته؛ ممنوع-26/04/1393

مرکز خدمات فولاد ایران- نایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: اگر نگاه به تولید، بر اساس تمرکز بر تولید برونگرا و صادراتی باشد، نه تنها از رکود خارج خواهیم شد، بلکه به دلیل عدم محدودیت در عرضه محصولات تولید شده، کارخانجات می توانند با تمام توان فعالیت کنند.

محمد لاهوتی در گفتگو با مهر در خصوص بسته دولت برای خروج از رکود تورمی و تمرکز آن بر صادرات غیرنفتی، گفت: در صورتی که در قالب بسته حمایت از واحدهای تولیدی بتوان به سمت خروج از رکود حرکت کرد، به طور قطع اتفاقات مثبتی رخ خواهد داد به علاوه اینکه، آنچه در تمام برنامه ها، دستورالعملها و ابلاغیه هایی که طی سالهای اخیر صادر شده است، به چشم می خورد، این است که مشکلات و کمبودهای اقتصادی به طور کامل و جامع دیده شده؛ اما اشکال در اجرا همواره تصمیمات مناسب را از رسیدن به مقصد باز داشته است.

نایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: اشکال در اجرا نیز این گونه پدید می آید که در یک بند از قانون کلماتی همچون بشود و می تواند و از این دست به کار برده می شود که اجازه تفسیر سلیقه ای را به مجری قانون می دهد و خروجی این چنین کلماتی آن چیزی است که امروز در فاصله ما با دستیابی به اهداف سند چشم انداز، برنامه های سوم، چهارم و پنجم دیده می شود و تاکنون به بیش از 30 درصد آن دست نیافته ایم.

وی تصریح کرد: بیشتر مشکلاتی که هم اکنون پیش روی بسته هایی از جمله بسته حمایت از واحدهای تولیدی در خروج از رکود وجود دارد، شیوه اجرا است، در حالیکه قوانین خوب، جامع و بخشنامه هایی که به خوبی آسیب شناسی شرایط اقتصادی را انجام می دهند، بسیار وجود دارد اما در اجرا، تمام آنها با مشکل و ضعف مواجه هستند.

به گفته لاهوتی، نکته ای که باید به آن توجه کرد، این است که چگونه مجری را ملزم کنیم که در چارچوب تعیین شده حرکت کرده و تفسیر از قانون را کاهش دهد؛ در این صورت این بسته می تواند نوید آینده ای روشن‌تر از اقتصاد را بدهد.

وی در پاسخ به این سوال که سیاستهای خروج از رکود با کنترل تورم تلاقی دارد، خاطرنشان کرد: در اینکه خروج از رکود تاثیر بر تورم خواهد داشت، شکی نیست اما باید دید که هزینه پرداختی ما برای خروج از رکود و افزایش احتمالی تورم، چه عایدی برای کشور دارد؛ چراکه ممکن است خروج از بحران رکود، نیازمند افزایش تورم باشد اما آثار خروج از رکود در میان مدت باعث کاهش تورم شود.

نایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: موضوع اصلی این است که نگاه به افزایش تولید و بسترهای تولید به چه صورت است و آیا نگاه دولت به تولید بر سیاستهای تولید درون گرا طراحی شده یا تولید برون گرا را هدف قرار داده است، چراکه اگر تولید برای داخل صورت گیرد، نه تنها از تورم خارج نخواهیم شد، بلکه تورم آن دامن اقتصاد را می گیرد؛ در حالیکه اگر نگاه به تولید، بر اساس تمرکز بر تولید برونگرا و صادراتی باشد، نه تنها از رکود خارج خواهیم شد، بلکه به دلیل عدم محدودیت در عرضه محصولات تولید شده، کارخانجات می توانند با تمام توان فعالیت کنند.

وی در ادامه این مطلب افزود: در این صورت، ممکن است در کوتاه مدت تورم جزئی را تحمل کنیم، اما در درازمدت رکود را از سر راه بر می داریم و می توانیم تورم را نیز کاهش دهیم، بنابراین اگر نگاه ما به تولید، صادراتی باشد به طور قطع می توان دستیابی به اهداف را متصور شد، اما اگر مصرف داخلی تمرکز اصلی ما در تولید محصول باشد، به طور قطع نتیجه نخواهیم گرفت.

لاهوتی با بیان اینکه امروز ژست تولید برای صادرات تنها در کشور وجود دارد و در عمل، صادرات نسبت به واردات کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: تولید امروزه با مشکل مواجه است و علیرغم تمام شعارهای مطرح شده برای حمایت از صادرات، اما در عمل اتفاق خاصی رخ نمی دهد؛ در حالیکه در شرایط کنونی، فقط باید نگاه ما بر این باشد که کالا را صادر کنیم.

وی با اشاره به پیش شرط های رونق صادرات برای خروج از رکود گفت: به نظر می رسد در گام اول باید محدودیت ها را از میان برداریم و تنها بر فعل صادرات و رونق آن تمرکز کنیم، به این معنا که محدودیت های فعلی دولت بر سر صادرات کالا با ارزش افزوده بالا لغو شود تا صادرات رونق گیرد، چراکه واقعیت آن است که طی سالهای گذشته و در شرایط تحریم، در عمل حوزه های مختلف تولید و اقتصاد ایران، از دستیابی به تکنولوژی و ماشین آلات روز دنیا محروم مانده اند و بنابراین درصد کمی از آنها توانسته اند تولید با ارزش افزوده بالا داشته باشند.

لاهوتی ادامه داد: در یکسال و نیم اخیر، عوارض صادراتی بر روی برخی کالاها وضع شده است که بهانه دریافت آن نیز، افزایش قیمت دلار، جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده پایین بود؛ در حالیکه این راهکارها، نتیجه ای جز کاهش صادرات نداشته است؛ در حالیکه در آن برهه از زمان که قیمت ارز به شدت افزایش یافت، متاسفانه دولت نتوانست از شرایط افزایش نرخ ارز به نفع افزایش صادرات بهره گیرد چراکه نسبت به محدودیت ها، ممنوعیت ها و عوارض صادراتی اقدام و صادرکنندگان را با مشکل مواجه کرد.

نایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: به نظر می رسد که می توانستیم با شرایط بهتری، ارز را مدیریت کرده و سلیقه بهتری را در وضع این چنین راهکارهایی، اعمال می کردیم. بنابراین به نظر می رسد برای هر نوع رونق در اقتصاد و خروج از رکود باید خودتحریمی ها را کاهش داد و به سمت سوق دادن کالاهای ایرانی به بازارهای صادراتی تمرکز نمود.

منبع: مهر

۲۶ تیر ۱۳۹۳ ۱۳:۰۱
تعداد بازدید : ۶۴۸
کد خبر : ۲۰,۰۹۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید